욥기
2018.09.01 16:23

(68강) 어긋나는 현실

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  <본문>

24.그러나 사람이 넘어질 때에 어찌 손을 펴지 아니하며 재앙을 당할 때에 어찌 도움을 부르짖지 아니하리이까

25.고생의 날을 보내는 자를 위하여 내가 울지 아니하였는가 빈궁한 자를 위하여 내 마음에 근심하지 아니하였는가

26.내가 복을 바랐더니 화가 왔고 광명을 기다렸더니 흑암이 왔구나

27.내 마음이 들끓어 고요함이 없구나 환난 날이 내게 임하였구나

28.나는 햇볕에 쬐지 않고도 검어진 피부를 가지고 걸으며 회중 가운데 서서 도움을 부르짖고 있느니라

29.나는 이리의 형제요 타조의 벗이로구나

30.나를 덮고 있는 피부는 검어졌고 내 뼈는 열기로 말미암아 탔구나

31.내 수금은 통곡이 되었고 내 피리는 애곡이 되었구나

 

 

<설교>

자기 현실을 완벽하다고 생각하는 사람은 없습니다. 항상 현재의 삶을 좀 더 가치 있게 해줄 다른 것을 첨가하고 싶어 합니다. 그런데 전혀 예상하지 못한 현실을 접하게 되면서 원망과 한탄이 있게 됩니다. 그래서 좀 더 나은 현실을 얻기 위해 하나님을 찾고 이름을 부르지만 이 모든 것이 의미하는 것은 하나님이 존재하시고 일하시는 하나님의 현실보다는 자기 현실에 몰두하고 있다는 것입니다.

 

 

그런데 우리가 성경에서 보게 되는 것은 한 개인의 현실이 아닙니다. 성경에 등장하는 모든 인물의 삶을 생각해 보십시오. 과연 그들 개인의 현실이었다고 할 수 있을까요? 하나님에 의해서 주도되는 현실이었고 그렇다면 그것은 하나님의 현실이지 그 사람의 현실이라고 할 수 없습니다. 아브라함, 이삭, 야곱, 이 모든 인물들도 하나님의 현실을 산 것이지 자기 현실을 산 것이 아닌 것입니다.

 

 

이것은 오늘 우리도 다르지 않습니다. 아브라함의 하나님, 이삭의 하나님, 야곱의 하나님이 오늘 우리의 하나님이라면 우리 역시 하나님의 현실을 살아가는 것이지 나의 현실을 사는 것이 아입니다. 그런데 하나님의 현실은 외면하고 자기를 위한 자기 현실에 몰두하며 포기하지 않으려고 하기에 하나님의 현실과 충돌이 있게 됩니다.

 

 

하나님의 현실은 말씀을 이루시는 것입니다. 십자가에 죽으신 예수 그리스도가 하나님의 현실이기에 하나님 앞에서 자기 현실을 추구하는 것 자체가 악한 것임을 알고 하나님의 현실을 자기 현실을 받아들일 수 있기를 소원하게 되는 그 사람이 하나님을 아는 영적 존재가 되는 것입니다. 지금의 현실이 곧 하나님의 현실이며 내가 기대하는 현실은 환상일 뿐 현실이 아님을 아는 하나님의 아들로 만드시는 것이 하나님의 일하심인 것입니다.

 

 

그런 점에서 보면 욥은 여전히 자기 현실에 몰두하고 있다고 할 수 있습니다. 24절의 그러나 사람이 넘어질 때에 어찌 손을 펴지 아니하며 재앙을 당할 때에 어찌 도움을 부르짖지 아니하리이까라는 말에서도 자기 현실에 대한 불만과 변명을 엿볼 수 있습니다.

 

 

사람이 넘어질 때 손을 뻗는 것은 자신을 보호하려는 반사적 행동입니다. 그처럼 재앙을 당하게 되면 하나님께 도움을 부르짖는 것은 당연하다는 것입니다. 도움을 부르짖을 때 기대하는 것은 하나님의 도우심입니다.

 

 

그런데도 현실은 내가 주께 부르짖으나 주께서 대답하지 아니하시오며 내가 섰사오나 주께서 나를 돌아보지 아니하시나이다”(20)라는 말처럼 하나님의 침묵이었습니다.

