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성경본문 전 12:1-8

전 12:1-8http://onlycross.net/videos/ecc/ecc-120108.mp4

 

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

1.너는 청년의 때에 너의 창조주를 기억하라 곧 곤고한 날이 이르기 전에, 나는 아무 낙이 없다고 할 해들이 가깝기 전에

2.해와 빛과 달과 별들이 어둡기 전에, 비 뒤에 구름이 다시 일어나기 전에 그리하라

3.그런 날에는 집을 지키는 자들이 떨 것이며 힘 있는 자들이 구부러질 것이며 맷돌질 하는 자들이 적으므로 그칠 것이며 창들로 내다 보는 자가 어두워질 것이며

4.길거리 문들이 닫혀질 것이며 맷돌 소리가 적어질 것이며 새의 소리로 말미암아 일어날 것이며 음악하는 여자들은 다 쇠하여질 것이며

5.또한 그런 자들은 높은 곳을 두려워할 것이며 길에서는 놀랄 것이며 살구나무가 꽃이 필 것이며 6.메뚜기도 짐이 될 것이며 정욕이 그치리니 이는 사람이 자기의 영원한 집으로 돌아가고 조문객들이 거리로 왕래하게 됨이니라

7.은 줄이 풀리고 금 그릇이 깨지고 항아리가 샘 곁에서 깨지고 바퀴가 우물 위에서 깨지고

흙은 여전히 땅으로 돌아가고 영은 그것을 주신 하나님께로 돌아가기 전에 기억하라

8.전도자가 이르되 헛되고 헛되도다 모든 것이 헛되도다

 

 

<설교>

하나님이 태초에 세상을 창조하셨습니다. 인간도 하나님의 창조 역사의 일부인 피조물입니다. 따라서 하나님과 인간은 창조주와 피조물의 관계에 있습니다. 피조물인 우리가 믿는 것은 창조주이신 하나님이 지금도 세상 만물을 운행하시고 다스리신다는 것입니다. 하늘의 해와 달과 별들도 하나님의 다스림에 의해 운행되고 있다는 것이 우리의 믿음입니다. 문제는 창조주와 피조물의 관계의 의미를 바르게 이해하지 못하는 것입니다.

 

 

하나님이 세상과 인간을 지으셨음을 인정하는 것이 피조물의 믿음이 아닙니다. 하나님이 자기의 뜻으로 세상을 지으셨고 지금도 자기의 뜻과 능력으로 세상을 다스리고 계심을 믿는 것이어야 합니다. 다시 말해서 세상을 지으신 하나님의 능력이 나를 붙들어 하나님의 뜻이 이루어지는 길로 인도하고 계심을 믿는 것이 창조주에 대한 피조물의 바른 생각입니다. 하루하루가 하나님의 뜻이 개입되고 하나님의 주관하심으로 이어지고 있음을 믿는 것입니다.

 

 

그런데 지금의 창조주와 피조물의 관계는 한마디로 말해서 주객이 전도된 것이라고 할 수 있습니다. 피조물이 하나님의 뜻에 자기 소원을 두고자 하는 것이 아니라 자기의 뜻을 이루기 위해 하나님을 찾기 때문입니다. 이것이 피조물이 피조물의 자리에서 벗어나 창조주로 행세하는 주객전도의 현실입니다.

 

 

1,2절에 보면 너는 청년의 때에 너의 창조주를 기억하라 곧 곤고한 날이 이르기 전에, 나는 아무 낙이 없다고 할 해들이 가깝기 전에 해와 빛과 달과 별들이 어둡기 전에, 비 뒤에 구름이 다시 일어나기 전에 그리하라고 말합니다.

 

 

창조주를 기억하라는 말이 무슨 뜻일까요? 하나님이 세상을 지으셨음을 잊지 말라는 뜻일까요? 사도신경의 첫 시작이나는 전능하신 하나님 아버지, 천지의 창조주를 믿습니다입니다. 매주일 예배드릴 때 이런 내용으로 신앙을 고백하면서도 정작 하나님의 창조에 대해서는 진지하게 생각하지 않습니다. 하나님을 천지를 지으신 창조주로 믿는 믿음이 어떤 것인가에 대해서도 깊이 생각하지 않습니다. 그래서창조주를 믿습니다라고 고백하면서도 삶은 창조주 하나님이 아닌 자신을 믿는 것으로 드러나게 됩니다.

 

 

예를 들어 믿음에 대한 자기 열심과 노력을 통해서 삶의 문제를 자신의 원하는 방향으로 이루고자 하는 것입니다. 인간의 존재가 하나님의 뜻에 의한 것임은 생각하지 않고 자기를 위한 자기의 뜻을 이루기 위해 하나님을 찾는 것이야 말로 하루하루가 하나님의 뜻이 개입된 현장임을 부인하는 것과 다르지 않습니다. 결국 인간이 하나님을 창조주로 고백하고 예배를 드린다고 하나 실상은 하나님을 부인하고 있을 뿐이라는 말을 하지 않을 수 없습니다.

