(25강) 나은 것이 무엇이냐

by 신윤식 posted Aug 17, 2019
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성경본문 전 6:7-9

전 6:7-9http://onlycross.net/videos/ecc/ecc-060709.mp4

 

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<본문>

7.사람의 수고는 다 자기의 입을 위함이나 그 식욕은 채울 수 없느니라

8.지혜자가 우매자보다 나은 것이 무엇이냐 살아 있는 자들 앞에서 행할 줄을 아는 가난한 자에게는 무슨 유익이 있는가

9.눈으로 보는 것이 마음으로 공상하는 것보다 나으나 이것도 헛되어 바람을 잡는 것이로다

 

 

<설교>

인간에게 육신은 무거운 짐이고 한계입니다. 육신이 있기에 욕망이 포기되지 않고 평생을 육신에 끌려갑니다. 한마디로 육신을 위해 수고하며 사는 인생입니다. 하지만 육신을 위해 어떤 수고를 했건, 수고의 결과로 다른 육신보다 더 힘을 가지게 되었던, 모든 인간에게 동일한 것은 육신의 죄의 증거물일 뿐이라는 것입니다. 육신으로 인해 죄가 흘러나오고 결국 죽음으로 돌아가면서 육신을 위한 모든 것이 헛되다는 것이 드러납니다.

 

 

하지만 인간은 육신을 죄의 증거물로 보지 않습니다. 육신의 모양이 슬픔이 되기도 하고 기쁨이 되기도 한다는 것을 알기 때문에 항상 기쁨이 되는 육신으로 만들기 위해 수고를 아끼지 않는 것입니다. 그렇다 해도 모든 육신이 다 죽음이라는 한 곳으로 돌아간다는 것에는 동일합니다. 이것을 생각하지 않는 것이 인간의 우매함입니다.

 

 

7절에 보면 사람의 수고는 다 자기의 입을 위함이나 그 식욕은 채울 수 없느니라고 말합니다.

 

 

모든 사람이 자기 입을 위해 살고 수고하는 것도 기본적으로는 입을 위해서입니다. 먹지 않고 살 수 있는 사람은 없기 때문입니다. 하지만 먹는 것이 다만 육신의 생존을 위한 것은 아닙니다. 먹는 즐거움이라는 것이 있기 때문입니다. 그런데 그 즐거움 또한 채워지지 않습니다. 오늘 먹은 것이 즐거움과 만족이 된다 해도 시간이 지나면 또 다시 배고픔과 함께 먹고 싶어지기 때문입니다. 그래서 식욕은 채워지지 않는 것입니다.

 

 

여러분이 매일 같이 먹고 사는 것을 생각해 보십시오. 항상 무엇을 먹을까?’로 고민합니다. 먹을 것이 없어서가 아닙니다. 먹을 수 있게 하신 분에 대한 생각보다 나를 기쁘게 할 음식을 생각하기 때문입니다. 오늘 먹고 배부르고 그것이 만족이 된다 해도 금방 배고픈 상태가 될 뿐입니다.

 

 

맛있는 것을 먹을 필요가 없다는 뜻이 아닙니다. 무엇을 먹든 인간은 늘 욕망하는 존재임을 알아야 한다는 것입니다. 그럼에도 먹는 것, 입는 것으로 기뻐하고 즐기며 그것을 자기 행복으로 삶고자 하는 것이야 말로 헛된 공상이며 현실을 알지 못하는 무지의 소치임을 알자는 것입니다.

 

 

사람들이 맛있는 것을 먹고 좋은 옷을 입는 현실을 꿈꾸지만 결국 마음의 공상입니다. 설령 먹을 것과 입을 것이 만족스럽게 제공되어 기쁨과 행복의 현실을 느낀다 해도 잠시 동안의 느낌일 뿐입니다. 배가 고파지면 또 다른 만족이 될 음식을 찾는 것입니다. 옷도 다르지 않습니다. 지금은 만족이 된다 해도 조금 지나면 싫증이 나면서 옷장에 쳐 박히게 되는 것을 늘 경험합니다.

