욥기
2018.07.21 16:11

(64강) 악인의 분깃

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욥 27:13-23http://onlycross.net/videos/job/job-271323.wmv

설교듣기(클릭하세요)

 

 

 

<본문>

13.악인이 하나님께 얻을 분깃, 포악자가 전능자에게서 받을 산업은 이것이라

14.그의 자손은 번성하여도 칼을 위함이요 그의 후손은 음식물로 배부르지 못할 것이며

15.그 남은 자들은 죽음의 병이 돌 때에 묻히리니 그들의 과부들이 울지 못할 것이며

16.그가 비록 은을 티끌 같이 쌓고 의복을 진흙 같이 준비할지라도

17.그가 준비한 것을 의인이 입을 것이요 그의 은은 죄 없는 자가 차지할 것이며

18.그가 지은 집은 좀의 집 같고 파수꾼의 초막 같을 것이며

19.부자로 누우려니와 다시는 그렇지 못할 것이요 눈을 뜬즉 아무것도 없으리라

20.두려움이 물 같이 그에게 닥칠 것이요 폭풍이 밤에 그를 앗아갈 것이며

21.동풍이 그를 들어올리리니 그는 사라질 것이며 그의 처소에서 그를 몰아내리라

22.하나님은 그를 아끼지 아니하시고 던져 버릴 것이니 그의 손에서 도망치려고 힘쓰리라

23.사람들은 그를 바라보며 손뼉치고 그의 처소에서 그를 비웃으리라

 

 

<설교>

신앙의 문제를 두고 대화 하는 것이 쉽지가 않습니다. 특히 하나님에 대한 신학적인 대화는 많은 경우 첨예한 대립으로 치닫기 일쑤입니다. 이유는 성경이 수학 공식과 같은 고정된 형식과 방식으로 해석되는 것이 아니기 때문입니다.

 

 

누군가가‘1+1=3’이라고 주장한다면 그것은 분명 틀린 것입니다.‘1+1=2’라는 답이 존재하기 때문입니다. 하지만 성경은 성경을 기록한 사람들이‘이 내용은 이렇게 해석하라’는 지침을 제시한 적이 없습니다.

 

 

그렇기 때문에 누구든 자기 생각대로 자유롭게 해석하고‘내 해석이 맞다’라고 주장한다면 거기에 반박은 할 수 있어도 누가 맞고 누가 틀렸는지에 대한 분명한 판단이 내려지는 결과를 기대하기는 힘든 것입니다. 서로가 자기의 옳음을 주장할 것이기 때문입니다. 자기 생각을 포기하지 않는다는 것입니다. 욥과 세 친구의 충돌도 이것과 다르지 않습니다.

 

 

세 친구는 욥의 재앙이 죄 때문이라는 해석을 고집합니다. 하나님은 죄 없는 자에게 재앙을 내리지 않으신다는 것이 그들의 생각이었기 때문에 욥의 재앙의 원인은 죄에 있는 것으로 해석할 수밖에 없습니다.

 

 

만약 자신에게 재앙을 받을만한 죄가 없다는 욥의 주장을 받아들이게 되면 재앙을 해석할 수 있는 그들의 유일한 기준과 근거가 사라지게 됩니다. 그리고 하나님은 죄 없는 자에게 재앙을 내리는 불의를 행하는 분이라 해도 할 말이 없다고 생각했을 것입니다. 이런 여러 가지 경우를 고려했을 때 욥의 재앙의 원인은 죄에 있다는 그들의 주장을 포기하지도 양보할 수도 없었던 것입니다.

 

 

욥도 답답하지 않을 수 없습니다. 자신에게는 재앙을 받을 만한 죄의 행위가 없었기 때문입니다. 그렇다고 해서 재앙의 이유를 분명히 아는 것도 아닙니다. 재앙의 이유라도 알면 친구들에게 하나님이 하시는 일에 대해 말 할 수가 있는데 이유를 모르기 때문에 죄가 없다는 말 외에는 달리 할 말이 없는 입장입니다. 그러면서 욥은 인간의 종교성으로는 이해할 수 없는 하나님에 대한 말을 하게 됩니다.

 

 

그것이 2절의“나의 정당함을 물리치신 하나님, 나의 영혼을 괴롭게 하신 전능자의 사심을 두고 맹세하노니”라는 말입니다.

 

 

욥은 재앙에서 자신의 정당함을 알아주고 받아주시고 기뻐하시는 하나님이 아니라 오히려 빼앗으시는 하나님을 경험하게 된 것입니다. 비록 재앙이 힘든 고난이지만 그것으로 인해서 하나님이 다르다는 것을 알아가게 되는 것이 은혜입니다. 자기 의에 붙들려 있는 친구들이 욥의 이러한 하나님을 이해할 수 없는 것은 당연합니다.