 

 

따라서 창조주를 바르게 기억하게 되면 피조물이면서도 피조물의 자리에 있지 못하고 하나님의 자리에서 하나님을 부르고 있는 자기의 악함을 보게 될 것입니다. 하나님을 믿는다고 생각했는데 사실은 하루하루가 하나님을 부인하고 살았던 날들이었음을 알게 되는 것입니다. 이것이 청년의 때에 창조주를 기억하라는 말에 담긴 의미로 이해할 수 있습니다.

 

 

청년의 때란 젊을 때를 의미하는 것이고 자신의 힘으로 자기를 위해 살고자 하는 인간의 때로 이해할 수 있습니다. 인생의 미래와 목적과 희망을 자신에게 두고 자기를 위해 노력하는 것 자체가 청년의 때를 사는 것입니다. 이러한 청년의 때에 창조주를 기억하라는 것은 인간을 지으신 하나님의 목적이 있음을 잊지 말라는 뜻이 됩니다.

 

 

우리는 하나님의 창조를 눈에 보이는 세상을 지으신 것으로만 생각하기 쉽습니다. 그렇다면 하나님의 창조는 끝난 것일까요? 창조를 이러한 시각으로 이해하게 되면 창조주를 기억한다 해도하나님이 세상을 지으셨다는 생각을 넘어설 수 없습니다.

 

 

65:17절에 보면보라 내가 새 하늘과 새 땅을 창조하나니 이전 것은 기억되거나 마음에 생각나지 아니할 것이라고 말씀합니다.

 

 

21:1절에서도 또 내가 새 하늘과 새 땅을 보니 처음 하늘과 처음 땅이 없어졌고 바다도 다시 있지 않더라고 말합니다.

 

 

이사야 선지자는 성전에서 하나님을 만나고 자신이 망해야 할 존재임을 알게 됩니다. 돈이 있든 높은 자리에 오르든 죄로 인해 망해야 한다는 것이 인간에 대한 이사야의 인식이었습니다. 바벨론에 의해서 예루살렘이 무너지고 고통의 울음소리와 부르짖음으로 가득하게 된 것도 망해야 할 인간에게 당연한 것이었습니다. 때문에 이사야는 무너진 예루살렘이 재건되고 다시 예전의 평화로운 일상으로 되돌아가는 것을 문제의 해결로 생각하지 않은 것입니다. 삶의 환경이 달라진다 해도 망해야 하는 인간이 그대로라면 세상은 여전히 울음과 고통에 있을 수밖에 없기 때문입니다.

 

 

이사야 선지자가 자신이 망할 자인 것을 알게 되었을 때 하나님은 제단에 피어 있는 숯을 입술에 대며 죄가 사하여졌다고 선언합니다. 이것이 이사야가 경험한 새로운 세계이며 이 세계를 하나님이 창조하실 것임을 예언한 것입니다. 그리고 그 예언은 500년 후에 그리스도가 오시고 십자가에 죽으심으로 이루어졌으며 하나님의 새로운 창조는 그리스도 안에서 자기 백성에게 계속되고 있는 것입니다.

 

 

예수님의 부활을 생각해 보십시오. 부활은 단지 죽은 몸이 다시 사는 것을 말하지 않습니다. 죽기 이전의 생명이 다시 계속되는 부활이 아니라 전혀 다른 새로운 생명으로 시작되는 것이 부활입니다. 그래서 부활은 새로운 생명의 창조 사건이 되는 것이고, 하나님은 우리를 새로운 생명으로 창조하시는 창조주가 되시는 것입니다.

 

 

따라서 신자가 창조주를 기억한다면 세상의 높은 자리와 소유로 자신을 확인하지 않게 됩니다. 그 모든 것들은 죽음을 향해 가는 인간에게 쓸모없음을 알기 때문입니다. 죄로 인해 망할 자인 인간에게 유일한 기쁨이 되는 것은 부활이라는 새로운 생명으로 새롭게 창조되는 것입니다. 이것을 아는 것이 창조주를 기억하는 것입니다.

 

 

곤고한 날, 아무 낙이 없다고 할 해들이 가까워지는 것이 인간이 처한 현실입니다. 죽음을 향해 가까이 가고 있다는 것입니다. 3절부터의 내용 또한 그러한 인간의 현실에 대한 것입니다. 날마다 하나님을 부인하고 살면서도 그러한 실상을 알지 못하는 인간의 미래를 생각해보십시오. 청년의 때라는 것은 아무 의미가 없습니다. 인간은 누구나 죽음의 자리에 이르기 때문입니다. 하지만 예수 그리스도의 부활이라는 새로운 생명의 세계에서 기존의 몸의 죽음은 근심과 두려움이 되지 않습니다. 그리스도가 새롭고 참된 생명이시고 소망이 되기 때문입니다. 따라서 창조주를 기억하게 되면 예수님의 부활에서 새로운 창조 세계를 보게 될 것입니다.

