믿음
2016.11.12 16:54

(믿음 87강) 믿음의 방향성

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마 7:13-14http://onlycross.net/videos/faith/ma-071314.wmv

설교듣기(클릭하세요)

 

 

<본문>

13.좁은 문으로 들어가라 멸망으로 인도하는 문은 크고 그 길이 넓어 그리로 들어가는 자가 많고

14.생명으로 인도하는 문은 좁고 길이 협착하여 찾는 자가 적음이라

<설교>

믿음을 말할 때 아마 가장 먼저 생각하게 되는 것이 실천의 여부일 것입니다. 예수님을 믿는 신자에게 중요한 것은 믿음으로 사는지 살지 못하는지의 여부라고 생각하기 때문입니다. 물론 신자에게 중요한 것은 믿음으로 사는 것입니다. 하지만 문제는 믿음으로 사는 것을 어떻게 이해하는가? 입니다.

 

 

대개의 기독교인은 믿음으로 사는 것을 실천이 있는 것으로 생각합니다. 실천이 있으면 믿음으로 사는 것이고 없으면 믿음으로 살지 않는 것으로 판단합니다. 이것이 현대 교회에 뿌리 깊이 박혀 있는 사고방식이고 이러한 사고방식에 의해서 믿음이 크게 잘못 이해되어 종교의 수준으로 전락된 것입니다. 그럼에도 자신이 종교의 길을 가고 있음을 간파하지 못한다는 것이 현대 기독교의 심각성입니다.

 

 

믿음을 실천으로 이해하고 실천의 여부에 초점을 두게 되면 믿음의 내용과 방향에 대해서는 소홀해지게 됩니다. 어쩌면 믿음의 내용이나 방향의 문제에 대해서는 아예 관심을 두지 않는다는 것이 현대 기독교에 대한 정확한 진단이라고 할 수 있습니다. 실천만 있으면 믿음으로 사는 것이고 그것으로 믿음의 문제는 다 해결된다고 생각하는데 굳이 믿음의 내용이니 방향이니 하는 것에 관심을 둘 이유가 없는 것입니다.

 

 

과연 그럴까요? 가령 매일 시간을 정하여 기도한다면 그것만으로 그리스도를 향해 나아가는 신앙이라고 할 수 있을까요? 실천과 행함이 방향성의 열매로 드러나는 것이라면 유대인들은 율법을 지키는 실천과 행함만으로 그들의 방향이 하나님을 향해 있다고 말해야 합니다. 하지만 예수님은 그들을 독사의 자식이라고까지 하시면서 그들이 자부하는 믿음을 인정하지 않으셨습니다. 이것은 비록 드러나는 행위가 신앙적인 모습이라 해도 그 내용이나 방향은 전혀 신앙적이지 않을 수 있음을 말하는 것입니다.

 

 

그러므로 신자에게 있어서 신앙의 싸움은 내용과 방향이 되어야지 행함이 되어서는 안됩니다. 행함을 두고 신앙이 좋은가 나쁜가의 싸움을 한다면 행함이 있는 사람이 이기게 되고 결국 우월한 신앙의 위치를 차지하는 결과를 초래할 것입니다. 이것이 믿음의 내용도 방향도 아닌 것입니다.

 

 

믿음은 하나님의 말씀이 가리키는 방향으로 가는 것입니다. 하나님의 말씀이 가리키는 방향이 어디일까요? 당연히 예수 그리스도입니다. 따라서 예수 그리스도께로 나아가는 것이 믿음의 참된 방향이 됩니다. 이렇게 말씀드리면 누구나 자신의 믿음이 그리스도를 향해 있다고 할 것입니다. 과연 그러한지를 오늘 말씀으로 생각해보고자 합니다.

 

 

예수님은 “좁은 문으로 들어가라 멸망으로 인도하는 문은 크고 그 길이 넓어 그리로 들어가는 자가 많고 생명으로 인도하는 문은 좁고 길이 협착하여 찾는 자가 적음이라”(13,14절)고 말씀합니다.

