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성경본문 전 2:18-23

전 2:18-23http://onlycross.net/videos/ecc/ecc-021823.mp4

 

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

18.내가 해 아래에서 내가 한 모든 수고를 미워하였노니 이는 내 뒤를 이을 이에게 남겨 주게 됨이라

19.그 사람이 지혜자일지, 우매자일지야 누가 알랴마는 내가 해 아래에서 내 지혜를 다하여 수고한 모든 결과를 그가 다 관리하리니 이것도 헛되도다

20.이러므로 내가 해 아래에서 한 모든 수고에 대하여 내가 내 마음에 실망하였도다

21.어떤 사람은 그 지혜와 지식과 재주를 다하여 수고하였어도 그가 얻은 것을 수고하지 아니한 자에게 그의 몫으로 넘겨 주리니 이것도 헛된 것이며 큰 악이로다

22.사람이 해 아래에서 행하는 모든 수고와 마음에 애쓰는 것이 무슨 소득이 있으랴

23.일평생에 근심하며 수고하는 것이 슬픔뿐이라 그의 마음이 밤에도 쉬지 못하나니 이것도 헛되도다

 

 

<설교>

세상은 인간의 가치를 소득으로 연결하여 평가합니다. 상대적으로 소득이 많은 사람이 적은 사람보다 더 우월한 위치에 있는 것으로 평가되기 때문에 더 많은 소득을 얻기 위해 수고를 아끼지 않습니다. 하지만 소득이 얼마든 해 아래에 있는 모든 사람들은 죽음이라는 벽에 부딪히는 순간을 맞이하고 좌절을 경험하게 됩니다. 인간이 극복할 수 없는 죽음이라는 벽에 부딪혔을 때 소득이 얼마인가?’라는 문제가 무슨 의미가 있을까요?

 

 

일반 사람의 상상을 초월하는 소득이 있다 해도 죽음 앞에서는 내 것이 아닙니다. 평생을 수고하여 모든 소득이라 해도 결국 자신의 뒤를 이을 자에게 남겨주게 되고, 나의 수고로 얻은 모든 결과를 그가 관리하게 됩니다. 이것을 생각하면 소득이 남보다 많다 하도 자랑하고 기뻐한다 해도 헛된 일일 뿐입니다.

 

 

이에 대해 전도자는내가 해 아래에서 내가 한 모든 수고를 미워하였노니 이는 내 뒤를 이을 이에게 남겨 주게 됨이라 그 사람이 지혜자일지, 우매자일지야 누가 알랴마는 내가 해 아래에서 내 지혜를 다하여 수고한 모든 결과를 그가 다 관리하리니 이것도 헛되도다”(18,19)는 말을 합니다.

 

 

세상은 소득이 적을수록 인생이 비참하다는 생각을 합니다. 소득이 적으면 소득이 많은 사람에 비해 삶의 질은 떨어질 수밖에 없기 때문에 자기 인생에 대해 낙심하게 되는 것입니다. 하지만 그것도 죽음이라는 인생의 벽에 부딪힌 현실에서 판단을 해야 합니다. 진심으로 인생의 비참함이 소득으로 저울질 되고 평가될 문제인가에 대해 고심해야 하는 것입니다.

 

 

20절에 보면 이러므로 내가 해 아래에서 한 모든 수고에 대하여 내가 내 마음에 실망하였도다라고 말합니다.

 

 

무엇이 전도자로 하여금 해 아래서의 모든 수고에 대한 실망으로 이끌었을까요? 죽음의 문제가 아니고서는 인간으로 하여금 수고에 대해 실망하게 할 만한 조건이 없습니다. 죽음은 인간의 모든 수고를 헛되고 의미 없는 것으로 끌어당기고도 남을 권세로 자리하기 때문입니다. 죽음이 세상이 처해 있는 현실이지만 중요한 것은 신자는 죽음의 내막을 안다는 것입니다. 그것이 교회임을 생각해 보십시오. 과연 교회가 믿음을 세상의 소득과 연결하여 말하는 것이 옳을까요?

 

 

현대 교회의 대다수는 믿음을 소득으로 연결하여 말합니다. 많은 소득을 복으로 간주하고 믿음을 복 받는 방법, 또는 비결로 선전하는 것입니다. 하지만 믿음은 절대로 많은 소득과 연결되지 않습니다. 만약 믿음의 여부에 따라 소득이 달라진다는 말을 한다면 그것은 거짓이고 사탄의 헛된 말일 뿐입니다.

