2019.08.31 14:57

(27강) 지혜자의 마음

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성경본문 전 7:1-4

전 7:1-4http://onlycross.net/videos/ecc/ecc-070104.mp4

 

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

1.좋은 이름이 좋은 기름보다 낫고 죽는 날이 출생하는 날보다 나으며

2.초상집에 가는 것이 잔칫집에 가는 것보다 나으니 모든 사람의 끝이 이와 같이 됨이라 산 자는 이것을 그의 마음에 둘지어다

3.슬픔이 웃음보다 나음은 얼굴에 근심하는 것이 마음에 유익하기 때문이니라

4.지혜자의 마음은 초상집에 있으되 우매한 자의 마음은 혼인집에 있느니라

 

 

<설교>

성경 내용을 실천한다 해서 말씀에 순종한다거나 신앙생활을 하는 것으로 인정되지 않습니다. 우리가 실천할 수 있는 성경의 말씀도 없거니와 설령 실천했다 하더라도 그것은 문자 내용대로 움직인 것뿐입니다. 가령초상집에 가는 것이 잔칫집에 가는 것보다 나으니라는 내용대로 잔칫집이 아닌 초상집에 갔다고 해서 성경대로 실천한 것으로 인정되는 것이 아닌 것과 같습니다. 잔칫집보다 초상집에 가는 것이 낫다는 것은 실제로 초상집에 가라는 뜻이 아니기 때문입니다.

 

 

성경이 문자대로 실천해야 하는 것이면 우리는 혼란에 빠지게 됩니다. 성경에는 초상집에 가는 것이 낫다는 말씀과 다르게여호와께서 이와 같이 말씀하시되 초상집에 들어가지 말라 가서 통곡하지 말며 그들을 위하여 애곡하지 말라 내가 이 백성에게서 나의 평강을 빼앗으며 인자와 사랑을 제함이라 여호와의 말씀이니라”(16:5)는 내용도 있기 때문입니다.

 

 

성경에는 이처럼 문자로 서로 대립되는 내용이 허다합니다. 따라서 성경을 문자로 대하게 되면 어떻게 이해하고 실천해야 할지 알 수 없는 혼란을 초래하게 됩니다. 그렇기 때문에 본문의 내용 역시 초상집과 잔칫집의 의미는 도외시하고 단지 몸이 초상집에 가는 것을 성경대로 실천하는 것으로 해석하지 않아야 합니다.

 

 

4절에 보면 지혜자의 마음은 초상집에 있으되 우매한 자의 마음은 혼인집에 있느니라고 말합니다.

 

 

전도자가 말하는 잔칫집은 혼인집으로 이해할 수 있습니다. 그리고 마음이 혼인집보다 초상집으로 향해 있어야 한다는 것이지 몸이 초상집에 가 있어야 함을 말하는 것은 아닙니다. 말씀드린 것처럼 문자 의미대로 혼인집이 아닌 초상집에 가야 하는 것이면 모든 초상집을 다 찾아가야 하는 난감한 문제가 발생합니다. 설령 모든 초상집이 아니라 아는 사람의 초상집으로 범위를 축소한다 해도 그 또한 부담되는 일이 아닐 수 없습니다. 아는 사람 집의 초상이라 해서 모두 찾아가는 것은 아니기 때문입니다.

 

 

초상집과 혼인집은 서로 다른 점이 있습니다. 사람들이 찾아온다는 점에서는 같지만 초상집에는 인생의 끝으로 인한 슬픔이 있는 반면 혼인집에는 남녀가 부부가 되어 새롭게 출발한다는 의미에서 기쁨이 있습니다. 다르게 말하면 초상집에는 인간이 꿈꾸는 행복과 희망이 없는 반면 혼인집에는 행복을 향한 기대와 희망이 넘치는 것이 다릅니다. 그래서 초상집에서는 위로의 말을 하게 되지만 혼인집에는 축하의 말을 하는 것입니다.

 

 

생각의 방향도 다릅니다.초상집에 가는 것이 잔칫집에 가는 것보다 나으니 모든 사람의 끝이 이와 같이 됨이라 산 자는 이것을 그의 마음에 둘지어다”(2)라는 말처럼 초상집에서는 인생의 끝을 생각하게 됩니다. 혼인집에서 끝을 생각하지 않을 것입니다. 세상의 어떤 조건과도 상관없이 인간이라면 누구도 벗어날 수 없는 죽음이 있는 곳이 초상집인 것입니다.

