2020.10.03 19:12

(149강) 지혜로운 자

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성경본문 출 35:30-36:1

출 35:30-36:1http://onlycross.net/videos/exo/exo-35303601.mp4

설교듣기(클릭하세요)

 

<본문>

30.모세가 이스라엘 자손에게 이르되 볼지어다 여호와께서 유다 지파 훌의 손자요 우리의 아들인 브살렐을 지명하여 부르시고

31.하나님의 영을 그에게 충만하게 하여 지혜와 총명과 지식으로 여러 가지 일을 하게 하시되

32.금과 은과 놋으로 제작하는 기술을 고안하게 하시며

33.보석을 깎아 물리며 나무를 새기는 여러 가지 정교한 일을 하게 하셨고

34.또 그와 단 지파 아히사막의 아들 오홀리압을 감동시키사 가르치게 하시며

35.지혜로운 마음을 그들에게 충만하게 하사 여러 가지 일을 하게 하시되 조각하는 일과 세공하는 일과 청색 자색 홍색 실과 가는 베 실로 수 놓는 일과 짜는 일과 그 외에 여러 가지 일을 하게 하시고 정교한 일을 고안하게 하셨느니라

1.브살렐과 오홀리압과 및 마음이 지혜로운 사람 곧 여호와께서 지혜와 총명을 부으사 성소에 쓸 모든 일을 할 줄 알게 하신 자들은 모두 여호와께서 명령하신 대로 할 것이니라

 

 

<설교>

성막을 만들기 위해 하나님이 브살렐과 오홀리압을 지명하여 부르시고 여러 가지 일을 하게 하셨다는 내용에서 우리가 주목하게 되는 것은 하나님의 부르심을 받아 성막 건축이라는 거룩한 일에 봉사했다는 것입니다. 그리고 우리도 하나님의 부르심을 받은 신자로서 하나님의 거룩한 일에 힘써 봉사해야 한다는 허구적인 방향으로 해석할 가능성이 농후합니다. 성경을 보는 인간의 관심이 하나님이 아니라 자기에게로 향해 있는 결과입니다.

 

 

하지만 우리가 본문의 내용에서 생각할 것은 브살렐과 오홀리압이 성막을 만드는 일에 부름을 받았다는 것보다 하나님이 그들에게 하나님의 영을 충만하게 하시고 지혜와 총명과 지식으로 여러 가지 일을 하게 하셨다는 것입니다. 하나님의 성막을 만드는 일이기 때문에 당연히 하나님의 영이 충만해야 하고 지혜와 총명과 지식이 있어야 한다고 쉽게 생각하고 넘어갈 수 있는 문제이지만 이들이 하는 일을 생각하면 의문이 들지 않을 수 없습니다.

 

 

30-32절을 보면 모세가 이스라엘 자손에게 이르되 볼지어다 여호와께서 유다 지파 훌의 손자요 우리의 아들인 브살렐을 지명하여 부르시고 하나님의 영을 그에게 충만하게 하여 지혜와 총명과 지식으로 여러 가지 일을 하게 하시되 금과 은과 놋으로 제작하는 기술을 고안하게 하시며라고 말합니다.

 

 

브살렐은 금과 은과 놋을 다루는 일을 했습니다. 그리고 나무를 새기는 여러 가지 정교한 일을 맡았습니다. 오홀리압은 조각하는 일과 세공하는 일과 청색 자색 홍색 실과 가는 베 실로 수 놓는 일과 짜는 일과 그 외에 여러 가지 일을 했습니다. 이 일을 위해 오홀리압 역시 하나님의 영으로 감동시키시고 지혜로운 마음을 충만하게 하신 것입니다.

 

 

브살렐은 금과 은과 놋을 다루고 오홀리압은 실로 수를 놓고 실을 짜는 기술자입니다. 그러면 그들의 기술이 하나님의 영으로 인해 주어진 것일까요? 하지만 세상의 모든 기술자를 두고 하나님의 영으로 충만하다고 할 수는 없습니다. 우리가 배우고 습득하는 기술은 하나님의 영이 없다 해도 얼마든지 가능한 일이기 때문입니다. 다시 말해서 성막을 만드는 일에 인간의 기술을 사용하신 것이라면 하나님의 영으로 충만하게 하시고 지혜로운 마음을 주실 필요까지는 없다는 것입니다.

 

 

브살렐과 오홀리압은 애굽에 있을 때부터 기술자였을 것입니다. 애굽이 강대국이었음을 생각하면 여러 가지 기술이 발달했을 것이고 노예였던 이스라엘을 가르쳐 자신들을 위해 일하게 한 것으로 짐작할 수 있습니다. 따라서 하나님의 영으로 충만하게 하고 감동시켰다는 것을 없던 기술이 하루아침에 있게 된 것으로 해석할 수는 없는 것입니다.

