2019.07.13 15:31

(20강) 더 높은 자

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성경본문 전 5:8-9

전 5:8-9http://onlycross.net/videos/ecc/ecc-050809.mp4

 

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

8.너는 어느 지방에서든지 빈민을 학대하는 것과 정의와 공의를 짓밟는 것을 볼지라도 그것을 이상히 여기지 말라 높은 자는 더 높은 자가 감찰하고 또 그들보다 더 높은 자들도 있음이니라

9.땅의 소산물은 모든 사람을 위하여 있나니 왕도 밭의 소산을 받느니라

 

 

<설교>

정치인이 입만 열면 하는 말은 국가와 국민을 위해 일한다는 것입니다. 그 말을 곧이곧대로 받아들일 사람은 없겠지만 욕망과 권력의 놀이터인 세상에서 그 정점에 있다고 할 수 있는 정치인이 진심으로 자신이 아닌 국가와 국민의 이익을 먼저 생각하고 일한다는 것은 전혀 기대할 수 없는 인간성입니다. 정치인은 다만 정치라는 놀이터에서 놀이를 즐기고 있을 뿐이기 때문입니다.

 

 

세상에는 정치라는 놀이터만 있는 것이 아닙니다. 사람은 누구나 자신이 자리하고 있는 자기 세계를 놀이터로 삼아 자기 행복을 위해 수고하고 일하기 때문에 세상 자체가 놀이터인 것이며 거기에 교회도 포함되어 있음을 부인할 수 없습니다. 교회를 찾는 사람들의 관심은 십자가에 죽으신 그리스도가 아니라 자기 자신이기 때문입니다.

 

 

그래서 교회가 즐거움을 제공하지 못하면 실망하고 즐거움을 누릴 다른 놀이터를 기웃거립니다. 교회에서 복음을 찾는 것이 아니라 즐거움이 되는 것을 찾는 참으로 서글픈 현실인 것입니다. 그럼에도 불구하고 예수를 말하는 것이 정치인의 말과 하등 다르지 않습니다. 그런데 그것이 세상에서 접하게 되는 당연한 현실입니다. 결국 세상이라는 놀이터를 장악하고 있는 것이 사탄인 것입니다. 이러한 놀이터에서 반드시 나타나는 현상 중의 하나가 학대하고 학대 받는 것입니다.

 

 

8절을 보면 너는 어느 지방에서든지 빈민을 학대하는 것과 정의와 공의를 짓밟는 것을 볼지라도 그것을 이상히 여기지 말라 높은 자는 더 높은 자가 감찰하고 또 그들보다 더 높은 자들도 있음이니라고 말합니다.

 

 

학대는 힘이 있는 자로부터 나옵니다. 그런데 모든 사람이 동일한 힘이 있는 자로 관계하는 것이 아니라 본문의 빈민처럼 내세울 힘이라고는 아예 없는 사람이 있고 결국 힘에 의해 학대를 받는 것이 세상의 구조입니다. 힘이 있다 해서 학대 받지 않는 것이 아닙니다. 힘이 있다고 자부하는 무리들 속에서 더 힘 있는 자에 의해 학대를 받는 것입니다.

 

 

전도자는 학대하는 것과 정의와 공의를 짓밟는 것을 볼지라도 이상히 여기지 말라고 합니다. 당연한 모습이기 때문입니다. 그래서 당연하게 드러나고 있는 학대와, 정의와 공의가 짓밟히는 것을 보면서 분노할 필요는 없습니다. 분노하지 말라는 것이 아니라 분노함으로써 분노하는 자신을 마치 학대나 정의와 공의를 짓밟는 세상 현실에서 멀어져 있는 선하고 의로운 자리에 있는 것으로 착각하지 말라는 것입니다. 왜냐하면 우리 안에서는 학대의 본성이 왕성하게 활동하고 있기 때문입니다. 그래서 기회만 되면 내가 가진 힘을 드러내고 싶어 하는 것입니다.

