(9강) 하나님의 손에서

by 신윤식 posted Apr 20, 2019
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성경본문 전 2:24-26

전 2:24-26http://onlycross.net/videos/ecc/ecc-022426.mp4

 

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

24.사람이 먹고 마시며 수고하는 것보다 그의 마음을 더 기쁘게 하는 것은 없나니 내가 이것도 본즉 하나님의 손에서 나오는 것이로다

25., 먹고 즐기는 일을 누가 나보다 더 해 보았으랴

26.하나님은 그가 기뻐하시는 자에게는 지혜와 지식과 희락을 주시나 죄인에게는 노고를 주시고 그가 모아 쌓게 하사 하나님을 기뻐하는 자에게 그가 주게 하시지만 이것도 헛되어 바람을 잡는 것이로다

 

 

<설교>

세상일을 헛된 것과 헛되지 않은 것으로 구분한다면 헛되지 않다고 할 수 있는 것은 무엇일까요? 세상을 구원의 시각에서 바라보는 신자라면 없다라고 말할 수밖에 없습니다. 세상의 어떤 일도 우리에게 구원을 안겨 줄 수 없기 때문입니다. 결국 무엇을 소유하든 어떤 일을 했든 마지막은 영원한 심판으로 확정되어 있기에 모든 것이 헛되다는 것이 전도서의 시각입니다.

 

 

여기서 한 가지 선을 그어야 하는 것은 우리가 교회를 다니고 예수를 믿었다 해도 그것을 헛되지 않은 것으로 규정할 수 없다는 것입니다. 교회를 다닌 것이 의로움이 아니고 믿음 또한 가짜 믿음일 수 있기 때문입니다.

 

 

세상에서 유일하게 헛되지 않은 것은 십자가입니다. 십자가만이 그리스도를 증거하고 십자가에 못 박히신 그리스도를 아는 것이 구원이기 때문입니다. 그래서 헛된 것과 헛되지 않은 것은 십자가를 기준으로 판단해야 하는 문제인 것입니다. 때문에게 그리스도가 십자가에 못 박히신 것 외에는 아무것도 알지 않기로 작정했다는 바울의 말처럼 신자에게는 먹고 마시고 사는 문제보다 그리스도가 십자가에 못 박히셨다는 사실이 더 중요한 것입니다.

 

 

24절을 보면 사람이 먹고 마시며 수고하는 것보다 그의 마음을 더 기쁘게 하는 것은 없나니 내가 이것도 본즉 하나님의 손에서 나오는 것이로다라고 말합니다.

 

 

사람은 먹고 마시며 자기를 위해 수고하는데서 마음의 기쁨을 누립니다. 자기 기쁨이 인생의 이유와 목적으로 단단하게 구축되어 있습니다. 때문에 누구든 자신의 기쁨에 방해가 된다면 원수와 다를 바 없는 관계가 됩니다. 그렇게 우리는 죽는 순간까지 자기 몸에 집착하며 자기 기쁨을 위한 인생을 포기하지 않습니다.

 

 

이러한 인간됨으로 솔로몬을 생각하면 아마 가장 부러운 사람일 것입니다. , 먹고 즐기는 일을 누가 나보다 더 해 보았으랴”(25)라고 말하는 것처럼 육신의 편함과 즐거움을 솔로몬보다 더 누린 사람은 없기 때문입니다.

 

 

결국 우리가 생각하고 기대하고 희망하는 인생에는 나만 있을 뿐이지 십자가에 못 박힌 그리스도는 없는 것입니다. 이처럼 그리스도가 없는 자기 기쁨을 위한 인생에만 몰두하고 있기에 그런 나를 구원하기 위해 십자가에 못 박히셨다는 것을 알게 되는 것이 인생에서 경험하게 되는 최고의 기적입니다.

 

 

우리 마음을 기쁘게 하는 먹고 마시고 수고하는 것이 하나님의 손에서 나오는 것이라고 합니다. 그렇다면 사람이 자기 기쁨을 위해 사는 것이야 말로 헛된 것입니다. 왜냐하면 하나님의 손에서 나오는 것이 우리에게 기쁨과 만족이 되지 않기 때문입니다.

 

 

하나님의 손에서 나오지 않는 것이 없습니다. 바꾸어 말하면 우리 손에서 나오는 것은 없다는 것입니다. 미래의 모든 것 까지 하나님의 손에서 나오는 것을 받아 살아가는 것입니다. 그런데 사람들은 하나님이 나에게는 내가 원하는 좋은 것을 들고 오시기를 기대합니다. 그것이 헛되다는 것을 전도자가 전하는 것입니다.

