믿음
2016.11.26 17:44

(믿음 89강) 믿음과 영생

조회 수 2707 댓글 0
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
요 17:1-3http://onlycross.net/videos/faith/joh-170103.wmv

설교듣기(클릭하세요)

 

 

 

<본문>

1.예수께서 이 말씀을 하시고 눈을 들어 하늘을 우러러 이르시되 아버지여 때가 이르렀사오니 아들을 영화롭게 하사 아들로 아버지를 영화롭게 하게 하옵소서

2.아버지께서 아들에게 주신 모든 사람에게 영생을 주게 하시려고 만민을 다스리는 권세를 아들에게 주셨음이로소이다

3.영생은 곧 유일하신 참 하나님과 그가 보내신 자 예수 그리스도를 아는 것이니이다

 

 

<설교>

영생에 대한 기독교인의 이해는 단어가 지니고 있는 문자적 의미 그대로 ‘영원히 사는 것’입니다. 물론 이것은 육신의 죽음이 없는 영생을 의미하지는 않습니다. 또한 누구도 육신이 죽지 않고 영원히 사는 것을 기대하고 영생을 믿지 않습니다. 만약 그런 기대가 있다면 그는 ‘영생교’라는 사이비 종교 집단과 무관하지 않을 것입니다.

 

 

‘영생교’라는 사이비 종교집단이 ‘나를 믿으면 육신이 죽지 않고 영생 한다’는 교리를 내세워 사람들을 미혹하고 많은 사람들이 그 말을 믿음으로 자신과 동일하게 죄에 붙들려 그 또한 죽음에 이를 수밖에 없는 인간에 불과한 죄인을 추종하는 일이 있긴 하지만 그러한 경우 외에는 육신의 죽음이 없는 영생은 없다는 것을 누구나 알고 있습니다.

 

 

그럼에도 불구하고 대다수의 기독교인들은 영생에 대한 오해를 갖고 있습니다. 그것은 성경이 말하는 영생의 전부가 죽음 이후에 예수님이 재림하셨을 때 부활하여 하늘나라에서 영원히 사는 것으로 이해하는 것입니다. 이것이 영생에 대한 전통적 생각이고 이해라고 할 수 있습니다.

 

 

물론 그러한 이해가 잘못된 것이라고 말할 수는 없습니다. 분명 예수님이 재림하셨을 때 죽은 자의 부활과 함께 죽음이 없는 영원한 삶이 시작되기 때문입니다. 하지만 영생을 그처럼 미래에 있을 사건으로만 국한하게 되면 현재의 삶과는 무관한 관념적 영생으로 남게 된다는 것을 생각할 수 있어야 합니다. 다시 말해서 신자의 현재의 삶에 아무런 힘을 주지 못하는 무기력한 영생으로 전락된다는 것입니다.

 

 

인간에게는 영생에 대한 욕망이 있습니다. 이에 대해 인류 역사에서 가장 대표적인 이야기로 회자되고 있는 것이 진시황제일 것입니다. 인생 말년에 죽지 않고 자신의 부귀영화를 계속 누리고자 하는 욕망으로 인해 불로초를 구하기 위해 애를 썼고, 죽은 후에라도 왕으로서의 권력과 부귀영화 속에 있고자 하여 군사 모형으로 가득한 거대한 무덤을 만든 것이야 말로 영생을 향한 인간 욕망의 극치를 보여준 것이라고 할 수 있습니다.

 

 

성경에 보면 어떤 사람이 예수님을 찾아와서 무엇을 하면 영생을 얻을 수 있는지에 대해 물었습니다. 하나님이 기뻐하시는 어떤 일을 행하면 그에 대한 보답으로 영생이 주어진다고 생각한 것입니다. 이 또한 영생에 대한 많은 사람들의 오해라고 할 수 있습니다. ‘예수를 믿으면 영생을 얻는다’는 생각들을 많이 하는데 이 또한 예수께 질문한 그 사람의 사고방식에서 벗어나지 않기 때문입니다.

 

 

따라서 ‘어떻게 하면 영생을 얻을 수 있는가?’가 아니라 ‘무엇이 영생에 걸림돌이 되는가?’를 생각하는 것이 옳습니다. 왜냐하면 ‘어떻게 하면 영생을 얻을 수 있는가?’라는 생각이 오히려 영생에 있어서 우리를 걸려 넘어지게 하는 걸림돌이 되기 때문입니다.