 

 

우리는 이런 경우 나에게 어떤 문제가 있는가?’를 생각하게 됩니다. 문제가 있어서 부르짖음에 하나님이 대답하지 않으신다고 생각하는 것입니다. 이것이 자기 현실을 고집하는 것이고 이로 인해서 자기의 기대와 하나님이 주시는 현실이 어긋난다고 생각되는 것입니다.

 

 

그래서 기독교인들은 자신의 기대와 주어진 현실의 일치를 위해 하나님을 위해 뭔가를 하려고 하게 됩니다. 가치 있고 보람 있는 일을 통해서 하나님을 기쁘시게 하면 자기 기대와 일치된 현실이 주어질 수 있지 않을까?라는 망상에 빠져 있는 것입니다.

 

 

그런데 만약 하나님이 인간의 부르짖음을 듣고 인간이 기대하는 현실이 되게 하신다면 그것은 결국 하나님의 현실은 묻히고 인간의 현실만 존재하는 결과가 됩니다. 그것이 곧 이 세상이 하나님의 것이라는 말은 하면서도 내 중심으로 돌아가는 세상만 생각하는 인간의 완고함인 것입니다.

 

 

욥은 자식과 재산을 모두 잃었을 때에도 이르되 내가 모태에서 알몸으로 나왔사온즉 또한 알몸이 그리로 돌아가올지라 주신 이도 여호와시요 거두신 이도 여호와시오니 여호와의 이름이 찬송을 받으실지니이다 하고”(1:2)라는 말로 하나님의 하신 일로 받아들였습니다. 하나님에 의해 되어진 하나님의 현실로 여겼다는 것입니다.

 

 

그런 그가 자신의 죽음을 느낄 수 있는 고난에서는 생일을 저주하며 원망합니다. 하나님이 자신을 죽이고자 하시는 현실에 대해서는 납득할 수 없었던 것입니다. 하나님은 그러한 욥을 설사 자신이 죽는다 해도 그 모든 것은 하나님의 정당한 현실임을 깨닫는 자로 만들어 가십니다. 그래서 신자가 주어진 모든 것을 하나님이 주도하시고 이루시는 하나님의 현실로 바라보고 믿는다면 그것을 인내라 하는 것입니다.

 

 

26,27절의 내가 복을 바랐더니 화가 왔고 광명을 기다렸더니 흑암이 왔구나 내 마음이 들끓어 고요함이 없구나 환난 날이 내게 임하였구나라는 한탄도 역시 자기 현실을 하나님의 현실로 보지 못하는 결과입니다.

 

 

복을 바라고 광명을 기다리는 것은 인간 모두에게 있는 기대입니다. 우리 역시 욥의 말과 같은 현실을 기대합니다. 복과 평안과 행복이 모두 갖추어진 완벽한 현실이 주어지기를 고대하면서 자신의 기대가 성사될 확률을 조금이라도 더 높이기 위해서 신앙생활에 열심을 더하기도 합니다. 결국 하나님이 사용하시는 도구로서의 나는 사라지고 나의 소원을 위해 하나님을 사용하려고 하는 나로만 존재합니다.

 

 

그러면 우리의 몸을 사용하는 사용자는 누구입니까? 당연히 하나님입니다. 하나님이 우리의 사용자시라면 우리는 나의 몸을 내어 놓는 것이 하나님이 사용자이심을 믿는 것이 됩니다. 그것이 곧 주어진 현실을 하나님의 현실로 받아들이는 것입니다.

 

 

자기의 현실을 하나님의 현실로 받아들인다면 신자는 현실에 대해 불안해할 필요가 없습니다. 하나님의 현실은 이미 영원한 생명에 속해있기 때문입니다. 다시 말해서 하나님의 현실은 생명을 위한 것이고 인간이 기대하는 자기 현실은 생존을 위한 것이라는 사실이 늘 부딪히는 것입니다. 그렇게 생존을 위한 자기 현실을 놓지 못함으로써 하나님의 일하심을 실감할 수 없게 됩니다.

 

 

28-31절의 나는 햇볕에 쬐지 않고도 검어진 피부를 가지고 걸으며 회중 가운데 서서 도움을 부르짖고 있느니라 나는 이리의 형제요 타조의 벗이로구나 나를 덮고 있는 피부는 검어졌고 내 뼈는 열기로 말미암아 탔구나 내 수금은 통곡이 되었고 내 피리는 애곡이 되었구나라는 욥의 탄식을 들어 보십시오.