 

 

이것은 성경을 조금만 깊이 생각하고 고민하면 충분히 알 수 있는 문제입니다. 그럼에도 불구하고 소득과 연결된 믿음을 포기하지 않으려는 이유는 무엇일까요? 그것은소득 없이는 살 수 없다즉 돈 없이는 살 수 없다는 것이 인생의 현실과 철칙으로 굳어져 있기 때문입니다. 사실 소득이 없이는 살 수 없다는 것은 누구도 부정할 수 없는 현실입니다.

 

 

교회가 이 현실에 맞추어 소득으로 맺어지는 믿음을 말하는 것은 교회됨을 포기하고 절간이나 무당집으로 전락하는 것일 뿐입니다. 거듭 말씀드릴 것은 믿음은 우리에게 소득을 보장하지 않습니다, 따라서 그러한 말은 성경에 없는 사기입니다. 30, 60, 100배의 축복을 받기 위해 돈을 내라고 하는 것이나 부적을 쓰면 액운을 물리칠 수 있다는 무당의 말이나 본질적으로 다르지 않은 것입니다.

 

 

16:5절에 보면 여호와는 나의 산업과 나의 잔의 소득이시니 나의 분깃을 지키시나이다라고 말합니다.

 

 

여러분은 여호와가 산업과 소득이시라는 말에 얼마나 공감하십니까? 우리가 우리의 수고에 의한 소득을 소득으로 실감하는 것은 눈에 보이는 것이고 손에 쥐어지는 것이기 때문입니다. 먹고 마실 것이 되고 누리고 싶은 좋은 것이 되기도 하는 소득입니다. 반면에 여호와는 보이지 않는 분입니다. 여호와가 소득이라는 말이 듣기에는 그럴듯한 느낌이 있지만 보이지 않는 것이고 아무 느낌도 없고 배부름도 되지 않은 소득입니다.

 

 

하나님이 소득이 되신다면 하나님과의 관계에 있는 신자에게 더 이상 가치 있는 소득은 없습니다. 하나님이 소득이 되심으로 죽음이 아닌 생명에 속한 자가 되었기 때문입니다. 사람이 평생을 수고해도 이러한 소득을 얻을 수 없음을 생각하면 세상에서의 수고에 대해 실망하는 것이 당연하다 할 것입니다. 우리의 수고로 하나님을 소득으로 얻은 것이 아니라 하나님이 소득이 되어주셨기 때문에 자랑할 우리의 수고도 없습니다.

 

 

복음은 인간의 수고를 인정하지 않습니다. 사람들은 이러한 복음을 거부합니다. 자신의 수고의 가치를 인정받고 싶어 하기 때문입니다. 자신이 수고한 것에 대한 가치가 인정되어야 그것이 복의 조건이 된다고 생각하기 때문입니다. 하지만 이것은 복음의 현실에 대한 무지일 뿐입니다.

 

 

우리는 우리의 수고로 사는 것이 아니라 십자가에 피 흘리신 예수님의 수고에 의해 살고 있습니다. 세상의 소득이 우리에게 오늘 하루를 제공하는 것이 아니라 예수님의 십자가 수고에 의해 하루하루를 제공받고 있는 것입니다. 그래서 예수님의 수고로 산다고 말씀드린 것입니다.

 

 

그런데 자기의 수고로 산다고 생각하기 때문에 수고에 대한 가치와 대가가 자신에게 돌아와야 한다고 생각합니다. 그래서 자기 수고의 몫이 타인에게로 돌아가는 것에 대해서는 인정하지 않으려고 합니다. 이것이 예수님의 수고를 멸시하는 악입니다.

 

 

21절에 보면 어떤 사람은 그 지혜와 지식과 재주를 다하여 수고하였어도 그가 얻은 것을 수고하지 아니한 자에게 그의 몫으로 넘겨 주리니 이것도 헛된 것이며 큰 악이로다라고 말합니다.

 

 

세상은 수고의 몫은 수고한 사람의 것이라고 생각합니다. 그것이 세상의 이치와 질서로 구축되어 있습니다. 하지만 세상이 꼭 그런 이치를 따라 돌아가는 것은 아닙니다. 때로는 수고하여 얻은 것이 수고하지 아니한 사람에게 돌아가는 경우도 있습니다. 그럴 때 우리는 하나님이 공평하지 않다며 화를 냅니다.