 

 

3절에 보면 “영생은 곧 유일하신 참 하나님과 그가 보내신 자 예수 그리스도를 아는 것이니이다”라고 말합니다.

 

 

이 말씀이 의미하는 것이 무엇일까요? 영생이 하나님과 그가 보내신 예수 그리스도를 아는 것이라면 영생은 ‘우리가 무엇을 하는 것’과 무관하다는 뜻이 됩니다. 하나님과 예수 그리스도를 아는 것 또한 우리의 지식으로 불가능한 것이기 때문에 영생에 대해서 우리가 할 수 있는 것은 전무할 뿐입니다.

 

 

하나님과 그가 보내신 자 예수 그리스도를 아는 것이 영생이라면 중요한 것은 하나님과 예수 그리스도를 바르게 아는 것입니다. 그것을 본문에서 생각할 수 있습니다.

 

 

1절을 보면 “예수께서 이 말씀을 하시고 눈을 들어 하늘을 우러러 이르시되 아버지여 때가 이르렀사오니 아들을 영화롭게 하사 아들로 아버지를 영화롭게 하게 하옵소서”라고 말합니다.

 

 

예수님이 하나님께 기도하는 내용인데, 예수님의 기도는 하나님이 택하신 백성들의 영생을 위한 기도입니다. ‘우리의 영생을 위해서 예수님이 굳이 하나님께 기도할 필요가 있는가?’라는 생각을 할 수 있지만 그것은 자기 영생에만 초점을 두는 자의 생각입니다.

 

 

예수님은 ‘아들을 영화롭게 하사’라고 기도합니다. 예수님이 아버지께 아들을 영화롭게 해달라고 기도하는 것은 아들로 아버지를 영화롭게 하기 위해서입니다. 예수님이 말씀하신 영화로움은 물론 세상과는 무관한 영화입니다. ‘때가 이르렀사오니’라고 말씀하신 것처럼 아버지께 버림받아 십자가에 죽으시는 것을 영화롭게 되는 것으로 말씀하는 것입니다. 따라서 아버지를 영화롭게 할 수 있는 분은 예수님 밖에 없습니다. 누구도 예수님과 같은 모습으로 하나님을 영화롭게 하고자 하지 않을 것이기 때문입니다.

 

 

인간은 본성적으로 자기를 챙기게 되어 있습니다. 하나님께 버림받지 않고 사랑 받는 관계에 머물기 위해 본인이 선하다고 생각되는 행위들을 만들어 내는 일에 힘을 씁니다. 자신이 정성을 보이면 하나님의 사랑을 받을 수 있다는 것을 기정사실로 여기는 것입니다. 모든 이간이 하나님께 버림받아야 함을 전혀 알지 못하는 것입니다.

 

 

이러한 인간성으로 예수를 믿는다면 과연 어떤 모습이 나올 까요? 십자가 앞에서 죄를 회개하면 용서 받고 구원 받을 것을 생각할 것입니다. 우리의 죄로 인해 버림받아 죽으신 예수님 앞에서 자신이야 말로 버림 받는 것이 마땅한 존재임을 보지 못하는 것입니다.

 

 

하나님과 예수 그리스도를 안다는 것은 이웃집 아저씨를 아는 수준을 말하지 않습니다. 구원 될 수 없는 자신의 존재성에 눈을 뜨고 예수님의 권세만이 구원의 능력이 됨을 아는 것이 진심으로 하나님과 예수님을 아는 것입니다. 그래서 예수님을 알게 되면 자신이 마음에 두고 있는 자기 소원을 끄집어 내지 못합니다. 이것이 예수님을 바르게 아는 것입니다.

 

 

사람들은 자신에 대해 알지 못한 채 ‘예수를 믿으면 영생을 얻는다’고 생각합니다. 예수를 믿을 수 없는 인간됨을 거치지 않기 때문에 영생을 얻기 위해 열심히 믿으면 된다고 여기는 것입니다. 그래서 영생에 대해 질문한 사람처럼 ‘어떻게 사는 것이 영생을 얻은 신자다운 것인가?’라는 생각에 매입니다. 바로 이것이 영생에 있어서 걸림돌임을 생각할 수 있어야 합니다.

 

 

예수만 잘 믿으면 영생이 여러분의 것이 된다고 생각합니까? 이것이 예수님을 알지 못한 인간들의 착각입니다. 영생이 우리의 것으로 허락된 적이 없습니다. 영생은 곧 예수 그리스도입니다. 예수님을 앎으로 영생에 참여되는 것이지 우리가 하나님의 마음에 맞는 일을 행함으로 주어지는 보상이 아닌 것입니다. 그래서 영생은 예수 그리스도와의 관계 안에 있는 것을 말하는 것입니다.