 

 

다시 말해서 하나님은 이미 기술이 있는 자를 지명하여 부르시고 하나님의 영으로 충만하게 하시며 지혜와 총명과 지식으로 여러 가지 일을 하게 하신 것입니다. 그렇다면 하나님의 영으로 충만하게 하신 것은 성막을 만드는 기술적인 문제를 위한 것은 아니라는 뜻이 됩니다. 하나님의 영이 개입되지 않으면 안되는 다른 일이 있다는 것입니다.

 

 

만약에 하나님의 영으로 충만한 상태가 아니고, 하나님이 주신 지혜와 지식과 총명이 없는 상태에서 브살렐과 오홀리압으로 하여금 성막을 만들게 하셨다고 가정해 보십시오. 어떤 결과를 예상할 수 있을까요? 먼저는 반드시 인간의 공로가 개입되게 됩니다. 하나님이 거하시는 거룩한 성막을 만든 자로 백성들에게 대접받을 것이고 본인들 스스로도 자신을 자랑스럽게 생각할 것입니다. 결국 관심이 성막과 성막을 만든 인간에게로 집중되면서 성막에서 행해지는 모든 일은 하나의 형식으로 전락 될 위험이 농후한 것입니다.

 

 

성막에서는 제사가 행해집니다. 제사가 형식이 되면하나님께 제사 드렸다는 실천만 남게 됩니다. 그리고 실천을 통해서 하나님의 백성으로 하나님과 바른 관계에 있음을 확인할 것입니다. 이것이 성령이 개입되지 않고 순전히 부패한 인간성에 의해 실행되었을 때 예측할 수 있는 일의 결과입니다.

 

 

성막은 성막 자체에 의미가 있지 않습니다. 누가 성막을 만들었는지도 중요하지 않고 성막을 얼마나 멋있게 만들었는지도 중요하지 않습니다. 하나님은 성막을 통해서 이스라엘에게 말씀하시는 것이 있습니다. 따라서 중요한 것은 성막에서 하나님의 말씀을 듣는 것입니다. 하나님은 그것을 제사를 통해서 나타내시는 것입니다.

 

 

하나님이 제사로 말씀하시는 것은너희는 죽음의 존재다입니다. 애굽의 장자 재앙에서 애굽과 함께 죽었어야 하는데 어린양의 죽음 덕분에 죽음에서 벗어나 애굽에서 나왔음을 제사를 통해 증거 하시는 것입니다. 따라서 하나님이 성막을 만들게 하시는 취지를 알고 그 취지를 따라 자신을 죽음의 존재로 바라보게 된다면 그에게서 인간의 공로는 부인되어야 할 것으로 여겨질 것입니다. 이것은 인간의 기술이나 자질이 아니라 오직 하나님의 영으로만 가능한 것입니다.

 

 

이스라엘이 성막을 만들어 제사를 드린다 해도 성막으로 증거되는 하나님의 말씀을 듣지 못한다면 그들에게 성막은 완성되었다고 할 수 없습니다. 눈에 보이는 성막은 완성되었다고 하겠지만 성막에 담긴 하나님의 뜻을 완성되지 못합니다. 결론은 성막은 예수 그리스도의 십자가의 피로 완성되었고 우리에게 믿음을 주심으로 그리스도께 다 이루신 완성의 세계에 속한 자가 되게 하신 것입니다. 결국 우리는 내가 이루고 행한 공로는 아무것도 없이 희생 제물이 되신 예수님으로 인해 완성의 혜택을 누리는 것입니다. 이것이 복음입니다.

 

 

이스라엘의 역사를 보면 성막 이후에 성전이 세 번 등장합니다. 솔로몬 시대에 건축한 성전은 바벨론에 의해 무너집니다. 그리고 바벨론에서 해방된 후에 예루살렘으로 돌아온 스룹바벨이 주축이 되어 세운 성전이 두 번째인데 솔로몬 성전에 비하면 아주 초라합니다. 예루살렘이 황폐하게 된 상황에서 지은 것이기 때문에 초라할 수밖에 없습니다. 두 번째 성전은 로마에 의해 무너지는데, 유대인을 다스리던 헤롯이 융화정책의 일환으로 성전을 지어주는데 그것이 세 번째입니다. 그리고 세 번째 성전도 무너지고 사라집니다.

 

 

그렇게 보면 세 번째 성전은 이방인인 헤롯에 의해 지어졌습니다. 목적도 하나님을 섬기기 위한 것이 아니라 유대인의 환심을 사고자 하는 것이었습니다. 따지고 보면 자기를 위해 성전을 지어준 것입니다. 이것도 하나님의 성전이라고 해야 할까요?