 

 

예수님이 이 같이 말씀하신다는 것은 예수님 자신이 좁은 문으로 들어가셨음을 의미합니다. 그리고 예수님을 믿는 신자는 자신이 무엇을 실천하는가를 생각하기 전에 자신이 나아가는 신앙의 방향이 좁은 문으로 들어가는 것인가를 볼 수 있어야 합니다.

 

 

멸망으로 인도하는 문은 크고 넓어 그리로 들어가는 자가 많고 생명으로 인도하는 문은 좁고 협착하여 찾는 자가 적다고 하신 것은 사람이라면 누구나 크고 넓은 문을 찾게 되어있음을 전제하는 말씀입니다. 인간이 자기중심적인 존재이고 육신에 유리한 것을 선한 것으로 여기고 그 길을 좇는 속성의 존재라면 반드시 좁은 문이 아닌 넓은 문으로 들어갈 것이기 때문입니다.

 

 

그렇다면 여러분은 지금 어떤 문으로 들어가서 어떤 길로 가고 있습니까? 사실 본문의 말씀을 많이 듣긴 해도 자신이 가는 믿음의 길에 대해서는 깊이 생각하지 않을 것입니다. 예수를 믿고 있기에 좁은 길로 가고 있다고 막연하게 생각하거나 아니면 나중에 ‘좁은 문이냐 넓은 문이냐’를 선택해야 할 상황이 주어질 때가 있다고 생각하고 넘어가기 십상입니다. 하지만 좁은 문과 넓은 문에 대한 말씀은 예수님을 믿는 신자에게는 현재의 문제, 즉 현실인 것입니다.

 

 

좁은 문과 넓은 문에 대한 말씀이 믿음의 현실에 대한 내용이라면 신자는 행함만 바라보고 있어서는 안됩니다. 행함이 있으면 믿음에 문제가 없다고 생각하고 안심하고, 행함이 부족하다고 여겨지면 믿음에 문제의식을 가지면서 결국 행함으로 문제를 해결하고자하는 것은 예수님의 말씀을 믿지 않은 것에 지나지 않습니다. 이처럼 예수님의 말씀을 믿지 않으면서 행함으로 믿음의 잘잘못을 판단하려는 것이야 말로 믿음의 방향에서 크게 어긋나 있음을 알아야 합니다.

 

 

예수님은 좁은 문을 생명으로 인도하는 문으로 말씀합니다. 그렇다면 좁은 문은 우리의 힘으로는 들어갈 수 없는 문입니다. 우리가 아무리 힘쓰고 노력한다 해도 생명으로 인도하는 문은 들어갈 수 없기 때문입니다. 아예 막혀있는 문이고 길이라고 생각하면 됩니다.

 

 

우리에게 생명의 길은 예수 그리스도입니다. 그렇다면 예수님을 믿는 것이 곧 좁은 문으로 들어가는 것이고 그 길이 협착하여 찾는 이가 적다는 것인데, 왜 예수를 믿는 것이 좁은 문으로 들어가는 것이고 협착한 길을 가는 것으로 말씀하는지를 알아야 합니다.

 

 

여러분은 예수님을 믿는 것이 어렵다고 생각합니까? 어렵다면 무엇이 어렵습니까? 이 문제 역시 대개의 기독교인들은 실천을 생각합니다. 예수님 말씀대로 실천하는 것을 믿음의 어려움으로 인지하는 것입니다. 실천이 결국 육신의 수고와 노력을 요구하고 돈과도 연결되기 때문일 것입니다.

 

 

그렇다면 많은 사람이 찾는 넓은 길은 어떤 신앙을 의미하는 것일까요? 좁은 문보다 실천을 적게 요구하는 것일까요? 아니면 아예 실천의 요구가 없는 것일까요? 아예 실천의 요구가 없다면 믿음이 쉬울 것처럼 생각할 수 있지만 기독교인들은 실천의 요구가 없는 것을 신앙으로 간주하지 않습니다. 비록 힘들다 해도 실천이 있는 것을 신앙으로 간주하기 때문입니다.