 

 

롬 6:21-23절에 보면 “너희가 그 때에 무슨 열매를 얻었느냐 이제는 너희가 그 일을 부끄러워하나니 이는 그 마지막이 사망임이라 그러나 이제는 너희가 죄로부터 해방되고 하나님께 종이 되어 거룩함에 이르는 열매를 맺었으니 그 마지막은 영생이라 죄의 삯은 사망이요 하나님의 은사는 그리스도 예수 우리 주 안에 있는 영생이니라”고 말합니다.

 

 

인간에게 선언된 마지막은 사망입니다. 인간이 사망 아래 있게 된 것은 하나님의 말씀에서 벗어났기 때문입니다. 그렇다면 영생은 인간이 하나님의 말씀 안에 있을 때 가능하다 할 수 있습니다. 그런데 그것이 우리로서는 불가능하다는 것입니다. 다만 말씀의 완성자로 오신 그리스도로만 가능할 뿐입니다.

 

 

그래서 신자는 예수 그리스도 앞에서 자신의 존재를 확인 받고 인정받고자 하지 않습니다. 확인 받을 것도 인정받을 것도 없음을 알기 때문입니다. 굳이 확인 받는다면 말씀에서 벗어난 사망의 존재라는 것뿐입니다. 이런 우리에게 영생은 우리를 죄로부터 건지시고 진리로 이끌어 가시는 그리스도를 아는 것입니다.

 

 

요 3:16절에서“하나님이 세상을 이처럼 사랑하사 독생자를 주셨으니 이는 그를 믿는 자마다 멸망하지 않고 영생을 얻게 하려 하심이라”고 말씀합니다.

 

 

영생은 예수님을 믿는 자만 얻습니다. 그리고 믿음은 인간의 의지와 방법으로는 불가능합니다. 이 말은 예수님이 행하신 일을 믿는 것이 믿음이라는 뜻입니다. 그래서 믿음은 우리의 모든 것을 부정하게 합니다. 오직 예수님만이 참되다는 고백과 함께 주만 바라보게 할 뿐입니다. 이 믿음이 우리를 영생에 있게 합니다. 그래서 영생이 있는 신자는 예수님이 가신 길을 바라보며 그 길을 자신이 가야 할 길로 소원하며 기도하게 되는 것입니다. 이것이 세상에서 나오는 것입니다.

 

 

영생을 죽은 후의 문제로만 인식하게 되면 살아있는 현재는 세상의 것을 챙기는 것에 뜻을 둘 뿐입니다. 하나님의 사랑도 은혜도 세상의 것이 확대되는 것에서 확인하려고 하게 됩니다. 이것이 영생에 있지 못하는 것이고 그 마지막은 사망으로 끝나게 됩니다.

 

 

영생은 예수님을 아는 믿음으로 사는 것입니다. 따라서 신자에게 영생은 미래가 아니라 지금 현재입니다. 그리스도로 인해서 영원한 생명에 붙들려 있다는 것이야 말로 세상을 당당하게 살게 합니다. 그래서 우리를 영생에 있게 하신 예수 그리스도의 권세를 믿으며 모든 것을 얻은 자로 살게 되는 것입니다.

 

 

영생은 하나님의 은총입니다. 아무런 조건 없이 주어진 하나님의 선물입니다. 누구에게도 영생을 받을 만한 조건이 있지 않습니다. 다만 예수 그리스도의 죽음이 조건이었을 뿐입니다. 우리에게는 십자가에 죽으신 예수님을 알게 된 것 조차도 은혜의 사건입니다.

 

 

그래서 신자는 예수로 말미암아 주어진 것으로 감사하고 즐거워하는 것입니다. 인간의 악함과 무능함을 알기에 그리스도로 말미암아 주어진 모든 것이 존귀함으로 다가오면서 세상이 아니라 그리스도가 함께 하는 삶을 소망하는 것입니다. 이것이 영생이 있는 자로 사는 것입니다.

 

 

여러분 안에 하나님의 사랑이 있고 그리스도의 은혜가 있는 것이야 말로 크신 은총입니다. 세상의 것보다 이 은총에 감사하게 된다면 그것이 곧 하나님과 예수 그리스도를 아는 것이며 영생을 사는 것입니다.