 

 

우리가 성전에 의미를 둔다면 이방인의 손으로 지은 것을 하나님이 거하시는 성전으로 인정하기에는 꺼림칙하다고 할 수 있습니다. 하지만 애당초 사람으로 손으로 지은 성막이나 성전 자체가 중요한 것이 아니었기 때문에 누구의 손으로 지었는지는 전혀 중요하지 않은 문제입니다. 성막이든 성전이든 건물 자체가 하나님의 일의 완성을 보여주는 것이 아니기 때문입니다.

 

 

그래서 브살렐과 오홀리압에게 하나님의 영이 충만하게 하신 것은 그들의 손으로 성막을 만든다 해도 죽음의 존재라는 인간의 본질은 변하지 않는다는 마음으로 성막의 일에 임하게 하기 위해서라고 할 수 있습니다. 성막을 만드는 것을 자기의 공로로 여기지 않는 것이 하나님의 영으로 충만한 마음인 것입니다.

 

 

브살렐과 오홀리압은 하나님이 지명하셔서 부름을 받았을 뿐입니다. 하나님이 지명하시지 않았다면 그들이 제아무리 특출한 기술자라 해도 성막 만드는 일에 참여할 수 없습니다. 이것을 잊지 않는 것이 지혜와 총명과 지식입니다. 그 때문인지 브살렐과 오홀리압의 이름은 성막을 만든 후에 더는 거론되지 않습니다.

 

 

만약 우리가 성막을 만들었다면 그 공로를 내려놓지 않으려고 할 것입니다. 그래서 성령이 개입하는 것입니다. 예수님이 이루신 십자가의 공로 앞에서 인간이 내세우는 그 어떤 공로도 가치가 없으며 구원의 도구가 되지 못함을 알게 하는 것이 성령이 개입하시는 이유입니다. 결국 성령 없이 안되는 것은 자기 부인입니다.

 

 

십자가를 믿는 믿음은 십자가에서 행하신 예수님의 일에만 모든 가치와 의미를 두게 합니다. 따라서 믿음을 빙자해서 자신이 한 일에 가치를 두는 것은 믿음이 아닙니다. 지혜는 우리에게 이러한 분별이 있게 하며 주만 바라보게 하는 것입니다.

 

 

35절에 보면 정교한 일을 고안하게 하셨다고 합니다. 32절에서도 고안하게 하셨다고 말합니다. 인간의 지식에 의해 고안되는 것이 아니라 하나님이 주신 지혜와 총명과 지식으로 고안된 것입니다. 이처럼 성막은 인간이 자기 생각에 따라 고안하여 만들지 않습니다. 이것이 믿음의 세계입니다. 인간이 고안한 것은 거부되고 하나님이 고안하신 십자가만이 구원의 능력이 되는 세계인 것입니다.

 

 

Chapter 149

 

The Wise Men

 

And Moses said unto the children of Israel, See, the LORD hath called by name Bezaleel the son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah;

And he hath filled him with the spirit of God, in wisdom, in understanding, and in knowledge, and in all manner of workmanship;

And to devise curious works, to work in gold, and in silver, and in brass,

And in the cutting of stones, to set them, and in carving of wood, to make any manner of cunning work.

And he hath put in his heart that he may teach, both he, and Aholiab, the son of Ahisamach, of the tribe of Dan.

Them hath he filled with wisdom of heart, to work all manner of work, of the engraver, and of the cunning workman, and of the embroiderer, in blue, and in purple, in scarlet, and in fine linen, and of the weaver, even of them that do any work, and of those that devise cunning work.

Then wrought Bezaleel and Aholiab, and every wise hearted man, in whom the LORD put wisdom and understanding to know how to work all manner of work for the service of the sanctuary, according to all that the LORD had commanded. (Exodus 35:30-36:1 KJV)

 

(Sermon)

 

What we would pay attention on God’s calling of Bezaleel and Aholiab in the building of the tabernacle is their devotional service for the sacred work. Then, it is likely that we would cheer ourselves up that we would do such thing for our churches, which goes in vanity. It is because of our interest in ourselves, not in God.

 

However, we should focus on not that they were called on the work of God but God inspired them full of wisdom, understanding and knowledge. It might sound simple that God made them work for His business, but if we come to think of what they are to do, we can’t help asking ourselves questions.

 

In Verses 30 to 32, it says, “And Moses said unto the children of Israel, See, the LORD hath called by name Bezaleel the son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah; And he hath filled him with the spirit of God, in wisdom, in understanding, and in knowledge, and in all manner of workmanship; And to devise curious works, to work in gold, and in silver, and in brass.”

