2021.10.09 16:43

(25강) 무엇을 할까

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성경본문 아 8:8-9

아 8:8-9http://onlycross.net/videos/song/song080809.mp4

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

8.우리에게 있는 작은 누이는 아직도 유방이 없구나 그가 청혼을 받는 날에는 우리가 그를 위하여 무엇을 할까

9.그가 성벽이라면 우리는 은 망대를 그 위에 세울 것이요 그가 문이라면 우리는 백향목 판자로 두르리라

 

 

<설교>

신자가 하나님의 사랑을 말할 때 명심해야 하는 것은 하나님의 사랑 앞에서 자기의 못남과 잘남은 생각하지 않아야 한다는 것입니다. 하나님의 사랑은 인간을 기준으로 움직이지 않기 때문입니다. 그런데도 자신의 못남과 잘남을 의식하며 사랑을 말한다면 그것은 자기에게 이해되는 사랑의 세계를 따로 간직하는 것이 됩니다. 이것은 사랑을 받고 사랑으로 사는 인간의 분수에 어긋나는 것입니다.

 

 

사랑은 사랑받은 자를 어여쁘고 아름답다고 합니다. 잘남이나 못남과는 상관없이 다만 사랑을 받았다는 이유 때문입니다. 사랑을 주고 내가 준 사랑이 있다는 것 때문에 어여쁘고 아름다운 신부로 바라보는 것이 아가서가 증거하는 사랑입니다. 이것이 세상에 없는 참된 사랑이라는 것을 알지 못한 사람들은 사랑받을 만한 사람이 되어야 한다고 합니다. 하지만 그것이 세상에 알고 있는 거짓 사랑입니다.

 

 

사랑을 받을만한 인간은 애당초 없습니다. 사랑받기 위해서 선한 일에 힘써야 하고 신자답게 행해야 하는 것도 없습니다. 사랑에는 그 어떤 요구가 없는 것입니다. 그런데 이런 사랑을 믿지 않기에 십자답게 되는 것으로 사랑을 내 편으로 만들려고 합니다. 자신이 알고 있는 상식적인 사랑을 고집하는 것입니다.

 

 

8절을 보면우리에게 있는 작은 누이는 아직도 유방이 없구나 그가 청혼을 받는 날에는 우리가 그를 위하여 무엇을 할까라고 말합니다.

 

 

우리에게 있는 작은 누이라고 말하는 것을 보면 본문은 술람미 여인의 오빠들이 하는 말로 짐작됩니다. 그리고작은 누이로 말하는 것은 누이가 어리다거나 키가 작다는 뜻이라기보다는 하찮고 무가치하다는 의미로 이해할 수 있습니다. 이것이 술람미 여인의 오빠들이 누이를 바라보고 평가하는 시선입니다. 그렇다면아직도 유방이 없구나라는 말은 누이의 외모를 두고 여자로서 사랑받을 수 없을 정도로 아름다움에 미치지 못하는 것을 조롱하는 말로 이해할 수 있습니다.

 

 

유방이 없다는 것은 유방이 아직 발달하지 않아서 없다는 뜻이기보다 유방이 적다는 표현으로 받아들일 수 있습니다. 유방이 적은 것은 여자에게 약점이 되고 남자의 관심을 끌기도 힘들다는 생각으로그가 청혼을 받는 날에는 우리가 그를 위하여 무엇을 할까라고 말하는 것입니다.

 

 

다시 말해서너는 유방도 없고 볼품이 없어서 남자의 사랑을 받고 청혼을 받을 일이 있겠느냐는 뜻으로 이해할 수 있습니다. 이것이 아름다움과 사랑에 대한 세상의 시각이고 평가입니다. 그리고 이러한 시각과 평가에 매여있는 사람들이 하나님의 사랑에 대해서도 자기 멋대로 해석합니다. 그것이내가 이렇게 해서 하나님의 사랑을 받고 구원받을 수 있는가?’라는 거짓 사랑으로 드러납니다.

 

 

그런데 여인에게는 사랑을 주고 사랑하는 남자가 있습니다. 그리고 그는 사랑하는 여인의 유방에 대해서네 두 유방은 백합화 가운데서 꼴을 먹는 쌍태 노루 새끼 같구나”(4:5),네 유방은 포도 송이 같고”(7:8)라고 말합니다. 오빠들처럼 유방이 없다고 조롱하는 것이 아니라 마음에 흡족한 아름다움으로 노래하는 것입니다.

 

 

이쯤 되면 우리는 술람미 여인의 실제 모습이 궁금해질 수 있습니다. 하지만 사랑 안에서 여인의 실제 모습은 무의미합니다. 여인의 실제 모습이 우리 눈에 아름답든 추하든 남자의 사랑은 불변이며 사랑의 시작 자체가 여인의 외모나 조건과는 무관하기 때문입니다. 이것이 하나님의 사랑입니다. 그래서 하나님의 사랑을 말할 때 자기의 잘남이나 못남을 생각하지 않아야 한다고 말씀드린 것입니다.