 

 

Chapter 49

 

Remember Thy Creator

 

Remember now thy Creator in the days of thy youth, while the evil days come not, nor the years draw nigh, when thou shalt say, I have no pleasure in them;

While the sun, or the light, or the moon, or the stars, be not darkened, nor the clouds return after the rain:

In the day when the keepers of the house shall tremble, and the strong men shall bow themselves, and the grinders cease because they are few, and those that look out of the windows be darkened,

And the doors shall be shut in the streets, when the sound of the grinding is low, and he shall rise up at the voice of the bird, and all the daughters of musick shall be brought low;

Also when they shall be afraid of that which is high, and fears shall be in the way, and the almond tree shall flourish, and the grasshopper shall be a burden, and desire shall fail: because man goeth to his long home, and the mourners go about the streets:

Or ever the silver cord be loosed, or the golden bowl be broken, or the pitcher be broken at the fountain, or the wheel broken at the cistern.

Then shall the dust return to the earth as it was: and the spirit shall return unto God who gave it.

Vanity of vanities, saith the preacher; all is vanity. (Ecclesiastes 12:1-8 KJV)

 

(Sermon)

 

God created the world in the beginning. Man is also a part of His creation. Thus, the relation between God and man is the Creator and creature. What we, His creatures, believe is that God, the Creator, is still controlling and reigning the world. We believe that God is holding the sun and the moon in the sky. The problem is that we don’t understand the meaning of the relation between God and men.

 

The acknowledgement that God created man and the world is not faith we need. Faith is that we believe God created the world and is still ruling it according to His will. In other words, it is a right thought of us, the creature, of the Creator that God is leading us to fulfill His will, believing God intervenes us of all things every single day in His will.

 

Yet, our understanding of the relation is turned upside down. It is not that we discard our will before His will but that we seek God for fulfilling our will. This is off the seat of the creature, living at the position of creator.

 

In Verses 1 and 2, it says, “Remember now thy Creator in the days of thy youth, while the evil days come not, nor the years draw nigh, when thou shalt say, I have no pleasure in them; While the sun, or the light, or the moon, or the stars, be not darkened, nor the clouds return after the rain.”

 

What do you think ‘remember now thy Creator’ means? Does it mean that we shouldn’t forget He created the world? In Apostles’ Creed, it begins with ‘I believe in God, the Father almighty, Creator of heaven and earth.’ Although we confess it at worship service every week, we hardly think of the creation of God or believing in God as the Creator seriously. As a result, we live believing in ourselves, even though we confess we believe in God, the Father almighty, Creator of heaven and earth.

 

For instance, we would solve our daily problems with our effort and zeal of the life of faith. As we wouldn’t think we are of God, we would use God for our own will, implying we are denying the fact that our days are intervened by God. Even though we say we worship God in the confession that He is the Creator, we deny what we say.

 

Therefore, if we remember the Creator in the right manner, we come to see our sinful nature, calling God’s name in the position of God, not that of creature’s. This is what ‘remember thy Creator’ means.

 

‘Days of youth’ means young, living for oneself on one’s own. It is to strive for oneself, putting all for the future in goals and objects. Saying it to such, the verse means to remember the object of God’s creation of man.

 

We easily end up thinking of the creation that He created the world we can experience. Is that all really? Then, the verse would only mean God created the heaven and the earth and no further.

 

In the Book of Isaiah 65:17, it says, “For, behold, I create new heavens and a new earth: and the former shall not be remembered, nor come into mind.”

 

In Revelation 21:1, it also says, “And I saw a new heaven and a new earth: for the first heaven and the first earth were passed away; and there was no more sea.”

 

Prophet Isaiah came to find himself ruined after having seen the presence of God in the Temple. He realized that all men are undone in sin no matter what they are or have. It was no surprise for him to see that Jerusalem was destroyed by Babylon, crying out in pain. That’s why he didn’t think going back to the peaceful life by rebuilding the Temple was the solution for the people of Israel. It is because our nature can’t be changed by having the new environment.

 

When Isaiah came to be aware he was undone, God proclaimed his iniquity was taken away by laying a live coal on his mouth. This is the new world Isaiah experienced and God prophesied He would create such world, which was fulfilled by the death of Christ on the cross 500 years later. Such creation is still continued to His people in Christ.

 

Think of the resurrection of Christ. Resurrection doesn’t simply mean the dead body comes to alive. It is not the continuation of the life on earth but the beginning of the new life. The resurrection is the creation of the new life, which makes us call God our Creator.

 

Thus, when believers remember the Creator, they never look at themselves with what they have because they know all the possessions are vain, going to perish. The only joy for us, ruined, is the resurrection, newly created. Knowing such truth is to remember the Creator.

 

It is our reality that years of having no pleasure is nearing to us. We are getting closer to death, which is also described from Verse 3. Think of our future that we don’t know who we are although we are living in the denial of God. The days of youth doesn’t mean anything because all arrive at the seat of death. Yet, the bodily death is neither fear nor worry anymore for us in the resurrection of Christ because Jesus Christ is the new life and true hope for us. Therefore, as we remember the Creator, we come to see the new creation in the resurrection of Christ!

 


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