 

 

26절에 보면 하나님은 그가 기뻐하시는 자에게는 지혜와 지식과 희락을 주시나 죄인에게는 노고를 주시고 그가 모아 쌓게 하사 하나님을 기뻐하는 자에게 그가 주게 하시지만 이것도 헛되어 바람을 잡는 것이로다라고 말합니다.

 

 

이 말을 잘 보십시오. 하나님이 기뻐하는 자에게 주시는 것이 지혜와 지식과 희락이라고 합니다. 여기서의 희락은 지혜와 지식에 어울리는 것이지 세상에 어울리는 희락을 말하지 않습니다. 그렇다면 원하는 것을 받기 위해 하나님을 기쁘시게 하겠다는 발상 또한 헛된 일이 아닐 수 없습니다.

 

 

11:1-3절에 보면 이새의 줄기에서 한 싹이 나며 그 뿌리에서 한 가지가 나서 결실할 것이요 그의 위에 여호와의 영 곧 지혜와 총명의 영이요 모략과 재능의 영이요 지식과 여호와를 경외하는 영이 강림하시리니 그가 여호와를 경외함으로 즐거움을 삼을 것이며 그의 눈에 보이는 대로 심판하지 아니하며 그의 귀에 들리는 대로 판단하지 아니하며라는 말을 합니다.

 

 

하나님이 주시는 지혜와 지식은 그리스도를 알게 하고 그리스도가 즐거움이 되게 합니다. 이것이 하나님이 행하시는 일입니다. 그래서 하나님의 손에서 나오는 것이 우리의 생각과 일치되는 경우는 없습니다. 우리는 나에게 기쁨이 되는 것에만 몰두하지만 하나님의 뜻은 그리스도를 보내시고 그리스도로 영광 받으시는 것에 있기 때문입니다.

 

 

3:13절에 보면 사람마다 먹고 마시는 것과 수고함으로 낙을 누리는 그것이 하나님의 선물인 줄도 또한 알았도다라고 말합니다.

 

 

하나님의 선물이라면 하나님의 손에서 나온 것이라는 뜻입니다. 하지만 우리가 먹고 마시는 것을 두고 하나님의 선물이라고 하지 않습니다. 사람마다 먹고 마시는 것이 다른데 그것이 선물이라면 공평하지 않은 선물이 될 것입니다. 중요한 것은 먹고 마시게 되는 것이 하나님의 선물이라는 것이지 무엇을 먹고 마시는가에 있지 않습니다.

 

 

하나님의 선물은 받을 수 없는 자에게 주시는 은총입니다. 그렇다면 먹고 마시는 것을 하나님의 선물이라고 했을 때 그 의미는 먹고 마실 자격이 없는 자에게 베풀어진 은총이라는 뜻이 됩니다. 무엇을 먹고 마시든 먹고 마실 자격이 없는 자에게 베푸시는 선물인 것입니다. 이것이 모든 것을 하나님의 손에서 나오는 것으로 바라보는 믿음입니다.

 

 

인간은 인생이 자기 뜻대로 되지 않을 때 분노합니다. 평생을 수고하여 모은 것을 잃게 되거나 다른 사람의 손에 들어갈 때 견디지를 못합니다. 하지만 그것이 우리가 인생에서 경험하게 되는 것들입니다.

 

 

밭에 소출이 풍성한 부자가 곳간을 헐어 더 크게 지을 계획을 세우고 평안히 쉬고 먹고 마시고 즐거워 할 미래를 생각합니다. 하지만 하나님은 오늘 밤에 네 영혼을 도로 찾으리니 그러면 네 준비한 것이 누구의 것이 되겠느냐라고 말씀합니다. 그래서 세상이 자기의 미래를 위해 수고하고 모으고 쌓아가지만 그 또한 헛되어 바람을 잡으려는 것일 뿐입니다.

 

 

신자는 하나님이 주시는 지혜와 지식과 희락을 받은 자입니다. 따라서 신자는 자신의 수고와 노력으로 얻고 이룬 것을 자랑하는 것이 아니라 하나님이 주신 것을 나타내는 삶으로 이용된다는 것을 알아야 합니다. 그래서 신자의 삶은 생존을 의미하는 것이 아니라 먹고 마시는 것도 하나님의 손에서 주어졌다는 사실로 감사하게 되는 것으로 간섭되는 것입니다.