 

 

그런데 본문의 내용은 조금 이상한 점이 있습니다. 그것은 욥이 한 말이라기보다는 소발이 한 말에 더 가깝게 느껴지기 때문입니다.

 

 

욥 13절에서 “악인이 하나님께 얻을 분깃, 포악자가 전능자에게서 받을 산업은 이것이라”는 말로 악인의 결국에 대해 말합니다. 그런데 욥 20:29절에 보면 소발이“이는 악인이 하나님께 받을 분깃이요 하나님이 그에게 정하신 기업이니라”는 말을 합니다.

 

 

그리고 18절의“그가 지은 집은 좀의 집 같고 파수꾼의 초막 같을 것이며”라는 말은, 욥 8:14,15절의 “그가 믿는 것이 끊어지고 그가 의지하는 것이 거미줄 같은즉 그 집을 의지할지라도 집이 서지 못하고 굳게 붙잡아 주어도 집이 보존되지 못하리라”는 빌닷의 말과 비슷합니다.

 

 

이것 때문에 신학자들 사이에서는 본문을 욥의 말이 아니라 친구들의 말이 잘못 편집된 것이라고 말하기도 하지만 정확한 것은 알 수 없습니다. 하지만 지금까지 살펴본 것처럼 욥과 친구들의 말은 서로 비슷합니다. 때문에 비슷하다는 것으로 욥의 말이 아닌 것으로 규정하는 것은 섣부른 해석인 것 같습니다.

 

 

소발이 악인이 하나님께 받을 분깃에 대해 말한 것은 욥의 경우를 두고 한 말입니다. 욥이 겪는 재앙을 악인이 하나님께 받은 분깃으로 해석한 것입니다. 8장의 빌닷의 말 역시 욥의 경우를 두고 한 말입니다. 재앙으로 인해서 모든 것을 잃어버린 욥의 상황을 믿는 것이 끊어지고 의지하는 것이 거미줄처럼 약한 것이었음을 말하는 것입니다. 그렇게 친구들은 악인에 대한 이야기를 욥에게 빗대어 얘기한 것입니다.

 

 

어쩌면 욥은 친구들이 했던 말을 반복하면서 그들의 시각이 잘못되었음을 지적하고자한 것이 아닌가 생각됩니다. 소발은 욥이 겪는 현재의 재앙을 악인이 받는 분깃으로 해석했습니다. 다시 말해서 소발을 비롯한 친구들이 생각하는 악인의 분깃이란 환경적인 것이었고 육신의 고통으로 주어지는 것이었을 뿐입니다. 이러한 시각의 중대한 오류는 하나님을 믿지 않는 자들이 편안한 환경에서 풍족하게 사는 현실은 도외시했다는 것입니다.

 

 

전 9:3절에 보면 “모든 사람의 결국은 일반이라 이것은 해 아래에서 행해지는 모든 일 중의 악한 것이니 곧 인생의 마음에는 악이 가득하여 그들의 평생에 미친 마음을 품고 있다가 후에는 죽은 자들에게로 돌아가는 것이라”고 말합니다.

 

 

모든 사람은 해 아래에서 어떤 환경과 형편에 있는가와 무관하게 죽음의 세력에 이끌려 갑니다. 재앙이 없는 친구들도 재앙을 겪는 욥도 동일하게 죽음을 향해 이끌러 가고 있는 인생일 뿐입니다. 따라서 친구들의 잘못됨은 모든 사람의 결국을 도외시한 것입니다. 인생의 결국, 끝의 자리를 생각하지 않고 현재의 형편만으로 악인과 의인을 판단한 것이 큰 실수입니다.

 

 

14-17절을 보십시오 “그의 자손은 번성하여도 칼을 위함이요 그의 후손은 음식물로 배부르지 못할 것이며 그 남은 자들은 죽음의 병이 돌 때에 묻히리니 그들의 과부들이 울지 못할 것이며 그가 비록 은을 티끌 같이 쌓고 의복을 진흙 같이 준비할지라도 그가 준비한 것을 의인이 입을 것이요 그의 은은 죄 없는 자가 차지할 것이며”

 

 

일의 결국을 생각하면 무엇을 악인의 분깃으로 말하는지는 알 수 있습니다. 그런데 한 가지 기억해야 하는 것은 악인이 처음부터 죽고 고통 받는 길에 있지 않다는 것입니다. 번성하여도 칼을 위함이라는 것은, 번성이라는 현재가 있는 것입니다. 칼을 위한다는 것은 전쟁으로 인해서 자손들이 죽는 것을 의미하는데 그 때가 언제인지는 알 수 없습니다. 따라서 악인의 분깃은 현재의 것으로 드러나는 것이 아니라 사람의 결국, 끝의 자리에서 확연히 드러나는 것입니다.