 

 

우리는 사랑이 아닌 거짓 사랑으로 가득 채워져 있습니다. 이것이 인간이 선악과를 먹은 후의 현상입니다. 스스로 옷을 만들어 부끄러움을 가리고자 한 것도 거짓 사랑에 의한 것입니다. 벌거벗은 부끄러운 상태로 하나님을 만나면 하나님의 사랑을 받을 수 없다는 선악 개념이 작용한 것입니다. 이처럼 선악 개념으로 알게 된 사랑을 생각하며 사랑받을 조건을 갖추고자 하는 것이 죄가 됨을 알지 못합니다. 이것이 인간의 무지입니다.

 

 

9절을 보면그가 성벽이라면 우리는 은 망대를 그 위에 세울 것이요 그가 문이라면 우리는 백향목 판자로 두르리라라고 말합니다.

 

 

성벽에 망대를 세우는 것은 성벽을 넘고자 하는 적으로부터 지키겠다는 것이고, 문에 백향목 판자로 두른다는 것도 판자로 문을 둘러싸서 문을 열고 들어올 수 없게 하겠다는 것으로 이해할 수 있습니다. 오빠의 위치에서 하찮고 볼품없는 누이를 지켜주겠다는 것입니다. 동생을 자신의 보호를 받아야 하는 약자로 여기는 것입니다. 오빠들은 그것을 약한 동생을 위한 자신들의 할 일로 여기겠지만 말씀드린 것처럼, 여인은 남자의 사랑 아래 있다는 사실을 잊지 않아야 합니다.

 

 

7절에 보면많은 물도 이 사랑을 끄지 못하겠고 홍수라도 삼키지 못하나니 사람이 그의 온 가산을 다 주고 사랑과 바꾸려 할지라도 오히려 멸시를 받으리라라고 말합니다.

 

 

여인이 이러한 사랑 아래에서 사랑의 보호를 받고 있다면 여인을 약자라고 할 수 있을까요? 홍수로도 끌 수 없고 삼킬 수 없는 사랑에 붙들려 있습니다. 이 사랑은 온 가산을 다 주고 바꾸려고 하는 것이 오히려 멸시로 돌아올 정도로 존귀합니다. 이것이 하나님의 사랑이라면 사랑 안에 있는 신자는 작지도, 하찮지도, 약하지도 않습니다. 이것이 사랑 안에 있는 신자가 서로를 바라보는 시각이어야 합니다.

 

 

만약 우리가 알고 있는 기존의 거짓 사랑으로 바라본다면 세상 것이 없는 사람을 약자로 볼 것입니다. 그리고 많이 가진 자로 그를 돕는 것을 사랑을 실천하는 것으로 생각할 것입니다. 이것이 본문에서 드러나는 오빠들의 사고방식이라고 할 수 있습니다.

 

 

7:10절에 보면나는 내 사랑하는 자에게 속하였도다 그가 나를 사모하는구나라고 말합니다. 이것이 사랑받은 여인의 자기에 대한 시각입니다. 사랑을 자신의 존재 이유와 가치와 능력으로 받아들이는 것입니다. 이처럼 사랑을 알게 되면 세상의 힘 있는 것으로 자신을 지킬 이유가 사라지게 됩니다. 이것이 하나님의 사랑이 현실이 되어 살아가는 신자의 삶입니다.

 

 

여러분은 십자가를 현실로 믿습니까? 그렇다면 그 믿음은 우리의 현실을 사랑으로 믿게 합니다. 육신으로 겪으며 살아가는 세상의 일이 현실이 아니라 어떤 일에서든 사랑에 속한 자로 사랑이 살게 하는 것을 참된 현실로 받아들이게 합니다. 그래서 사랑의 신비를 알게 될수록 나의 잘남이나 못남과 상관없이 십자가로 드러난 사랑의 혜택을 한없이 누리고 있다는 사실로 감사하게 됩니다. 중요한 것은 거짓된 기존의 사랑에서 벗어나 십자가의 참된 사랑에 머무는 것입니다.

 

 

Chapter 25

 

What Shall We Do?

 

We have a little sister, and she hath no breasts: what shall we do for our sister in the day when she shall be spoken for?

If she be a wall, we will build upon her a palace of silver: and if she be a door, we will inclose her with boards of cedar. (Song of Songs 8:8-9 KJV)

 

(Sermon)

 

What a believer should keep in mind when talking about God's love is that he should not think about his or her weakness or goodness in front of God's love. This is because God's love does not move based on human standards. Even so, if you talk about love while being conscious of your own ugliness and goodness, you are keeping the world of love that you understand. This is against the human place of being loved and living by love.