 

 

그런데 그것이 큰 악으로 규정됩니다. 수고를 자신의 수고로, 수고의 몫을 자기 것으로 간주하는 것이기 때문입니다. 여기에는 하나님이 주인이시다는 것이 없습니다. 자신이 주인 되어 자기 몫을 위해 열심히 수고하는 것만 있을 뿐입니다. 그렇게 자기 수고에 집착하며 수고의 몫 역시 자기 것으로 간주하는 이것이 인간의 악함을 보여주는 것입니다.

 

 

예수님이 말씀하신 포도원 품꾼 비유를 보면 일꾼을 부른 시간이 각각 달랐습니다. 그런데 일꾼들은 주인이 불러주지 않으면 그날은 아무 소득이 없이 굶어야 합니다. 따라서 일꾼이 부름 받기 전의 자기 처지를 잊지 않는다면 주인이 불러줬다는 것에 대한 감사함이 있어야 합니다. 그런데 주인에게서 하루 일한 것에 대한 삯을 받을 때 인간이 무엇을 생각하는지에 대한 본성을 그대로 드러냅니다.

 

 

주인은 일찍 온 사람이나 늦게 온 사람 모두에게 동일한 삯을 지급합니다. 일찍 온 사람이 부당하다며 항의합니다. 수고한 시간이 다른데 동일한 삯을 받을 수 없다고 생각하기 때문입니다. 이 사람은 아마 늦게 온 일꾼이 수고한 것도 없이 삯을 받는다고 생각했을 것입니다. 그리고 자신이 수고한 것에 따라 다른 대우를 해달라고 항의한 것입니다. 이것이 인간의 악함입니다. 주인에게 부름 받지 않았으면 아무 소득이 없을 자기 처지를 잊은 것입니다.

 

 

일꾼이 일한 것도 주인의 불러주심 안에서 주어진 혜택입니다. 즉 일꾼이 수고한 값으로 받는 것이 아니라 부름 받음 안에서 받는 혜택인 것입니다. 이것이 그리스도 안에 부름 받은 우리가 누리는 혜택입니다. 그래서 예수 안에서 인간의 수고는 모두가 헛된 것이고 자기의 수고로 원하는 것을 얻고자 하는 것 또한 바람을 잡으려는 것과 같은 것입니다.

 

 

우리가 수고했다고 해서 그 결과가 반드시 희망과 기쁨으로 돌아오는 것은 아닙니다. 나의 수고가 타인에게 돌아가기도 합니다. 그러한 현실에서 우리가 경험하는 것은 나의 수고를 내 것으로 여기는 습성으로 살아가는 우리의 현실입니다. 그것이 우리 현실이라면 그 현실의 끝을 생각해 보십시오. 결국 희망과 기쁨의 나의 수고가 아닌 예수님의 수고에 있음을 알게 될 것입니다. 그래서 예수님의 수고만 생각하고 감사하게 되는 것이 예수 안에 있는 것입니다. 우리의 수고에는 실망만 있지만 예수님의 수고로 인해서 기쁨을 알게 됩니다.

 

Chapter 8

 

Despair of All the Labor

 

Yea, I hated all my labour which I had taken under the sun: because I should leave it unto the man that shall be after me.

And who knoweth whether he shall be a wise man or a fool? yet shall he have rule over all my labour wherein I have laboured, and wherein I have shewed myself wise under the sun. This is also vanity.

Therefore I went about to cause my heart to despair of all the labour which I took under the sun.

For there is a man whose labour is in wisdom, and in knowledge, and in equity; yet to a man that hath not laboured therein shall he leave it for his portion. This also is vanity and a great evil.

For what hath man of all his labour, and of the vexation of his heart, wherein he hath laboured under the sun?

For all his days are sorrows, and his travail grief; yea, his heart taketh not rest in the night. This is also vanity. (Ecclesiastes 2:18-24 KJV)

 

(Sermon)

 

People in the world judge others related to their income. Since the higher salary or income are valued superior to the lower, all strive to make more money. Yet, no matter how much they earn, all equally experience death. What will ‘higher income’ mean if all face death, which is inevitable?

 

Even if one had unimaginable income, the money one has is not one’s before death. The possession one has made throughout one’s life will be one’s descendants, managing the profits of one’s labor. Having that in mind, we find that it is also vain that one boasts and rejoices one’s exuberant possessions.

 

Regarding this, the Preacher says in Verses 18 and 19, “Yea, I hated all my labour which I had taken under the sun: because I should leave it unto the man that shall be after me. And who knoweth whether he shall be a wise man or a fool? yet shall he have rule over all my labour wherein I have laboured, and wherein I have shewed myself wise under the sun. This is also vanity.”

 

People think the lower income they are, the more miserable they are because they might end up having lower quality of life in limited means. However, such thought must also be evaluated at the moment of death, sincerely pondering if the misery be judged by our income.