 

 

욥은 아마 울고 싶은 심정으로 탄식을 하였을 것입니다. 어쩌면 울면서 탄식하였을지도 모릅니다. 여러분도 지금의 현실이 울고 싶을 정도로 힘들다면 욥의 심정을 이해할 수 있을 것입니다. 그렇게 우리는 각자 처한 형편에서 서로를 이해해 줄 수 있습니다. 이것을 동병상련(同病相憐)이라고 합니다.

 

 

그런데 하나님은 욥의 고통에는 관심이 없습니다. 수금과 피리를 불면서 즐겁게 살았을 때나 그것이 통곡과 애곡으로 변한 지금이나 욥의 삶에는 관심을 두지 않습니다. 다시 말해서 우리의 생존 문제에 관심을 두고 일하시지 않는다는 것입니다. 하나님의 관심은 말씀에 의해서 하나님이 누구신지가 세상에 계시 되는 것으로만 향해 있기 때문입니다.

 

 

그러므로 신자가 주어진 현실을 하나님의 현실로 바라보게 되면 현실의 어긋남은 없음을 알게 됩니다. 하나님의 약속과 약속대로 일하시는 하나님의 뜻 안에서 모든 현실은 한 치의 어긋남도 없이 성취됨을 믿게 됨으로써 하나님의 현실을 살아가는 기쁨과 즐거움을 알게 됩니다.

 

 

십자가 안에서 예수님을 바라보십시오. 여러분이 기대하는 현실이 현실로 주어지는 것이 아니라 하나님만이 현실로 존재한다는 것을 알게 될 것입니다. 이것이 현실에 대한 안목이 열리는 것입니다. 그래서 십자가 안에서는 하나님이 일하시는 것만 현실로 존재하기에 자신이 한 일로 자기를 자랑하고 자신을 높이는 것도 있을 수 없습니다.

 

 

욥의 진짜 현실은 친구들에게 비난 받고 외로운 처지가 된 것이 아니라 하나님의 도구로 존재하는 것입니다. 욥의 재앙을 통해서 친구들을 등장하게 하시고 하나님에 대하 아주 잘 안다고 생각하는 그들이 옳지 못하다는 것을 드러내시는 도구로 활용되는 것이 욥이 미처 깨닫지 못한 현실입니다.

 

 

여러분, 십자가에 죽으신 예수 그리스도를 믿으십니까? 그런데 그 믿음이 자기 구원을 위한 것이라면 구원이라는 자기 현실을 생각하는 것일 뿐입니다. 참된 믿음은 십자가 안에서 생존을 위한 자기 현실은 하나님의 뜻 안에는 존재하지 않음을 아는 것입니다.

 

 

그리고 하나님이 성취하고자 하는 그 뜻이 현실이며, 하나님의 현실에서는 모든 것이 하나님의 일하심과 살아계심을 확인하게 하는 기회가 된다는 것을 아는 것이 믿음입니다. 이처럼 믿음의 신자는 십자가 안에서 자기 현실이 아닌 하나님의 현실에 마음을 두게 됩니다.

 

 

Chapter 68

 

The Unexpected Reality

 

Howbeit he will not stretch out his hand to the grave, though they cry in his destruction.

Did not I weep for him that was in trouble? was not my soul grieved for the poor?

When I looked for good, then evil came unto me: and when I waited for light, there came darkness.

My bowels boiled, and rested not: the days of affliction prevented me.

I went mourning without the sun: I stood up, and I cried in the congregation.

I am a brother to dragons, and a companion to owls.

My skin is black upon me, and my bones are burned with heat.

My harp also is turned to mourning, and my organ into the voice of them that weep. (Job 30:24:31 KJV)

 

(Sermon)

 

There is no one who thinks one’s reality is perfect for oneself, seeking for additions to enhance the current life. Yet, when one experiences unexpected things in life, one comes to have resentment and lamentation. Hence, one calls God for the solution, which tells us that one is not interested in God, working in His reality but one’s own.

 

Yet, what we see in the Bible is not an individual’s reality. Think of the lives of the believers in the Bible. Can we say that they have their individual realities? Those were led by God, meaning they are the reality of God. Abraham, Issac, Jacob lived in the reality of God, not their own.