 

It is said that love makes one who is loved pretty and beautiful. It's just because one was loved, regardless of whether one was good or bad. Giving love and seeing as a pretty and beautiful bride because of the love he gave is the love that the Song of Songs testifies. It is said that those who do not know that this is true love that does not exist in the world think they must become worthy of love. Yet, that is the false love the world knows.

 

There is no human worthy of love in the first place. There is nothing that he has to strive for good works to be loved. Love has no demands. However, since we do not believe in this kind of love, we try to make love on our side by being a better believer. It is sticking to the common-sense love we know.

 

Verse 8 says, “We have a little sister, and she hath no breasts: what shall we do for our sister in the day when she shall be spoken for?”

 

When it comes to saying, “We have a little sister,” the text is supposed to be spoken by the brothers of the Shulammite woman. And speaking of ‘little sister’ can be understood to mean that she is insignificant and worthless, rather than that she is young or short. This is the way the brothers of the Shulammite woman look at and evaluate their sisters. Then, 'You still don't have breasts' can be understood as a mockery of the fact that your sister's appearance does not reach the level of beauty that makes her unlovable as a woman.

 

The absence of breasts can be taken as an expression of small breasts rather than the absence of breasts because they are not yet developed. They say, 'What will we do for her on the day that she is proposed by him?'

 

In other words, it can be understood as meaning, 'Because you have no breasts and you have no good looks, will you ever be loved by a man and receive a proposal for marriage?' This is the world's view and evaluation of beauty and love. And people who are bound by these views and evaluations interpret God's love in their own way. It is revealed as false love: ‘Can I receive God’s love and be saved in this way?’

 

But there is a man who gives love to her and loves her. And about the breast of the woman he loves, he says, “Your breasts are like twins of a roe deer that feed among lilies” (Song 4:5) and “Your breasts are like clusters of grapes” (Song 7:8). He is not like her brothers mocking for having small breasts, but he is singing with a beauty that satisfies his heart.

 

At this point, we may be wondering what the Shulammite woman really looked like. But in such love, the real figure of the woman is meaningless. This is because, whether her real appearance is beautiful or ugly in our eyes, the man's love is unchanging, and the very beginning of his love is independent of the woman's appearance or condition. This is God's love. That's why I said that when we speak of God's love, we should not think about our good or bad.

 

We are filled with false love, not the true love. This is what happened after humans ate the forbidden fruit. It was also out of false love that he tried to hide his shame by making his own clothes. The concept of good and evil came into play that if he met God in a state of shame and nakedness, he would not be able to receive God's love. In this way, we do not know that it is a sin to think of the love we have learned through the concept of good and evil and to try to meet the conditions to be loved. This is our ignorance.

 

Verse 9 says, “If she be a wall, we will build upon her a palace of silver: and if she be a door, we will inclose her with boards of cedar.”

 

Building a tower on the wall is to protect it from enemies who want to cross the wall, and putting cedar boards on the door can be understood as enclosing the door with boards so that the door cannot be opened and entered. It's about protecting their insignificant and ugly sister from their position. They see their younger sister as an underdog who deserves their own protection. The brothers see it as their do-it-yourself job for her weak little sister, but, like I said, the woman must not forget that she is under the love of a man.

 

Verse 7 says, “Many waters cannot quench love, neither can the floods drown it: if a man would give all the substance of his house for love, it would utterly be contemned.”

 

Can we say that she is an underdog if she is under the protection of her love under this love? She is caught up in the love that cannot be turned off by floods and cannot be swallowed up. This love is so precious that trying to change it by giving it all will turn into contempt. If this is God's love, then the believer in love is not small, insignificant, or weak. This should be the way believers in love look at each other.

 

If we look at the existing false love as we know it, we will see a person who has nothing in the world as an underdog. And you will think of helping him with much as an exercise of love. This can be said to be the brother's way of thinking revealed in the passage.

 

Verse 10 in Chapter 7 says, “I am my beloved's, and his desire is toward me.” This is the view of the self of the beloved woman. Accepting his love as her own reason for being, her worth and her abilities. When you know love like this, the reason to protect yourself with the power of the world disappears. This is the life of a believer who lives God's love as a reality.

 

Do you believe in the cross as your reality? Then, that belief makes us believe in our reality as love. It makes us accept as the true reality not that we live in the world as we live in the flesh, but that love makes us live as those who belong to the love, disregarding any circumstances. So, the more you know the mystery of love, the more grateful you are to the fact that you are enjoying the benefits of love revealed through the cross, regardless of your good or bad. The important thing is to get away from the false existing love and stay in the true love of the cross!

 

 


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