 

 

22-23절을 보면“하나님은 그를 아끼지 아니하시고 던져 버릴 것이니 그의 손에서 도망치려고 힘쓰리라 사람들은 그를 바라보며 손뼉치고 그의 처소에서 그를 비웃으리라”고 말합니다.

 

 

하나님이 악인을 아끼지 않고 던져 버린다고 말할 때 욥은 고난으로 인해서 그것을 몸소 체험하고 있었을 것입니다. 하나님이 자신을 던져 버리신다는 것을 실감하고, 따라서 자신이야 말로 하나님에 의해서 던져버림을 당할 자임을 인식하게 되는 그것이 욥에게 허락된 은혜였던 것입니다. 그런 점에서 일의 결국을 생각한다면 고난으로 인해서 하나님을 알아가고 경험하는 욥이 은혜와 축복의 길에 있다고 할 수 있는 것입니다.

 

 

친구들처럼 현재만 보게 되면 욥은 억울할 수밖에 없고 사람들의 구경거리로 전락되었다고 할 수 있습니다. 하지만 하나님이 행하시는 일의 결국에서는 하나님 앞에서 던져 버림을 당하는 것이 당연한 인간됨을 보지 못한 것이 구경거리로 등장하게 됩니다. 그래서 믿음은 현재를 보지 않고 하나님이 행하시는 일의 결국을 마음에 두고 사는 것입니다. 그럴 때 현재의 어떤 일에서도 하나님의 일하심만큼은 놓치지 않을 것입니다.

 

 

십자가를 생각해 보십시오. 십자가는 하나님이 아들을 아끼지 아니하시고 저주에 던져 버린 현장입니다. 때문에 누구든 그리스도의 십자가를 하나님이 자신을 던져 버린 사건으로 받아들이고, 스스로를 저주에 던져지는 것이 당연하다고 여긴다면 놀라운 기적과 축복에 있는 것입니다. 우리가 살아있는 동안에 그러한 사실을 깨닫는다면 지금의 형편과 무관하게 모든 죄를 덮으시고 악이 아닌 의에 속한 자로 생명을 누리게 하신 은혜로 감사할 것입니다.

 

 

세상은 하나님이 일하시는 현장이고 그 증거로 가득합니다. 우리가 보지 못하고 알지 못하는 암사슴이 새끼 낳은 산속의 일까지 하나님이 일하고 계시는 증거입니다. 이러한 하나님의 일을 보이는 것으로 확인하고자 하는 것이 교만입니다. 우리가 생각할 것은 세상의 결국입니다. 세상 끝에서 승리자가 누구인지를 생각해 보기 바랍니다.

 

Chapter 64

 

The Portion Of A Wicked Man

 

This is the portion of a wicked man with God, and the heritage of oppressors, which they shall receive of the Almighty.

If his children be multiplied, it is for the sword: and his offspring shall not be satisfied with bread.

Those that remain of him shall be buried in death: and his widows shall not weep.

Though he heap up silver as the dust, and prepare raiment as the clay;

He may prepare it, but the just shall put it on, and the innocent shall divide the silver.

He buildeth his house as a moth, and as a booth that the keeper maketh.

The rich man shall lie down, but he shall not be gathered: he openeth his eyes, and he is not.

Terrors take hold on him as waters, a tempest stealeth him away in the night.

The east wind carrieth him away, and he departeth: and as a storm hurleth him out of his place.

For God shall cast upon him, and not spare: he would fain flee out of his hand.

Men shall clap their hands at him, and shall hiss him out of his place. (Job 27:13-23 KJV)

 

(Sermon)

 

It is not easy to talk about matters of faith, especially about God in theology, which comes to end up arguing in many cases. It is because the Bible is not always interpreted in the same way like mathematical formulas.

 

If one says ‘1+1=3’, one is wrong because ‘1+1=2’ already exists. Yet, the people who wrote the Bible didn’t leave any instruction of how to interpret the Bible.

 

Thus, if someone interprets the Bible and claims it is right, someone else can oppose to it, but it is difficult to judge who is right and wrong because both will claim right, which means neither one will give up one’s thoughts. The conflicts between Job and his friends are not far from it.

 

His three friends keep claiming that his afflictions are of his sins. There is no other way for them to interpret the situation as they believe God never gives afflictions to the righteous.

 

If they accept Job’s words that He didn’t do anything wrong to receive such, they have no basis to interpret his afflictions, thinking that they would be speechless even if they heard God is so unrighteous that He would give difficulties to the righteous. Keeping that in mind, they wouldn’t give up on their claim.