 

In Verse 20, it says, “Therefore I went about to cause my heart to despair of all the labour which I took under the sun.”

 

What drove the preacher to the disappointment of all labor under the sun? There would be nothing except death. It is because death is placed where all labor is pulled down to vanity and meaninglessness. Although death is the reality in the world, what is important is that believers know the story behind death. Think of the fact that this is ‘ecclesia’, the church. Would it be right that the church talks of faith in the connection of income?

 

However, many preachers in the modern Christianity do, presenting faith as the way of receiving the blessing and considering much income as the blessing. Yet, faith is never connected to our earthly profits. If one says such, it is false and satanic.

 

We can learn it even by taking a look at the Bible a little further. Nevertheless, what is the reason many won’t give up on faith related to money? It is because the idea that we can’t survive without money is deeply rooted into our mind as the immovable principle in life. In fact, nobody can deny it.

 

That churches talk of faith according to the idea as the reality means that churches are no longer churches but nothing different from Buddhism temples and shamanism. Let me reiterate it. Faith doesn’t make us more income. Thus, such saying is non-existence in the Bible but fraud. Preachers’ demanding congregations to give offerings to receive thirtyfold, sixtyfold and hundredfold is basically the same as fortune tellers’ saying to buy a charm.

 

In Psalm 16:5, it says, “The LORD is the portion of mine inheritance and of my cup: thou maintainest my lot.”

 

What do you think of ‘the Lord is the portion of mine’? We see our income as ours because it is tangible from our labor, enabling us to eat and drink. On the contrary, the Lord is invisible. ‘The Lord is the portion of mine’ may sound good to our ears, but the portion is neither visible nor tangible.

 

If the Lord is the portion of ours, there is nothing more valuable for believers because we belong to the eternal life by it. Thinking that no other labor can make it happen, it is obvious that we are disappointed with our labor in the world. There is nothing we can boast about because the Lord Himself has become our portion not by our labor.

 

The gospel doesn’t acknowledge man’s labor. People refuse such gospel because we would like to be acknowledged of our labor. We think the acknowledgement can be a condition to receive blessings. Yet, such thought is pure ignorance of the gospel.

 

We don’t live by our labor but the labor of Jesus Christ’s shedding His blood on the cross. Our income doesn’t provide us with daily needs but the labor of the Lord does. That’s why I said we live by His labor.

 

Yet, since we think we live by our labor, we have an idea that the value and portion of our labor must return back to us. That’s why we don’t want the portion of our labor to return to someone else. This is our malice to despise the labor of Christ.

 

In Verse 21, it says, “For there is a man whose labour is in wisdom, and in knowledge, and in equity; yet to a man that hath not laboured therein shall he leave it for his portion. This also is vanity and a great evil.”

 

People believe the portion of the labor should go to the person who did the labor. It is the order and principle of the world. Yet, the world doesn’t always work this way. Sometimes, the portion goes to the person who didn’t labor for it. Then, we complain to God about it.

 

Yet, such thought is considered a great evil because we see our labor as ours and the portion as ours. There is no mind of ‘God is my Lord.’ There is nothing but the labor to earn our portion. The Preacher shows us it is evil that we are engrossed with our labor and deem the portion as ours.

 

In the Lord’s parable of the Laborers of the Vineyard, the timings of calling the workers were all different. The workers would be in hunger without the calling of the owner. Thus, as long as they remember the calling of the owner, the workers should be thankful. Yet, they reveal their evil nature in man’s heart when receiving the portion of their labor.

 

The master pays the same portion to all whether they worked more or less. The one who worked more complains to the master, thinking it is unfair for him to get the same portion as those who labored less. He must have thought the worker who came late receives the portion without any labor, protesting against the lord to pay himself more. This is man’s evil nature, forgetting he would still be in starvation without the master’s calling.

 

That the workers labored is of the grace of the master, calling them. That is, the portion they get is not of their labor but the grace of the master in his calling. This is the grace we can enjoy in Christ. That’s why man’s labor is all vain and getting rewards from labor is like catching winds.

 

That we labored shouldn’t always return back to us with hope and joy. The portion of our laboring may go to strangers. What we can learn in such reality is to realize our sinful nature, considering our labor as ours. If that’s our reality, think of the end of it. We will, eventually, find that we are in the labor of Christ, not ours. Thus, ‘in Christ’ means to think of the labor of Christ only and give thanks to God for it. Our labor brings us only disappointment, but we will know the true joy by His labor!

 

 


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