 

 

그렇다면 예수님의 주되심을 생각하는 기회가 되는 곳은 어디일까요? 죽음의 존재인 우리를 살리기 위해 오신 예수님이 주되심은 당연히 모든 사람의 끝을 보게 하는 초상집입니다. 이런 이유로 잔칫집보다 초상집에 가는 것이 낫다고 말하는 것입니다. 말씀드린 것처럼 이것은 실제로 초상집에 가라는 뜻이 아니라 모든 사람의 끝에 마음을 두라는 것입니다. 이것이 지혜자의 마음입니다.

 

 

1절을 보면 좋은 이름이 좋은 기름보다 낫고 죽는 날이 출생하는 날보다 나으며라고 말합니다.

 

 

여러분은 이 말에 공감이 됩니까? 좋은 이름을 명예로운 이름의 의미로 해석해 보면 좋은 이름을 가지는 것이 나을 수 있습니다. 하지만 그것도 좋은 기름, 즉 소유의 가치가 되는 기름보다 낫다고는 생각하지 않을 것입니다. 쉽게 말해서명예와 돈 중에 어느 것이 나은가?’라고 했을 때 우리 마음은 돈에 기울어지는 것입니다. 먹고 마시게 하는 것은 좋은 이름이 아니라 좋은 기름이기 때문입니다.

 

 

우리는 세상에 신자라는 이름으로 존재합니다. 신자라는 이름보다 더 좋은 이름은 없습니다. 인간의 이름에는 모든 사람의 끝인 죽음만 있지만 신자라는 이름에는 심판에 속한 우리를 사랑하시고 긍휼히 여기심으로 예수 안에 부르심으로 얻은 생명이 있기 때문입니다.

 

 

하지만 신자라는 이름은 인간이 꿈꾸는 행복을 보장하지 않습니다. 인간이 꿈꾸는 행복을 위해서 필요한 것은 세상이 가치를 두는 좋은 기름입니다. 때문에 세상에서의 행복에 모든 뜻과 소망을 두고 살아가는 사람이라면 좋은 이름보다 좋은 기름이 더 낫다고 할 것입니다.

 

 

죽는 날이 출생하는 날보다 낫다고 할 사람 또한 없습니다. 죽은 날은 세상의 모든 것과 단절되는 두려움의 날이지만 출생하는 날은 인생이 시작되는 행복과 축하의 날로 생각하기 때문입니다. 따라서 당연히 인간의 마음은 죽는 날이 아니라 출생하는 날로 향합니다. 그런데 만약 누구든 죽는 날을 더 낫게 생각한다면 그것은 죽음 이후의 세계가 있음을 알고 그 세계에 마음을 두기 때문입니다.

 

 

그렇다면 하나님의 말씀이 우리로 하여금 보게 하는 것은 무엇일까요? 하나님의 말씀은 신자로 하여금 우리를 죽음에서 구출하시고 생명으로 이끌기 위해 오신 예수님을 보게 합니다. 예수님이 피 흘려 죽으신 십자가에서 모든 사람의 끝을 생각하게 되는 것이고, 그 끝의 자리에서 영원한 죽음으로 들어가는 것이 당연한 죄의 존재를 붙들어 의의 세계로 들어가게 하신 피의 공로와 은혜를 보게 되는 것입니다.

 

 

그래서 주를 믿는 신자에게 죽음이라는 끝은 끝이 아니라 생명이신 그리스도와 영원히 함께 하는 영광의 시작입니다. 이것이 신자의 지혜이기 때문에 지혜자의 마음은 초상집에 있게 되는 것입니다. 하지만 모든 사람에게 있는 끝을 잊게 되면 현재의 달콤한 행복만 추구하게 됩니다. 혼인집에 있는 기쁨과 행복이 계속되는 인생에만 마음을 둘 것입니다. 이것이 참된 현실이 무엇인가를 알지 못하는 우매한 자의 생각입니다.

 

 

세상은 소유가 행복의 조건이라고 합니다. 하지만 모든 사람의 끝이 어떻게 되는가에 마음을 둔다면 소유 또한 헛되다는 것을 부인할 수 없습니다. 이것이 초상집에서 얻는 유익이기에 초상집에 가는 것이 잔칫집에 가는 것보다 낫다는 것입니다. 그리고 지혜자의 마음은 초상집으로 향하는 것입니다. 즉 모든 사람의 끝을 마음에 두게 되는 것입니다.