 

 

세상은 먹고 마시고 수고하는 모든 것이 하나님의 손에서 나온다는 사실을 부정합니다. 자신의 수고로 먹고 마신다고 생각합니다. 하나님이 오늘밤 영혼을 부르시면 수고하며 쌓은 모든 것이 내 것이 될 수 없음에도 불구하고 자신의 수고로 자기 인생을 책임지겠다는 발상으로만 존재합니다. 이것이 세상의 어리석음입니다.

 

 

세상은 자신이 주체가 되어서 자기 기쁨을 위한 평생을 살아가지만 신자는 하나님이 주체가 되시고 하나님이 일하신다는 사실이 기쁨이 되어 삽니다. 신자 역시도 자기 기쁨만 챙기는 사람일 뿐이기 때문에 하나님의 일하심이 아니면 생명과 무관한 인생으로 끝난다는 것을 알기 때문입니다.

 

 

그래서 여러분께 말씀드릴 것은 삶의 방식을 바꾸려고 하지 마시라는 것입니다. 자기 기쁨을 위해 살아왔던 것을 하나님의 기쁨을 위한 인생이 되겠다는 식의 무모한 생각을 하지 마십시오. 표면적으로는 믿음에 의한 믿음의 결단처럼 보이겠지만 그 또한 자기 기쁨을 위한 집착의 연장일 뿐입니다.

 

 

우리는 먹고 마시는 것에서 기쁨을 찾고자 하는 집착에서 벗어날 수 없습니다. 때문에 하나님의 기쁨을 위해 살겠다는 것은 우리에게 불가능합니다. 또한 하나님이 요구하시는 바도 아닙니다. 그래서 신자는 자신의 노력으로 하나님을 기쁘시게 하는 것이 아니라 하나님이 주신 것이 희락이 됨을 아는 사람인 것입니다. 그래서 먹고 마시고 수고하며 사는 가운데서 그 모든 것이 나로 인한 내 것이 아님을 알고 마음껏 누리고 감사하는 것이 자유 하는 것입니다.

 

 

인간의 수고는 하나님의 일하심 앞에서 늘 부정당할 대상입니다. 먹고 마시고 수고하는 것이 하나님의 손에서 나오는 것이라면 우리는 단 한순간도 나의 수고와 힘으로 먹고 마시며 살아온 적이 없었습니다. 우리는 심판이 마땅한 죄의 존재일 뿐입니다. 여기에 초점을 둔다면 먹고 마실 자격조차 없는 자가 십자가에 못 박하신 그리스도로 인해 먹고 마시는 선물을 받았다는 것에서 참된 기쁨을 볼 것입니다.

 

 

Chapter 9

 

From the Hand of God

 

There is nothing better for a man, than that he should eat and drink, and that he should make his soul enjoy good in his labour. This also I saw, that it was from the hand of God.

For who can eat, or who else can hasten hereunto, more than I?

For God giveth to a man that is good in his sight wisdom, and knowledge, and joy: but to the sinner he giveth travail, to gather and to heap up, that he may give to him that is good before God. This also is vanity and vexation of spirit. (Ecclesiastes 2:24-26 KJV)

 

(Sermon)

 

If one divides things in the world into two groups: what is vain and what is not, what are the things that are not vain? If one is a believer seeing the world in the view of salvation, one will say ‘nothing’ because there is nothing to save us in the world. No matter what we have done or owned, the Preacher in the Book of Ecclesiastes says that the end of the world is immovably fixed for the judgement.

 

One thing we have to remember is that there is no way for us to claim what we have done or been is not vain such as attending church meetings or believing in Jesus because the former and the latter could be neither righteousness nor faith.

 

The only thing that is not vain in the world is the cross. It is because only the cross testifies Christ, and knowing Christ, crucified on the cross, is salvation. That’s why we have to discern what is vain and what is not by the cross. Thus, as Apostle Paul says in Corinthians 2:2, ‘Christ and Him crucified’ is far more important to believers than eating and drinking for living.

 

In Verse 24, it says, “There is nothing better for a man, than that he should eat and drink, and that he should make his soul enjoy good in his labour. This also I saw, that it was from the hand of God.”

 

We enjoy the reward of our labor for ourselves in heart while eating and drinking. The happiness is firmly determined as the reason and purpose of life for ourselves. Thus, if anyone appears to bother the happiness, the relationship of enmity between the two is created. Likewise, we never give up on the life for our happiness until death in the obsession of our body.

 

Thinking of Solomon in such aspect of life, he is the most envied one because he says in Verse 25, “For who can eat, or who else can hasten hereunto, more than I?”