 

 

믿음이 예수 그리스도의 십자가로 향해 있다면 그 믿음은 선을 행할 수 없는 자기 확인, 자기 인식으로부터 시작합니다. 믿음의 방향이 그리스도의 십자가로 향해 있지 않고는 죄에 붙들려 있는 자신에게서는 선이 나올 수 없다는 자기 인식으로 출발할 수 없기 때문입니다.

 

 

다시 말하지만 믿음의 방향이 예수 그리스도께로 향해 있다는 것은 기독교적 실천이나 도덕적 행위로 규정되지 않습니다. 그리스도를 알지 못하고, 그리스도를 만나지 않고서는 있을 수 없는 인간의 변화에 초점을 두어야 합니다. 그것이 자기 부인입니다. 자신의 힘으로 생명의 길을 갈 수 없고 믿음도 가능하지 않다는 자기 인식이 있다는 것은 인간의 모든 가능성과 수고와 노력에 아무 의미를 두지 않는 것을 의미하는 것이고 그 같은 자기 인식은 오직 그리스도를 만남으로 가능하기 때문입니다.

 

 

하나님이 성령을 보내어 자신을 예수께로 끌어가지 않으시면 믿음이 불가능하다는 것을 아는 이것이 믿음의 방향이 그리스도께로 향해 있는 증거라는 것을 잘 이해하셔야 합니다. 자신의 힘과 노력으로 불가능하다는 것을 알았을 때 자신에게서 나타나는 모든 것을 자신의 수고와 노력이 아닌 하나님의 도우심과 은혜로 해석하게 되는 그것이 그리스도를 내용으로 하고 그리스도께로 향한 믿음인 것입니다.

 

 

그러면 넓은 문은 무엇일까요? 믿음의 방향이 자신에게로 향해 있는 것입니다. 대표적인 사람들이 유대인입니다. 특히 하나님의 말씀대로 산다고 자부하는 제사장, 장로, 서기관, 바리새인과 같은 사람들의 믿음은 하나님이 아니라 자신에게로만 향해 있었습니다.

 

 

그로 인해서 그들의 믿음은 자기 자랑과 우월로 나타났습니다. 율법을 지키고자 하는 모든 수고와 노력이 타인보다 더 낫다는 우월과 자랑으로 돌아오는 보상을 원했고 그것을 믿음의 의미와 보람으로 삼은 것입니다. 이처럼 믿음의 생활이 자신의 의와 자랑으로 돌아오기에 믿음의 방향이 자기에게로 향한 사람들은 그 길을 찾을 수밖에 없습니다. 하지만 그 길은 멸망으로 인도하는 넓은 길일뿐입니다.

 

 

출 14:13-14절에 보면 “모세가 백성에게 이르되 너희는 두려워하지 말고 가만히 서서 여호와께서 오늘 너희를 위하여 행하시는 구원을 보라 너희가 오늘 본 애굽 사람을 영원히 다시 보지 아니하리라 여호와께서 너희를 위하여 싸우시리니 너희는 가만히 있을지니라”고 말합니다.

 

 

가만히 있으라는 것은 구원은 인간이 싸워서 승리함으로 얻는 것이 아니라 하나님이 싸우시고 승리하심으로 얻는 것이라는 뜻입니다. 이처럼 생명의 모든 문제는 우리의 행함과 연결되어 있지 않습니다.

 

 

그러면 행함의 문제는 어떻게 이해해야할까요? 믿음이 그리스도께로 향해 있다면 그리스도의 은혜로 인해서 자연히 맺어지는 것이 있습니다. 자신이 죄인임을 자각함으로 해서 타인에 대해 전혀 우월감을 갖지 않는 것이나 어떤 행함에 대해서도 자기 의로 여기지 않게 되는 것이 믿음의 의한 행함입니다.