 

Chapter 89

 

Faith and Eternal Life

 

These words spake Jesus, and lifted up his eyes to heaven, and said, Father, the hour is come; glorify thy Son, that thy Son also may glorify thee:

As thou hast given him power over all flesh, that he should give eternal life to as many as thou hast given him.

And this is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent. (John 17:1-3 KJV)

 

(Sermon)

 

The common understanding of 'eternal life' among christians is to live forever as it says literally. Of course, it doesn't mean there is no death of our body. No one believes to live forever without physical death. Otherwise, one wouldn't be irrelevant to a heretic group called 'Immortal Life.'

 

The leader of the group used to tempt people by saying, "your body can live forever if you believe in me', so many people followed him, who was a mere mortal man. Other than this kind of case, everyone knows there is no eternal life without bodily dying.

 

Nevertheless, most christians have a misunderstanding of eternal life, which is to live forever in the kingdom of heaven after resurrection from death when Jesus comes back. It is a common understanding of the eternal life among people in Christianity.

 

Of course, such understanding is not wrong because when the Lord returns, the eternal life, without death, begins by the resurrection of the dead. Yet, we should know if we understand the eternal life as a future event only, it remains an ideologic one, irrelevant to us now. In other words, it is powerless for believers to live today.

 

Man has a desire to live forever. One of the most famous stories on this topic could be 'Qin Shihuangdi, the first emperor of China.' He was an extreme example of a man having a desire to live forever, having tried to find 'elixir plant' not to die and built a huge tomb with a military figure to rule over the country even after death.

 

In the Bible, a man came to Jesus for a question, 'what should I do to inherit eternal life?' He thought the eternal life would be given as a reward if he pleased God by doing something. This is another misunderstanding of eternal life among many because a thought, 'receiving eternal life is a result of believing in Jesus', is not far from the man described above.

 

Thus, the question shouldn't be 'how can I have eternal life?', but 'what hinders eternal life?' because a thought, 'how can I have eternal life', is a stumbling stone for us regarding eternal life.

 

In Verse 3, it says, "And this is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent."

 

What do you think it means? Since eternal life is to know God and Jesus Christ, whom He has sent, it has nothing for us to do at all. Knowing God and Jesus Christ is out of our knowledge, laying us in absolute powerlessness.

 

As it says that eternal life is to know God and Jesus Christ, whom He has sent, the important thing is, 'what is the right manner of the knowledge of God and Jesus Christ?' We can see it in the passage.

 

In Verse 1, it says, "These words spake Jesus, and lifted up his eyes to heaven, and said, Father, the hour is come; glorify thy Son, that thy Son also may glorify thee."

 

This is the Lord's prayer to God for the eternal life of God's chosen people. Some may think, 'is it necessary for Jesus to pray for our eternal life?', but the thought is merely self-centered, focusing on one's eternal life.

 

The Lord says, "glorify Thy Son.' The reason why He says that is for Son to glorify Father. Of course, 'glorifying' has nothing to do with the world. It means to die on the cross, implied by saying "the hour is come." Thus, the Lord is the only One to glorify God because there is no one who would glorify God like Him.

 

Men take care of themselves in nature. They try hard to do something, they think, good to stay in the relationship with God to receive love and not to be abandoned. They assume they can be loved by God as long as they are earnest, not knowing all men deserve to be abandoned by God.

 

In such nature, what would we look like in believing in Jesus? No doubt that we think we will be saved if we repent our sin at the cross. Alas! We can't find that we are the ones who deserve to be forsaken by God in front of a place, where Jesus was forsaken.

 

To know God and Jesus Christ is not the level of knowing a neighbor next door. It is for one to open eyes to see one's sinful nature and to be aware of the truth that the power of Jesus is the only power of salvation. Thus, when one comes to know Jesus, one can't put one's desire before God. This is the right manner of the knowledge of Jesus Christ.

 

Many think 'eternal life is the result of believing in Jesus' without knowing who they are. Skipping the truth that men can't voluntarily believe in Christ, they assume they would gain eternal life by their devotion, resulting in the fact that they are entangled by a thought like the man who came to Jesus, 'what should I do to be a believer for eternal life?' We must notice that this thought is a hindrance of eternal life.

 

Do you think eternal life is up to you, depending on how well you believe in Jesus? It is a misunderstanding of those who don't know who Jesus Christ is. The eternal life has never been allowed for our possession. The eternal life is Jesus Christ. It is not a reward for what we would like to do, but we can just participate the eternal life by knowing Him. Therefore, the eternal life is to be in the relationship with Jesus Christ.