 

 

그렇다면 이러한 현실에서 변하지 않는 참된 현실이라고 할 수 있는 것이 무엇일까요? 말씀드린 것처럼 먹는 것, 입는 것을 매일의 현실로 생각할 수 있지만 그 현실이 우리에게 주는 것은 채워지지 않는 불만일 뿐입니다. 따라서 수고하며 먹고 사는 것만 현실로 생각한다면 그 인생에서 사라지지 않는 것은 불만일 뿐입니다. 이러한 불만 속에서 행복을 꿈꾸는 것이야 말로 헛된 공상입니다.

 

 

그래서 신자 된 우리가 매일 같이 현실로 느껴야 하는 것은 하나님입니다. 참새 하나도 아버지께서 허락하지 않으시면 땅에 떨어지지 않는다는 말씀 안에 들어가면 하늘을 나는 새 한 마리도 하나님이 세상의 현실임을 느낄 수 있습니다. 아궁이에 던져지는 들풀도 하나님이 입히신다는 말씀에 있게 되면 무엇을 먹고 마시든 머게 하시고 마시게 하신 하나님을 현실로 느끼게 됩니다.

 

 

10:30-31절을 보면너희에게는 머리털까지 다 세신 바 되었나니 두려워하지 말라 너희는 많은 참새보다 귀하니라고 말씀합니다.

 

 

이 말씀을 자신의 현실로 받아들이는 사람이 몇이나 될까요? 이 말씀 때로 하나님이 현실이 되어 산다면 먹고 마시는 것은 물론이고, 세상에 대해 아쉬워할 것도 없게 됩니다. 자신의 지금의 현재를 머리털까지 다 세신 하나님이 주신 현실임을 알기 때문입니다. 이것을 생각하면 우리의 인생은 수많은 헛된 공상으로 가득 채워져 있다고 할 수 있습니다.

 

 

그러면 공상하던 것이 실현된다면 인생이 잘된 것이고 성공한 것일까요? 6절을 보면 그가 비록 천 년의 갑절을 산다 할지라도 행복을 보지 못하면 마침내 다 한 곳으로 돌아가는 것뿐이 아니냐라고 말합니다. 공상이 실현되어 눈으로 보고 누린다 해도 그 또한 행복과 만족으로 채워지지 않습니다. 여전히 부족을 느끼는 것이 인간의 욕망이기에 공상이든 눈으로 보는 것이든 행복을 보지 못하는 것은 동일한 것입니다.

 

 

그래서 인생에서 중요한 것은 하나님을 아는 것입니다. 하나님을 아는 것은 곧 복음을 안다는 것과 같습니다. 복음을 알게 되면 자기 입을 위해 무엇을 먹을까보다 먹을 자격조차 없는 인간됨을 생각하게 됩니다. 그리고 먹을 자격이 없는 인간을 먹게 하시는 하나님이 현실이라는 것을 생각하게 되는 것입니다. 이러한 현실에서 중요한 것은 무엇을 먹는가?’가 아니라 하나님을 아는가?’로 새롭게 등장하게 되는 것입니다.

 

 

8절에 보면 지혜자가 우매자보다 나은 것이 무엇이냐 살아 있는 자들 앞에서 행할 줄을 아는 가난한 자에게는 무슨 유익이 있는가라고 말합니다.

 

 

우리가 생각하는 믿음의 세계는 지혜자와 우매자가 다른 대접을 받는 것입니다. 하지만 하나님은 지혜자라고 해서 우매자에 비해 다른 대우를 하지 않습니다. 한마디로 말해서 지혜자라는 것 때문에 세상 현실에서 더 나은 대접을 받는 것이 아니라는 것입니다. 만약 이것이 불만으로 자리한다면 그 사람은 우매자일 뿐입니다.

 

 

지혜자에게 있어서 지혜는 스스로 찾은 것이 아닙니다. 하나님께서 지혜를 주셨기에 지혜자로 존재하는 것입니다. 돈과 권력이 있다고 해서 지혜자로 인정되지 않습니다. 복음을 알고 복음으로 세상 현실을 보게 되는 그가 지혜자입니다. 그래서 지혜가 있다는 것은 세상과 바꿀 수 없는 최고의 선물을 받은 것이기 때문에 세상 것으로 더 나은 위치에 있지 않아도 되는 것입니다. 이것이 복음이 만족이 되는 신자의 참된 현실입니다.