 

It is not different from us today. If the God of Abraham, the God of Issac and the God of Jacob is our God, we are living in the reality of God, not ours. Yet, there is a conflict since we insist on our own interests while neglecting God’s.

 

The reality of God is to fulfill the Word of God. Since Christ’s death on the cross is God’s reality, it is the children of God that know seeking for their own interests is evil and desire to accept God’s reality as theirs in the Spirit. It is the work of God that leads His people to the knowledge that the true reality is God’s, not theirs, merely fantasizing.

 

In this sense, we can say Job is still engrossed with his interests. We can hear him, complaining and excusing himself about his reality in Verse 24, “Howbeit he will not stretch out his hand to the grave, though they cry in his destruction.”

 

Stretching out one’s hand is a reflexive action to protect oneself. It is natural that one cries out to God in affliction while expecting God’s help.

 

Nevertheless, the reality was God’s silence in Verse 20, “I cry unto thee, and thou dost not hear me: I stand up, and thou regardest me not.”

 

In such case, we tend to think that the cause is on us, having problems on us as much as God wouldn’t answer our prayer. It is our persistence, concluding all are unexpected.

 

That’s why christians try to do things to please Him, hoping to be given the reality they want, which is a fantasy.

 

If God were to hear their cry and change their reality as they wish, it would be that God’s reality is overcome by theirs. It is our stubbornness that we say the world is created by God but we wish to live, centering ourselves.

 

When Job lost all, including his possessions and children, he accepted all as the work of God by saying in 1:21, “And said, Naked came I out of my mother's womb, and naked shall I return thither: the LORD gave, and the LORD hath taken away; blessed be the name of the LORD.” He considered them all as what God did.

 

Yet, he curses the day of his birth and complain against God as nearing his death, not understanding why God is doing it to him. Yet, God is bringing him to where he realizes all is the reality of God even if he dies. It is the patience that believers know all given is the reality of God, led by Him.

 

Verses 26 and 27 also show us Job, not seeing the reality of God, “When I looked for good, then evil came unto me: and when I waited for light, there came darkness. My bowels boiled, and rested not: the days of affliction prevented me.”

 

It is a common thing for all that look for good and light. So do we. We make more efforts in the life of faith to add to our reality, making sure to be happier and more comfortable. At last, there is no one who is led by God for His tool but all use God for what they want.

 

Then, who is the one using our body? It is, of course, God. If so, to give our body to God is to believe that He is the User of our body, equivalent to the fact that the given reality is His.

 

Then, such believers would have no complaints about their reality. It is because they know the reality of God belongs to the eternal life. In other words, the reality of God is for the eternal life, conflicting with our earthly wishful reality. Without knowing it, we can’t see the work of God.

 

Listen to Job’s lamentation in Verse 28 thru 31, “I go about blackened, but not by the sun; I stand up in the assembly and cry for help. I have become a brother of jackals, a companion of owls. My skin grows black and peels; my body burns with fever. My harp is tuned to mourning, and my flute to the sound of wailing.”

 

He must have felt like crying with tears. He probably was. If you feel like crying over your reality, you can understand him. Likewise, we can understand others who are in the same situations. We call this, “we are in the same boat.”

 

Yet, God has no interest in hearing him neither when he was enjoying his life with his harp and flute nor now when he is in afflictions. In other words, He is not working for our fleshly life. It is because God’s interest is toward the revelation of who God is to the world by the Word of God.

 

Therefore, when believers know the given situations are the reality of God, they will realize there is no conflict at all. They come to learn the joy and gladness that God fulfills His will in His time without any moment of delay.

 

Look at Jesus in the cross. You will find that God is the only reality for you, not what you want in the world. It is the awakening for the reality. Hence, there is no our boast of what we’ve done in the cross but what God has done.

 

Job’s true reality is not that he is criticized by his friends and lonely but stands for God as a tool. It is his reality that he didn’t even know that God let his friends come to him and reveal their misunderstandings of God by putting him into such difficulties.

 

Saints, do you believe in Jesus Christ, who died on the cross? If the belief is for your salvation, it is nothing but your reality that you think of your salvation only. The true faith is to know that there is no will of God in the cross that we care for our fleshly life as our reality.

 

Furthermore, it is the faith that what God fulfills is the reality, knowing we can take all opportunities to make sure God is working in His reality. Likewise, believers in such faith keep the cross in their mind as their reality while denying their own!

 


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