 

 

현대 사회에서 사람이 사람을 학대하는 것은 이미 이상한 일이 아닌 것으로 인식되어 있습니다. 하지만 그것은 사람의 본성에 의한 시각이 아니라 너무 빈번하게 발생한 사건이 되어 그만큼 감각이 둔해졌기 때문입니다. 아동학대를 시작해서 약자의 위치에 있는 수많은 사람이 학대 받은 소식에 그저 분노만 합니다. 하나님이 없으니까 저렇게 악한 사람들이 돈 벌고 잘산다고 불평만 합니다. 그러면서 자신은 언제나 예외로 하는 것입니다. 자신의 선한 성품과 인성 등을 내세우며 학대와는 거리가 멀다고 생각하는 것입니다.

 

 

하나님은 세상을 인간을 위해 창조하신 것이 아닙니다. 인간이 선악과 먹는 것을 두고 보신 것은 세상에 하나님의 심판 행위가 예정되어 있기 때문입니다. 그리고 세상을 자기 놀이터로 삼으면서 약자를 학대하며 힘을 즐기는 현상들 하나하나가 인간의 악한 본성이 만들어 내는 심판의 증거입니다. 그래서 세상은 하나님이 심판하고 무너뜨리기로 작정하신 가운데 창조된 것입니다.

 

 

세상은 하나님의 작정 아래 있습니다. 모든 일의 중심에 하나님의 뜻이 있다는 것입니다. 그렇다면 우리가 소유하고 소유하지 못한 것은 먼저 실력 문제가 아니라는 생각을 할 수 있어야 합니다. 누구든 빈민이 되고 싶어 하지 않습니다. 하지만 세상의 흐름과 발생하는 일들 속에서 빈민이 되기도 하고 가진 자가 되기도 합니다. 세상은 이것을 복과 저주로 나누면서 악한 자가 복을 누리는 것을 신의 공평하지 못한 처사라며 불평하는 것입니다.

 

 

8절 뒤에 보면 높은 자는 더 높은 자가 감찰하고 그들보다 더 높은 자가 있다고 합니다. 이것이 세상 구조입니다. 그리고 최종적으로 가장 높은 자리에 하나님이 계시고 하나님의 권세에 의해 다스려지고 있는 것이 세상의 진짜 현실입니다.

 

 

그러므로 신자가 하나님이 살아계시고 세상을 다스리신다는 것을 믿는다면 힘 있는 높은 자리를 바라보지 않게 됩니다. 또한 상대적으로 소유한 것이 많다 해도 결코 더 가졌다는 생각을 하지 않습니다. 높이 계신 하나님 앞에서 자신이 가진 것을 힘으로 간주하지 않기 때문입니다. 이것이 믿음입니다.

 

 

9절에 보면 땅의 소산물은 모든 사람을 위하여 있나니 왕도 밭의 소산을 받느니라고 말합니다.

 

 

왕의 권력으로도 밭의 소산물을 만들어 내지 못합니다. 물론 돈으로도 만들 수 없습니다. 따라서 제아무리 힘을 가졌다 해도 높이 계신 하나님이 주신 것으로 먹고 살 뿐입니다. 하지만 땅의 소산물을 먹고 몸을 유지하고 생존하고 있으면서도 자신의 힘으로 산다고 생각하는 것이 세상이 마음에 하나님 두기를 싫어하는 죄 아래 있다는 증거입니다.

 

 

아담이 선악과를 먹은 것은 하나님 같이 되고 싶었기 때문입니다. 지금보다 더 높이 되고 싶은 것입니다. 따라서 아담 안의 인간은 모두가 지금의 자기 자리에 만족하지 못하고 더 높이 올라가고 싶어 하면서, 자기 자리에서 아래에 있는 사람을 바라보며 그 위에 서는 쾌감과 희열을 누리는 것입니다. 하나님에 의해 주어진 것들을 모두 자신을 높이는 도구로 여기고 활용하는 것뿐입니다.

 

 

8:8-9절에서 백부장이 대답하여 이르되 주여 내 집에 들어오심을 나는 감당하지 못하겠사오니 다만 말씀으로만 하옵소서 그러면 내 하인이 낫겠사옵나이다 나도 남의 수하에 있는 사람이요 내 아래에도 군사가 있으니 이더러 가라 하면 가고 저더러 오라 하면 오고 내 종더러 이것을 하라 하면 하나이다라고 말합니다.