 

 

복음으로 세상을 보게 되면 낫다고 할 것이 없습니다. 먹고 입는 것으로 더 나은 인생을 산다고 생각하는 사람들이 많지만 생각해 보면 그것도 부질없습니다. 말씀드린 것처럼 먹는 것으로 인한 기쁨과 행복은 잠시 동안의 느낌이 전부이기 때문입니다. 그리고 언젠가는 그 모든 기쁨도 잃어버릴 때가 반드시 올 것입니다. 이것을 생각하면 복음을 알게 된 것이야 말로 최고의 복을 누리는 것입니다.

 

 

인간에게는 저마다 원하는 현실이 있습니다. 그 현실이 실제가 되기를 꿈꾸면서 하나님을 찾습니다. 이 모든 것을 헛된 공상으로 드러내고 책망하는 것이 복음입니다. 그래서 공상을 버리지 못한 사람에게 복음은 갈등으로 유발됩니다. 그런 갈등까지 다스리면서 우리를 생명의 길로 인도해 가시는 하나님이 진짜 현실이라는 것을 곰곰이 생각해 보십시오. 세상을 바라보며 세상 것으로 더 나은 자 되고 싶어 하는 것이 얼마나 부질없고 헛된 것인가를 알 것입니다.

 

 

85:10-11절에서 인애와 진리가 같이 만나고 의와 화평이 서로 입맞추었으며 진리는 땅에서 솟아나고 의는 하늘에서 굽어보도다라고 말합니다.

 

 

인애는 하나님의 사랑을 말합니다. 인애와 진리가 같이 만난다면 인애가 있는 곳에 진리가 있고 진리가 있는 곳에 인애가 있다는 뜻이 됩니다. 다시 말해서 하나님의 인애, 사랑은 진리로 오신 예수 그리스도에게서 만날 수 있는 것이지 세상의 것으로 확인되거나 증거되는 것이 아니라는 것입니다. 세상 것이 남보다 낫다 해서 하나님의 인애가 함께 하는 증거가 아니라는 것입니다. 십자가에서 그리스도를 보게 되고 피의 은혜를 알고 감사하게 되는 것이 하나님의 인애가 함께 하는 증거입니다. 그래서 그리스도를 알게 된 신자야 말로 세상에서 가장 나은 것을 받은 자로 사는 것입니다. 이것이 복음으로 사는 현실입니다.

 

 

세상에서 우리가 붙잡아야 할 가치 있는 것은 없습니다. 붙잡고 싶다 해서 마음대로 잡을 수 있는 것도 아니고 잡는다 해도 채워짐이 없는 공허는 계속될 것입니다. 그리고 잡았다고 생각하는 모든 것을 잃어버리는 때가 반드시 옵니다. 이러한 인생에서 유일한 답은 그리스도뿐이라는 것을 실감해야 합니다. 그리스도를 증거 하는 복음에 대해 절실한 마음이 되기 바랍니다.

 

 

Chapter 25

 

What Is Better?

 

All the labour of man is for his mouth, and yet the appetite is not filled.

For what hath the wise more than the fool? what hath the poor, that knoweth to walk before the living?

Better is the sight of the eyes than the wandering of the desire: this is also vanity and vexation of spirit. (Ecclesiastes 6:7-9 KJV)

 

(Sermon)

 

The flesh is a burden and limit for us, being dragged by the endless desire all throughout the entire life. In short, we live for our flesh. Yet, no matter what we do for our flesh or if we have more power than others due to our efforts for flesh, the one thing in common for all of us is that our flesh is nothing but the evidence of our sin. Sin flows through the flesh, returning to death, revealing all for the flesh is in vain.

 

However, we don’t see our flesh as the evidence of sin. Knowing we can be either sad or joyous in flesh, we do our best to make our flesh happy. Nevertheless, it doesn’t change that all flesh goes back to death. It is our foolishness that we are ignorant of it.

 

In Verse 7, it says, “All the labour of man is for his mouth, and yet the appetite is not filled.”

 

All labor for their mouth because it is necessary. Yet, eating is not only for survival but pleasure. Yet, it can’t be filled. Even if we eat today with pleasure, we will be hungry as time goes by. Thus, our appetite can never be sufficed.

 

Think of your daily life with food. We always ask ourselves, ‘what should I eat?’ It is not because we have no food, but we think of how we please ourselves, not thinking of the One, giving us the food. Even if we are satisfied with what we have now, it won’t take too long that we are in hunger again.