 

 

10:2절에서 불의의 재물은 무익하여도 공의는 죽음에서 건지느니라고 말합니다. 죄로 말미암아 죽어야 할 인간을 죽음에서 건지는 것은 재물이 아니라 공의입니다. 우리는 그와 같은 사실을 모든 사람의 끝을 봄으로 경험하고 알게 됩니다. 모든 사람의 끝이 죽음인 것은 소유도 권력도 죽음의 문제에 대해서는 무용지물임을 증거 하기 때문입니다.

 

 

우리를 죽음에서 건지는 공의는 하나님의 사랑이 세상에 실현되는 것을 의미합니다. 그것이 곧 예수님의 십자가 사건입니다. 언약의 성취로 오신 예수님의 피가 의가 되어 죄의 권세에 붙들린 하나님의 백성을 건지시는 것이 하나님의 공의인 것입니다. 이 공의가 증거 되기 위해 필요한 것이 공평이고 공평이 현실화되어 모든 사람에게 나타나는 것이 죽음입니다.

 

 

말씀드린 것처럼 모든 인간은 세상이 추구하는 행복 조건의 여부와 관계없이 죽습니다. 때문에 소유의 차이는 차별이 될 수 없습니다. 이것이 하나님의 공평이고 율법을 주심으로 모든 인간을 죄 아래 가두고 공평을 드러내신 것입니다. 우리는 이 모든 것을 인간의 죽음의 현장에서 확인하고 경험합니다. 이것이 초상집에 가는 것이 낫다는 말에 담긴 의미입니다.

 

 

1:9-10절에서 우리는 우리 자신이 사형 선고를 받은 줄 알았으니 이는 우리로 자기를 의지하지 말고 오직 죽은 자를 다시 살리시는 하나님만 의지하게 하심이라 그가 이같이 큰 사망에서 우리를 건지셨고 또 건지실 것이며 이 후에도 건지시기를 그에게 바라노라고 말합니다

 

 

세상은 자신의 일만 잘되면 아무 문제없이 인생을 살 수 있다고 생각합니다. 세상이 품고 있는 진정한 본질이 무엇인가에 대해서는 잊고 있습니다. 누구나 초상집에 갈 기회가 있을 것입니다. 그런데 몸은 초상집에 있으면서도 마음은 혼인집에 있는 것과 다르지 않은 상태입니다. 초상집에 갔으면서도 인간의 본질을 보지 못하는 것입니다. 이것이 인간의 우매입니다. 인간의 본질이 혼인집이 아니라 초상집에서 드러난다는 것을 생각한다면 초상집에 가는 것이 낫다는 말의 의미를 알 것입니다. 인간의 본질이 죽음인 것을 잊지 말라는 것입니다. 그리고 죽은 자를 살리시는 하나님을 의지하게 되는 것이 지혜자의 마음입니다.

 

 

Chapter 27

 

The Heart Of The Wise

 

A good name is better than precious ointment; and the day of death than the day of one's birth.

It is better to go to the house of mourning, than to go to the house of feasting: for that is the end of all men; and the living will lay it to his heart.

Sorrow is better than laughter: for by the sadness of the countenance the heart is made better.

The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is in the house of mirth. (Ecclesiastes 7:1-4 KJV)

 

(Sermon)

 

Even if we obeyed all written in the Bible, we wouldn’t be acknowledged as the righteous. In fact, there is nothing we can obey in the Bible. Even if there were, it would be nothing but outward acts. For example, as Verse 2 says, “It is better to go to the house of mourning, than to go to the house of feasting”, it wouldn’t be the obedience to the Word of God that one went to the house of mourning instead of the house of feasting. The verse doesn’t mean to tell us to go to the house of mourning physically.

 

If the obedience were the matter of acts, we would fall into confusion because another verse in the Bible says in Jeremiah 16:5, “For thus saith the LORD, Enter not into the house of mourning, neither go to lament nor bemoan them: for I have taken away my peace from this people, saith the LORD, even lovingkindness and mercies.”

 

Likewise, there are full of verses contrasting each other in the Bible. Thus, it would be chaotic if we were to understand the Word of God literally. Therefore, we ought to be careful not to see the house of mourning and feasting literally without comprehending of the meaning.

 

In Verse 4, it says, “The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is in the house of mirth.”

 

We can perceive that the house of mirth is the wedding occasion, meaning of the verse that we should be in the house of mourning in mind, not physically. As I have told you earlier, if the verse were to mean to go to the house of mourning, not wedding, we would have to go to all the houses having funeral ceremonies, which is impossible. Even if it were the funerals of acquaintances, it would still be a great burden, which is still impossible.