 

 

그렇기 때문에 세상의 소유를 기준으로 한 차별도 없게 되는 것이고 목사, 장로라는 권위도 내려놓게 됩니다. 때문에 예수님의 은혜를 안다는 것은 막연한 생각이나 말에 머물지 않고 그 심령이 은혜에 이끌리면서 성령에 의해 맺어지는 열매가 있게 되는 것입니다.

 

 

믿음은 그 내용과 방향성에 초점을 두어야 한다는 것을 잊지 마십시오. 이것은 믿음을 이해하고 바른 믿음의 길로 인도됨에 있어서 매우 중요한 문제입니다. 행함에 초점을 두게 되면 성령이 우리의 믿음에 어떻게 역사하시는지에 대해서도 오해할 것이기 때문입니다.

 

 

다시 말하지만 믿음은 ‘했다 안했다’로 판단되지 않습니다. 행함을 보면 믿음이 있는 것처럼 보이지만 그 방향이 예수 그리스도가 아닌 자신에게로 향해 있을 때 그 길은 멸망으로 향할 뿐입니다.

 

 

말씀의 방향이 그리스도께로 향해 있다면 ‘말씀을 실천하는 나’는 없음을 알게 됩니다. 그래서 예수 그리스도만을 높이고 자랑하고자 하게 됩니다. 예수님이 자신의 의가 되시고 생명임을 알았기 때문입니다.

 

Chapter 87

 

Direction of Faith

 

Enter ye in at the strait gate: for wide is the gate, and broad is the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat:

Because strait is the gate, and narrow is the way, which leadeth unto life, and few there be that find it. (Matthew 7:13-14 KJV)

 

(Sermon)

 

In speaking of 'faith', what we think of right away would be 'what to do.' It is because we tend to think that the most important thing for believers is if they live in faith or not. No doubt that it is important that believers live in faith. Yet, the question is, "what is 'living in faith?"

 

Most christians think 'living in faith' is 'doing something particular.' They judge themselves by what they do, which means if there is 'doing something particular', one lives in faith, and if not, one doesn't. This is a deep-rooted misunderstanding of 'faith' in modern Christianity, which makes Christianity degraded to a mere religious organization. Nevertheless, it is serious that many can't find that they are walking on the path of a religion, which has no 'life.'

 

If one understands faith with what to do, one easily loses the essence and direction of faith. It may not be wrong that most have no interest in what 'the essence and direction of faith' is, thinking that there is no reason for them to know the essence or direction of faith as long as they are doing biblical practices.

 

Is it really so? If one regularly prays daily, can we say one is living in faith for Christ? As far as practices and works are concerned, we should say Jews were living for God by keeping the law with abundant practices and works. However, the Lord never admitted their faith as He called them 'brood of vipers.' What He meant was that although one looks like a sincere believer outwardly for God, one's essence and direction of faith is totally wrong.

 

Therefore, what believers should fight for of faith is not 'what to do', but 'the essence and direction.' If we focus on 'doing things', what ends up happening is whoever is equipped to practice more than others will be deemed superior in faith such as the difference between a bed-ridden one and healthy one. There is neither the essence nor direction of faith in such thoughts.

 

Faith is directed by God. What is the direction the Word of God indicates? Of course, it is 'Jesus Christ.' Thus, moving to Jesus Christ is the true direction of faith. After hearing it, everyone in Christianity will say one's faith is toward Christ. Let us look at the passage to see if it is really so.

 

Jesus says, "Enter ye in at the strait gate: for wide is the gate, and broad is the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat:

Because strait is the gate, and narrow is the way, which leadeth unto life, and few there be that find it. (vv13-14)"

 

It means that He entered the strait gate Himself. Believers ought to ask themselves if they have entered the strait gate before talking anything about what to do, regarding the direction of faith.

 

The verses imply that all men enter the broad gate, not the strait one, because we take advantages in self-centered mind.

 

Then, which gate have you entered and which way are you walking on now? Although it is true that you have heard the passage many times in the past, it might also be true that you hardly think of which way you are walking on. You might either vaguely think that you are walking on the narrow road because you believe in Jesus or postpone the choice between the broad gate and the strait gate later. Yet, the Lord's telling us of the broad gate and narrow gate is the current matter for all believers.