 

I don’t mean we shouldn’t have anything tasty, but we ought to know we are desiring beings no matter what we eat. Nonetheless, if we pursue to be happy with what we eat and wear, we should realize it is none but ignorance in fantasy.

 

Although people wish to eat delicious food and wear nice clothes, it is all fantasy in mind in the end. Even if we are in satisfaction with food and clothes, it is ephemeral. When we become hungry, we seek for more food. Clothing is not different from it. Even if we like a clothes now, we often experience that a little later, we put it in a closet and don’t look back at it again.

 

Then, what is the reality that never changes in such changeable world? As spoken earlier, even though our eating and wearing can be called our reality, what it leaves us is dissatisfaction. Thus, if we think of such reality, what never disappears in life is dissatisfaction. It is a mere fantasy that we dream of happiness in such dissatisfaction.

 

Thus, what we need to feel as believers everyday for the reality is God. If we meditate that a flying sparrow never falls on the ground without God’s permission, we can find that the sparrow is also the reality in God. In the meditation that God clothes the grass of the field, cast into the fire tomorrow, we see God as the true reality since He lets us eat and drink no matter what we eat or drink.

 

In Matthew 10:30-31, “But the very hairs of your head are all numbered. Fear ye not therefore, ye are of more value than many sparrows.”

 

Who would receive the words as their reality? If one lives according to the verses, one wants nothing in eating, drinking or anything in the world because one knows what one has now is the reality given by God, counting one’s hairs. Having that in mind, we learn that our life is full of fantasy.

 

Then, if we make our dream come true, is it a successful life? In Verse 6, it says, “Yea, though he live a thousand years twice told, yet hath he seen no good: do not all go to one place?” Even if our fantasy were realized, seeing and enjoying it, it wouldn’t be satisfactory either. Since our desire can never be filled, it is the same that we see no happiness whether we grasp or fantasize what we wish.

 

That’s why the important thing in life is to know God. Knowing God is the same as knowing gospel. If one comes to know the gospel, one would rather think one doesn’t deserve to eat than what one eats for one’s mouth, knowing God is one’s reality, letting one eat. In such reality, what is important is not ‘what should I eat?’ but ‘do I know God?’

 

In Verse 8, it says, “For what hath the wise more than the fool? what hath the poor, that knoweth to walk before the living?”

 

What we think of the world of faith is that there is a difference in treating between the wise and the fool. Yet, God treats both the same. In other words, the wise wouldn’t have the reason to be treated better in the world. If one is dissatisfied with this, one is nothing but foolish.

 

The wise doesn’t become wise alone but of God. Money and power can’t make anyone wise. One who knows the gospel and sees the world in it is the wise. One with wisdom means that one has the most precious gift, wanting nothing in the world. This is the true reality that one is satisfied with the gospel.

 

If we look at the world through the gospel, there is nothing better than the other. Although many think they are better than others with their food or clothes, it is vain as well. As mentioned, it is because all is temporary. Furthermore, all joyous moments will be gone forever. Keeping that in mind, we learn that understanding the gospel is the utmost blessing.

 

We all have different realities we dream of. We seek God for making them come true. It is the gospel that reveals all these as in vanity. That’s why those who are still in the fantasy conflict with the gospel. Ponder that it is the true reality that God is still leading the fool like us to the eternal life. You will realize how vain it is to wish to be better in the world with worldly things.

 

In Psalm 85:10-11, it says, “Mercy and truth are met together; righteousness and peace have kissed each other. Truth shall spring out of the earth; and righteousness shall look down from heaven.”

 

‘Mercy’ means the love of God. When mercy meets truth, it means where mercy is where truth is. In other words, the love of God can only be met at where Jesus Christ, the truth, is and nowhere else, meaning having better things in the world doesn’t testify the love of God. Looking up to Christ on the cross in the mind of thanksgiving is to testify the mercy of God. Thus, living as a believer is living as the most precious. This is the reality living with the gospel.

 

There is no valuable thing for us to hold onto in the world. Even if we want to catch it, we can’t, and even if we did, there would be incessant emptiness, and there will be a moment we must release all that we have. I earnestly pray that we are to be desparate in the gospel to testify Jesus Christ!