 

 

당시 백부장은 로마 사람으로 군사 100명을 수하로 두고 있는 힘 있는 자리에 있었습니다. 그런데 그는 예수님을 자신보다 힘없는 낮은 자로 보지 않았습니다. 정작 로마의 지배를 받는 유대인들은 예수님을 천한 가문에서 태어나 자신들보다 못한 존재로 여겼는데 이방인인 백부장은 오히려 힘이 있음에도 불구하고 힘의 구조에서 예수님을 만나지 않은 것입니다.

 

 

예수님이 오셨다는 것은 세상이 이미 하나님의 심판 행위 아래 있음을 의미합니다. 이러한 세상에서 백부장이냐 십부장이냐 하는 것은 아무 의미가 없습니다. 백부장이든 십부장이든 아니면 천대 받는 세리와 창녀이든 주를 모른다면 심판에 속한 허망한 존재일 뿐이기 때문입니다.

 

 

우리가 세상의 내막을 아는 신자로서 외칠 것은 주여, 불쌍히 여기소서이것이면 됩니다. 빈민이면 빈민의 자리에서 주의 긍휼을 구하는 것이고, 부자면 부자의 자리에서 역시 주의 긍휼을 구하면 됩니다. 저주에 속한 인간이라는 처지보다 더 비참하고 불쌍한 것은 없기 때문입니다.

 

 

죄의 자리가 우리의 본래 자리라는 것을 잊지 마십시오. 죄의 자리에서는 우리를 행복하게 해줄 것으로 생각되는 세상의 어떤 것도 의미 없는 것이 됩니다. 남보다 낮은 자리에 있으면 하나님이 공평하지 않다는 불평도 있을 것입니다. 하지만 세상이 어디에 속해 있고 인간이 달려가는 곳이 어디인가를 생각해 보십시오. 높이 계신 하나님이 우리를 긍휼히 여기심으로 예수를 보내시고 죄를 용서하신 것이야 말로 크신 은혜와 사랑으로 다가올 것입니다.

 

 

세상에서 주어진 자기 자리를 보게 되면 감사는 없습니다. 더 높이 더 많이 가진 자가 보이기 때문입니다. 그런 이유로 감사가 없다면 우리는 헛된 인생을 사는 것입니다. 비록 높다고 생각되는 자리에 오른다 해도 세상이 심판으로 무너질 때 같이 무너지기 때문입니다

 

 

힘이 있다는 것, 아무것도 아닙니다. 낮은 자에 대해서는 큰 소리 친다 해도 나보다 힘 있는 자 앞에서는 고개를 숙이는 초라한 모습일 뿐입니다. 그래서 세상이 아니라 더 높은 자리에서 다스리시는 하나님을 바라보며 하나님의 진노를 알게 되는 것이 축복이 되는 것입니다. 그래서 인생은 자랑거리가 많은 것이 아니라 예수 안에 있는 것으로 감사가 됩니다.

 

 

Chapter 20

 

Higher Than The Highest

 

If thou seest the oppression of the poor, and violent perverting of judgment and justice in a province, marvel not at the matter: for he that is higher than the highest regardeth; and there be higher than they.

Moreover the profit of the earth is for all: the king himself is served by the field. (Ecclesiastes 5:8-9 KJV)

 

(Sermon)

 

What politicians habitually say is ‘I am working for the people of our country.’ Although it is true that there are not many who receive what they say literally, it is also noticed that the nature of politicians, who are at the peak of fighting for the power and desire, is least expected to live for others, not themselves. It is because they are doing nothing but playing at the playground, called ‘politics.’

 

Politics is not the only playground in the world. Since all strive to get their own happiness at their own playground, the world itself can be called the playground, which the church is not an exception for those seeking for churches are interested in themselves, not Christ, who died on the cross.

 

Thus, if they don’t think the church provides them something fun, they go astray to look for something else. Alas, it is the reality they are not looking for the gospel but their own joy. Nevertheless, preachers’ speaking of Jesus at the church is not different from that of politicians. Yet, that’s the inevitable reality we face today. After all, we learn that it is Satan, who captures the playground, called the world. In such place, what can’t be stopped being seen is to abuse and be abused.

 

In Verse 8, it says, “If thou seest the oppression of the poor, and violent perverting of judgment and justice in a province, marvel not at the matter: for he that is higher than the highest regardeth; and there be higher than they.”