 

If so, believers mustn't be seeing what they are doing. It is proven that one is no more than unbeliever if one feels safe for 'one's living in faith' by seeing one's practices and tries to solve the lack of faith by doing more. Likewise, judging 'faith' by visible works while in unbelief is moving in a totally wrong direction.

 

The Lord tells us that the strait gate leads to life. Then, we must notice we can't enter the gate on our own because we can't gain life no matter what we do. It is blocked from us.

 

The way of life for us is Jesus Christ. Then, believing in Him is entering the strait gate, whose road is narrow, which few people find. Then, we need to know why believing in Jesus Christ is entering the strait gate and walking on the narrow way.

 

Do you think believing in Jesus Christ is difficult? If so, what makes you think so? Most christians answer this question with 'doing something particular' as well. They consider biblical practices as somewhat difficult for their faith. It is probably because practices ask them to pay their efforts, labor and finance.

 

Then, what does the broad way many find mean in faith? Does it mean that it requires far less practices than the narrow way does? Or, does it require nothing? If there is no practice, christians won't consider it 'living in faith' because they live in faith based on what they do despite the difficulties.

 

If faith faces the cross of Christ, it begins with self-awareness, which is absolutely powerless of doing good; otherwise, no one can realize the helplessness of goodness because of sin.

 

Let me reiterate it. Faith, facing Christ, means not to be limited by practices or moral behavior of Christianity. You must focus on the change of man, which is impossible unless one meets Christ. It is called, 'self-denial.' The self-awareness that one can do nothing for life nor faith shows that one finds absolutely no meaning on one's efforts and labor, which can only be done when one meets Christ.

 

You should know that it is impossible for you to have faith unless the Holy Spirit leads you to Christ. Knowing the truth is the evidence that the direction of your faith is toward Christ. Realizing the impossibility of oneself for the matter of faith with one's power and endeavor leads one to the grace of God in the interpretation of the Bible, which proves one's faith is facing Christ.

 

Then, what is the broad gate? It is that the direction of faith is toward oneself. Jews would be a good example of that, especially priests, elders, scribes, and Pharisees, whose faith was facing themselves.

 

Their faith was seen as superior to others. They wanted to get rewards for their efforts to keep the law, which was meaningful for them. Likewise, those whose life of faith comes back to themselves for payback with self-righteousness and others' respect for what they are doing can't find the true way of faith, which is the exactly opposite direction of theirs. The way leads them to nothing but destruction.

 

In Exodus 14:13-14, it says, "And Moses said unto the people, Fear ye not, stand still, and see the salvation of the LORD, which he will show to you to day: for the Egyptians whom ye have seen to day, ye shall see them again no more for ever. The LORD shall fight for you, and ye shall hold your peace."

 

'Stand still' in the verse means that salvation doesn't depend on us, but what God can get us for His fight with His victory. Thus, all the matters of life has nothing to do with what we do.

 

Then, how should we understand the matter of works and practices? If the direction of faith is toward Christ, there is something naturally produced, that is, no superiority to others nor self-righteousness of any act with self- awareness of the sinful nature, which is the work, produced by faith.

 

Therefore, there is no discrimination by possessions nor authority of preachers and elders. Knowing the grace of Jesus Christ doesn't stay in words or thoughts, but produces fruit by the Holy Spirit.

 

Remember to focus on the essence and direction in the matter of faith. It is significant for you to understand what faith is and to be guided to the right way of faith. Focusing on what we do in the matter of faith misleads us to understand how the Holy Spirit works.

 

Once again, faith is not judged by what is done and what isn't. Although 'one's doing biblical things in particular' seems faithful, the direction of faith toward oneself leads one to condemnation.

 

If the direction of one's preaching of the Word of God is toward Christ, the audience will find that there is no 'me' obeying the Word of God. Consequently, all will come to boast only Jesus Christ because they have found out that He is their righteousness and life Himself!




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