 

There is a difference between the house of mourning and the house of mirth. Even though there are guests coming to the both places as in common, the house of mourning has a sorrow of the end of life whereas the house of wedding has a beginning of a new life. In other words, while there is no hope or happiness of dream in the house of mourning, there is in the house of mirth. That’s why we hear comforting words in the house of mourning as we hear celebrating words in weddings.

 

There is another difference, the direction of thoughts. As Verse 2 says, “It is better to go to the house of mourning, than to go to the house of feasting: for that is the end of all men; and the living will lay it to his heart”, we can’t help thinking of the end of life, which we can’t in the house of feasting. Regardless of what we are in the world, the house of mourning makes us ponder death.

 

Then, where is the place that helps us think of Jesus as the Lord? It is, no doubt, the house of mourning, making us see the end of life because the Lord is the One, who came to save us who are dead. For such reason, the verse says it is better to go to the house of mourning than the house of feast. As mentioned earlier, it doesn’t mean to go to the place but think of the end of life. This is the heart of the wise.

 

In Verse 1, it says, “A good name is better than precious ointment; and the day of death than the day of one's birth.”

 

Do you understand this? If we interpret ‘a good name’ as ‘an honorable name’, it can be good to have. Yet, you still don’t think it is better than precious ointment, enhancing our possessions. Easily speaking, we are inclined to money between fame and money when asked. We believe money can make us eat and drink, not a good name.

 

We are on earth in the name of believers. There is no better name than that. While there is death at the end of all names, there is the eternal life at the names, believers, saved from the judgement by the love and compassion of the Lord Jesus.

 

However, the name, believer, doesn’t guarantee us the happiness we dream of. It is the precious ointment that gets us to fulfill the dream. Hence, those who live for the dream would say the precious ointment is better than the good name.

 

There is no one who would say the day of death is better than the day of birth either because the former is the time to be disconnected from the world but the birthday is the beginning of the happiness and celebration. Thus, we are naturally toward the day of birth for our preference. Yet, if one still prefers the day of death, it is because one knows the world after death and yearns for it.

 

If so, what is it that the Word of God makes us see? It makes us see the Lord Jesus, who came to save us from the death for the eternal life. We come to think of the end of life at the cross where the Lord was crucified, shedding His blood, and right there we see the merit and grace of the Lord for us, who deserve the eternal condemnation.

 

That’s why the day of death is not the end but the beginning of the glory to be with Christ, the Life. Since it is the wisdom of believers, there is the heart of the wise in the house of mourning. Yet, if we are forgetful of the end of life, we would only pursue what currently seems happy in the house of mirth. This is the heart of the foolish.

 

People in the world believe possession is necessary for happiness. Yet, if we see the end of life, we can find that it is also in vain, which is the benefit of going to the house of mourning, where the heart of the wise dwells. That is, the heart of the wise sees the truth that all have the end of life.

 

In Proverbs 10:2, it says, “Treasures of wickedness profit nothing: but righteousness delivereth from death.” It is the righteousness that saves us from the death, not treasures. We learn such truth by looking at the end of life of all men. There, nothing is useful of death.

 

The righteousness of God that saves us from the death is seen as the love of God is fulfilled in the world. That is the event of the cross of Jesus Christ. The blood of Christ, the Fulfiller of the covenant of God, is the righteousness that saves us from the power of sin. To declare the righteousness, what is needed is justice and it is given to all in death.

 

As spoken before, all men die regardless of the happiness, sought in the world. Thus, the difference in possession can’t make any difference in death. This is the justice of God, which is revealed by God, giving us the law, concluding all under sin. We experience such by seeing the end of life. This is what it means to be better to go to the house of mourning.

 

In 2nd Corinthians 1:9-10, it says, “But we had the sentence of death in ourselves, that we should not trust in ourselves, but in God which raiseth the dead: Who delivered us from so great a death, and doth deliver: in whom we trust that he will yet deliver us.”

 

People in the world think there is no worry if they are successful in their business, forgetting the bottom line of the world. Anyone can go to the house of mourning, but he or she is no different from others in the house of feast in the mind, not seeing the true reality of the world. This is our foolishness. If we know our reality is seen at the house of mourning, not the feast, we will understand the meaning that it is better to go to the house of mourning, meaning that we mustn’t forget our essence is death. It is the heart of the wise that depends on God, who can bring the dead to the eternal life!

 


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