 

Bezaleel worked in gold, silver and brass, and he also did artistic carving of wood. Aholiab did work in engraving, designing, embroidering in blue, and in purple, in scarlet, and so forth. He was also inspired of the Spirit of God for the work, full of wisdom.

 

Bezaleel and Aholiab are skillful men in metals and weaving respectively. Then, did the Spirit of God give them the skills? Yet, we can’t say all the same skillful men in the world are inspired by God because those skills can be obtained by training. What I mean is that such skills are not necessary for God to inspire them to do the work.

 

It is probable that they had been skillful since the time of their slavery in Egypt. We can assume that the strong country, Egypt, must have trained them for the country. Thus, we can’t interpret the inspiration of God as giving them the skills.

 

In other words, God called the skillful men, inspired them and had them work for the work of God in wisdom, understanding and knowledge. If so, we can conclude that the inspiration of God is not for technical matters, meaning there is another, which can’t be done without His inspiring them.

 

Let us hypothesize that God’d let them work without the inspiration. What would their work have looked like? First, there would have been the involvement of human achievement. They must have wanted to be praised by the people of Israel as special figures, having built God’s tabernacle. It would have been, without a doubt, what is done in the tabernacle comes to be perfunctory as they are getting attention from the people.

 

Offerings are done in the tabernacle. When offerings become mere rituals, there would be nothing left but the mind, ‘I did what I was supposed to do for God.’ Furthermore, they would make sure they are in the right relationship with God with what they think they did for God. This is the result of the work of the corruptive mind without the intervention of the Spirit of God.

 

The tabernacle itself is not meaningful to God. Who made it or how beautifully it is made is not important either. There is something God speaks to us all through it. Thus, the thing is that we are to hear the Word of God in the tabernacle, displayed in the offerings.

 

What God speaks to us through the offerings of is ‘you are dead in sin.’ The offerings are telling the Israelites that they should have died in Egypt in the slaughter of the first born, but been saved by the blood of the lamb. Hence, when we see ourselves dead in the knowledge of the meaning of the tabernacle, it is the work of God that we come to deny ourselves. It can only be done by the Spirit of God, not by our skills or quality of work at all.

 

Even if the Israelites give God their offerings, if they are ignorant of the will of God in the tabernacle, it can be said that they don’t have the tabernacle. It might be true that the physical and visible tabernacle is complete with them but the will of God in the tabernacle is not complete with them. The conclusion is that God let the tabernacle complete in the blood of Jesus Christ, making us belong to Him by faith. Therefore, we can enjoy the benefit of completeness by Christ, the Sacrifice of God, without any contribution. This is the good news, the gospel.

 

Taking a look at the history of Israel, we can find the three temples after the tabernacle. The temple by King Solomon was destroyed by Babylon. After Israel had been freed from Babylon, they built the second temple under the guidance of Zerubbabel, which was shabby compared to the first due to their desolated condition. It was destroyed by the Romans. Then, King Herod, reigning Judah in the time of Roman Empire, built the third temple for his policy of appeasement. It was destroyed later as well.

 

It is noticeable that the third one was built by a gentile, King Herod. It was even built for his political purpose, not serving God. It was for himself. Should we call it the temple of God?

 

If we try to find the visible temple meaningful, we would be reluctant to acknowledge the third one as a place where God dwells. Yet, since the tangible tabernacle and temple themselves are not significant, who built them is not important at all either. It is because neither of them shows the complete work of God.

 

Therefore, we can make our conclusion that why God inspired Bezaleel and Aholiab is to let them work in the mind that we are dead in sin before God no matter what we do. It is the mind full of the Spirit of God that building the tabernacle has nothing to do with human labor.

 

Bezaleel and Aholiab were appointed and called by God. Otherwise, they wouldn’t have been able to participate in the work no matter how skillful they were. Remembering such fact is the wisdom and understanding and knowledge. For this reason, their names are not recorded in the Bible after the completeness of the tabernacle.

 

If we were they, we would never give up on what we have done. That’s why we need the Holy Spirit and His intervention, which is for letting us know no one can boast his or her work before the work of the cross, where Jesus was crucified. What can’t be done without the Spirit is self-denial.

 

The faith, believing in the cross, lets us put all the meanings and values in the work of the cross, Jesus Christ has done. Thus, if we find our works valuable in the name of faith, it is not faith at all. The wisdom makes us discern what is faith and what is not, looking only onto Jesus Christ.

 

In Verse 35, God filled them with skill to do all kinds of master work. In Verse 32, God made them devise the cunning work as well. All were devised by the wisdom, understanding and knowledge, given by God, not by men. This is the world of faith. The cross is the world, accepting only what God has devised, the power of salvation, while destroying all device of men!

 

 


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