 

In Romans 6:21-23, it says, "What fruit had ye then in those things whereof ye are now ashamed? for the end of those things is death. But now being made free from sin, and become servants to God, ye have your fruit unto holiness, and the end everlasting life. For the wages of sin is death; but the gift of God is eternal life through Jesus Christ our Lord."

 

The last part of the proclamation by God toward men is death. It is because men are off the Word of God. Then, we can see that eternal life is possible when men are in the Word of God, but 'being in the Word of God' is impossible for us to do. It is only feasible by Christ, who has come to fulfill the Word of God.

 

Thus, believers don't attempt to be acknowledged by God before Christ because they know there is nothing for them to be acknowledged. What they would rather be acknowledged is the fact that they belong to death, off the Word of God. Eternal life for such is to know Christ, who has saved us from sin and leads us by the truth.

 

In John 3:16, it says, "For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life."

 

Eternal life is only given to those who believe in Jesus, and believing in Him is impossible by men's will and way. That means faith is to believe in what He has done. Consequently, faith denies all that we are and have. It makes us confess that the Lord is good, and look up to Him only. This very faith gives us eternal life. As a result, those in eternal life look at the way the Lord walked and desire to walk on the way as well, which is to be called out of the world.

 

Considering eternal life as the matter after death means to value worldly things when on earth, which causes to make sure the love and grace of God with expansion of tangible things. This is to be out of eternal life and ends with condemnation.

 

Eternal life is to live in the knowledge of Jesus Christ. Thus, it is not of the future matter but the present for believers. Fastened by Christ in eternal life, believers can live boldly in the world, believing in the power of Jesus Christ, who let them in eternal life.

 

Eternal life is the grace of God, with no condition at all. There is no one equipped with the condition. The only condition is the death of Jesus Christ. It is an event of the grace of God that we have come to know Jesus, who died on the cross.

 

Therefore, believers are glad and thankful for whatever is given by Christ. Since they know powerlessness and wickedness of men, all that is given by Christ is precious for them, leading them to live with Him. This is to live in eternal life.

 

It can't be described in human words that you are in the love of God and with the grace of Christ. Thanksgiving for the grace of Him, rather than that of the world, is to know God and Christ, whom God sent, and to live life eternal!




List of Articles
번호 분류 제목 글쓴이 날짜 조회 수
139 믿음 (믿음) 1-36강 2 신윤식 2013.10.14 13026
138 믿음 (믿음 106강) 믿음을 지켰으니 신윤식 2017.03.25 2996
137 믿음 (믿음 105강) 믿음과 연합 신윤식 2017.03.18 2250
136 믿음 (믿음 104강) 믿음과 영광 신윤식 2017.03.11 7948
135 믿음 (믿음 103강) 믿음과 분별 신윤식 2017.03.04 2344
134 믿음 (믿음 102강) 믿음과 성품 신윤식 2017.02.25 2261
133 믿음 (믿음 101강) 믿음의 비밀 신윤식 2017.02.18 2249
132 믿음 (믿음 100강) 믿음과 선행 신윤식 2017.02.11 2080
131 믿음 (믿음 99강) 믿음과 기적 신윤식 2017.02.04 2026
130 믿음 (믿음 98강) 믿음과 온유 신윤식 2017.01.28 2096
129 믿음 (믿음 97강) 믿음과 겸손 신윤식 2017.01.21 2622
128 믿음 (믿음 96강) 믿음은 하나님의 선물 신윤식 2017.01.14 3243
127 믿음 (믿음 95강) 믿음과 제자 신윤식 2017.01.07 1934
126 믿음 (믿음 94강) 믿음과 진리 신윤식 2016.12.31 3369
125 믿음 (믿음 93강) 믿음의 본 신윤식 2016.12.24 2781
124 믿음 (믿음 92강) 믿음과 리더십 신윤식 2016.12.17 1951
123 믿음 (믿음91강) 믿음과 하나님의 뜻 신윤식 2016.12.10 5504
122 믿음 (믿음 90강) 믿음과 치유 신윤식 2016.12.03 2240
» 믿음 (믿음 89강) 믿음과 영생 신윤식 2016.11.26 2707
120 믿음 (믿음 88강) 믿음과 환난 신윤식 2016.11.19 2429
Board Pagination Prev 1 2 3 4 5 6 7 Next
/ 7