 

Job is being frustrated as well because he is for sure that he didn’t do anything wrong to receive such from God. He doesn’t know any other possibility either. If he were to know that, he would already have told them that. Yet, since he has no idea, he can say nothing but it is not of his sins. Meanwhile, he is saying something about God, which can’t be understood by human religious mind.

 

It is uttered in Verse 2, “As God liveth, who hath taken away my judgment; and the Almighty, who hath vexed my soul.”

 

Job is experiencing God, who takes things away from him in the afflictions rather than acknowledging his justice. It is the grace of God that we are getting aware in the affliction that God is different from what we know of God although it is a hardship. It is obvious that his friends, captured by their own righteousness, can’t understand such God.

 

Yet, there is something strange in the passage because it sounds more like Zophar’s words rather than Job’s.

 

In Verse 13, Job says, “This is the portion of a wicked man with God, and the heritage of oppressors, which they shall receive of the Almighty.” In Job 20:29, it says, “This is the portion of a wicked man from God, and the heritage appointed unto him by God.”

 

In addition, in Verse 18, Job says, “That which he laboured for shall he restore, and shall not swallow it down: according to his substance shall the restitution be, and he shall not rejoice therein”, which sounds like Bildad in 8:14-15, “Whose hope shall be cut off, and whose trust shall be a spider's web. He shall lean upon his house, but it shall not stand: he shall hold it fast, but it shall not endure.”

 

That’s why some theologians say these words are edited wrong, claiming they are not Job’s but his friends. Yet, we can’t be sure of that either. Yet, as we have meditated the Book of Job so far, Job and his friends sound similar to each other. Thus, I think it is too quick to judge that these verses of the passage today are not of Job’s with only similarities.

 

Zophar said the portion of a wicked man indicating Job, interpreting his afflictions as the portion of a wicked man. Bildad’s words in Chapter 8 also indicated to Job, implying his circumstances are like a web and cut off from God. Likewise, his friends insinuate all that the wicked man is Job.

 

It could be that Job repeats their words, implying their words are wrong. Zophar saw Job’s situation as the portion of a wicked man. In other words, his thought of the portion of a wicked man, including the other two’s, is circumstantial and of physical pain. The error of such thought is that they miss the fact that non-believers are prosperous in their riches.

 

In Ecclesiastes 9:3, it says, “This is an evil among all things that are done under the sun, that there is one event unto all: yea, also the heart of the sons of men is full of evil, and madness is in their heart while they live, and after that they go to the dead.”

 

All men are led to death under the sun no matter what kinds of environments they have. Job’s friends with no affliction and Job with affliction are all driven to death. Thus, his friends are mistaken that they forget about the end, death, judging Job with what is visible.

 

In Verses 14-17, it says, “If his children be multiplied, it is for the sword: and his offspring shall not be satisfied with bread. Those that remain of him shall be buried in death: and his widows shall not weep. Though he heap up silver as the dust, and prepare raiment as the clay; He may prepare it, but the just shall put it on, and the innocent shall divide the silver.”

 

Thinking of the end of all things, we know what the portion of a wicked man is. Yet, one thing we must remember is that the wicked are not in pain from the beginning. ‘If his children be multiplied, it is for the sword’ means they are currently prosperous. ‘For the sword’ means that their children die at war, but no one knows when the war will be. Thus, the portion of the wicked are not revealed now but at the end, death.

 

In Verses 22-23, it says, “For God shall cast upon him, and not spare: he would fain flee out of his hand. Men shall clap their hands at him, and shall hiss him out of his place.”

 

When he says God will cast upon him, Job is experiencing the very thing from God, which is truly the grace of God for Job, knowing he deserves to be cast by God. In this sense, as thinking of the end, we can learn that Job, who is getting to know God through the afflictions, is in the grace and blessings of God.

 

In his friends’ viewpoint, seeing what is visible now, Job can only be seen that he is unfairly treated and mocked by people. However, at the end of the work of God, ‘not seeing that one deserves to be cast by God’ is revealed as mockery. Therefore, faith is to live keeping the end of God’s work in mind, not seeing the current situations. Only then, can we never miss the work of God now in any case.

 

Ponder the cross. It is a place where God cast His own Son, not sparing. So, if one accepts the cross of Christ as a place where God should have cast one, knowing one deserves to be cursed, one is seen in the marvelous miracle and blessings. If we are aware of the truth while alive, we will be grateful in the life for the fact that we are put into righteousness, not wickedness, regardless of our situations.

 

There are full of evidences of the work of God in the world. Even a doe bearing a fawn on a mount, about which we have no idea, is an evidence of the work of God. It is our pride we would judge such thing with what we can see. What we need to keep in mind is the end of the world. Take a deep consideration of who is a victor at the end of the world!

 

 

 

 


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