 

The oppression is from one with power. Yet, not all have power. As the verse says, it is the structure of the world that the poor are oppressed by those with power. Even if one has power, it is not that one is not oppressed. Among those with power, there are different degrees at power, oppressing lower.

 

The Preacher says not to wonder to see the oppression, and justice and righteousness being trampled because it is common. Thus, there should be neither a surprise nor an anger at them. I’m not saying not to be angry with them, but saying not to consider yourselves having nothing to do with them by being angry. It is because we have active nature of oppression in us. That’s why we always look for a moment to show off power we have in boasting.

 

In the modern society, the oppression is not viewed a strange thing at all, but it is not because of the view of the human nature, but the dull sense due to the high frequency. We are merely angry when hearing the news from the child abuse to that of the weak, complaining those evil people are rich due to the absence of God while putting ourselves as an exception by stocking with our own righteousness.

 

God didn’t create the world for men. The reason why God let go of men eating the fruit of the tree of good and evil is because the act of God’s judgement was predetermined. Furthermore, all the phenomena of the oppression in the playground called the world is the evidence of the judgement of God. Thus, God created the world for the purpose of the judgement and the destruction.

 

The world is under the God’s will, meaning all things happening in the world are centering His will. Then, we should notice our possession doesn’t depend on our ability. No one wants to be in poverty. Yet, some become the-haves and others become the-have-nots in the flow of the world. People say them the blessing and the curse respectively, expressing the unfair work of God.

 

In the latter of Verse 8, he says there is a higher one than the highest. This is how the world looks like. And at the ultimate, there is God, ruling over the world, which is undeniable reality.

 

Therefore, when one believes that God is in control of the world, one doesn’t look up to the higher position in the world. And one doesn’t think one is rich even if one has more possession than others because one knows what one has is not power before God. This is faith.

 

In Verse 9, it says, “Moreover the profit of the earth is for all: the king himself is served by the field.”

 

No matter what kind of power a king has, he can’t produce any profit of the earth. Money can’t either. Thus, even the king lives only by what God gives him regardless of his power. Although we live by the profit of the earth, we think we live alone, which is the evidence that the world is in the sin, not wanting to have God in mind.

 

Adam took the fruit to be like God, wanting to be better than ‘now’. Thus, all that belong to Adam are not satisfied with the present condition and want to be higher, resulting that we come to oppress the lower in pleasure. It is nothing but using what is given by God to heighten ourselves up.

 

In Matthew 8:8-9, it says, “The centurion answered and said, Lord, I am not worthy that thou shouldest come under my roof: but speak the word only, and my servant shall be healed. For I am a man under authority, having soldiers under me: and I say to this man, Go, and he goeth; and to another, Come, and he cometh; and to my servant, Do this, and he doeth it.”

 

A centurion back then was a Roman in power, having one hundred soldiers. Yet, he didn’t view the Lord as the weak. Whereas the Jews under the ruling of the Roman government despised the Lord, he, the centurion, didn’t meet Him at the structure of the world.

 

The fact that Christ came to the world means that the world is already in the judgement of God. In such world, if one is a centurion or a captain doesn’t mean anything. Whether one is a centurion or a ruler of ten like respectable figure or a publican or a prostitute like despicable figure, if one doesn’t know Christ, one is not anything else but belongs to the judgement of God, the vain being.

 

It is enough for us as a believer who knows the true color of the world to confess, ‘Lord, have mercy on me.’ If we are in poverty, there we say such to God and if we are in power, we also say the same thing, asking God for His mercy because there is no more miserable position than the one under the curse.

 

Don’t forget the seat of sin is our fundamental position. There, no matter what we have, all are meaningless. If you are in a lower position than others, you might have complaints. Yet, look at what the world belongs to and what all are running for. Then, you will find that it is the infinite grace that God, the Highest, sent His only begotten Son for the forgiveness of our sin in His mercy.

 

When we see our situation in the world, there is no thankfulness because we can always see someone higher than us. If one is not thankful owing to such reason, one lives in vanity because one will be destroyed when the world is destroyed even if one has reached at a high position.

 

One’s having power in the world is nothing. It is a shabby figure that even if one rules over many, one bows down to another in the higher position. That’s why it is the blessing to know the wrath of God, who reigns the whole universe. Then, our life is not full of boastful things but the thankfulness of being in Jesus Christ!

 


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