 

In short, the life we want to have is for ourselves only and has no room for Christ and Him crucified. Since we are obsessed with the happiness for ourselves, to know Christ and Him crucified for such sinners like us can be the utmost miracle we can experience in the world.

 

The Preacher says the things making us rejoice in heart such as eating and drinking is from the hand of God. If so, it is truly vain to live for ourselves because the things from the hand of God are not our joy or satisfaction.

 

There is none, not from the hand of God. In other words, there is nothing from our hand. Even things in the future are from the hand of God. Yet, we want God to bring us what we want, which, the Preacher says, is vain.

 

In Verse 26, it says, “For God giveth to a man that is good in his sight wisdom, and knowledge, and joy: but to the sinner he giveth travail, to gather and to heap up, that he may give to him that is good before God. This also is vanity and vexation of spirit.”

 

Take a closer look at it. It says what God gives to a man that is good in His sight is wisdom, knowledge and joy. The joy he says here is not the joy of the world but one going with wisdom and knowledge. Then, the idea to please God to get what we want is nothing but vanity.

 

In Isaiah 11:1-3, it says, “And there shall come forth a rod out of the stem of Jesse, and a Branch shall grow out of his roots: And the spirit of the LORD shall rest upon him, the spirit of wisdom and understanding, the spirit of counsel and might, the spirit of knowledge and of the fear of the LORD; And shall make him of quick understanding in the fear of the LORD: and he shall not judge after the sight of his eyes, neither reprove after the hearing of his ears.”

 

The wisdom and knowledge God gives makes us know Christ and He is the joy. This is the work God does. Thus, what is from the hand of God has nothing to do with what we want. It is because the will of God is for Him to be glorified by Christ by sending Him to the world whereas we are engrossed with our own happiness.

 

In Ecclesiastes 3:13, it says, “And also that every man should eat and drink, and enjoy the good of all his labour, it is the gift of God.”

 

‘The gift of God’ means things from the hand of God. Yet, we don’t think what we eat and drink is the gift of God because everyone eats and drinks different things, which seems unfair. But, what the verse means is the fact that we come to eat and drink is the gift of God, not what we eat and drink is.

 

The gift of God is the grace to one who doesn’t deserve. Then, saying that eating and drinking is the gift of God means that it is the grace of God that we eat and drink even though we don’t deserve to do so. Whatever we eat or drink, it is the grace of God, it says. This is the faith, seeing all are from the hand of God.

 

We are angered when things don’t go as we would. We are infuriated when we lose things we’ve achieved or see others take them. Yet, such things are what we experience in living.

 

A rich man who has produced a great deal of crop plans to enlarge the storage, thinking of enjoying his rest of life. But, God says, “Thou fool, this night thy soul shall be required of thee: then whose shall those things be, which thou hast provided?” Accordingly, it is also vain to live in laboring for future like catching winds.

 

Believers are the ones who have received the wisdom, knowledge and joy from God. Thus, they ought to know they are used to present what God gives to the world, not boast what they’ve achieved from their hands and labor. The life of believers isn’t for a mere fleshly survival but the intervention of God that they are thankful for even eating and drinking, given from the hand of God.

 

People in the world deny what they eat and drink is from the hand of God because they think they eat and drink by what they labor. Although it is true that all they think they have obtained can’t be theirs if God calls them, they would be responsible for their life. This is the foolishness of the world.

 

The people in the world live for their happiness as the subject of their lives, but believers live, knowing the subject of their lives is God and the work of God is their joy. It is because they know they would live for their own happiness, they also know they end up having nothing to do with God unless God intervenes them.

 

Thus, what I would tell you is not to try to change the way of your life. Don’t think of changing your life from the way for your happiness to the way for the joy of God. Even though it seems the determination of faith, it is nothing but the extension of the obsession of self-loving.

 

We can’t get out of the obsession, seeking for the joy from eating and drinking. Thus, it is impossible to live for the joy of God. It is not what God wants us to do either. Therefore, believers are the ones who don’t make efforts to please God with what they do but know what God gives is the joy. Thus, it is the freedom to know that thanksgiving and enjoying the gift is from God while eating and drinking in labor.

 

Man’s labor is the object of denial before the work of God. As our eating and drinking is from the hand of God, there is no moment that we’ve eaten and drunk on our own. We are nothing but the ones who deserve the judgement of God. Keeping that in mind, we will see the true joy that we eat and drink in the gift of God by Christ and Him crucified even though we deserve nothing!