믿음
2016.07.23 17:34

(믿음 72강) 믿음과 용서

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마 6:14-15http://onlycross.net/videos/faith/ma-061415.wmv

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<본문>

14.너희가 사람의 잘못을 용서하면 너희 하늘 아버지께서도 너희 잘못을 용서하시려니와

15.너희가 사람의 잘못을 용서하지 아니하면 너희 아버지께서도 너희 잘못을 용서하지 아니하시리라

 

 

<설교>

‘용서하라’‘원수를 사랑하라’와 같은 말씀에 대해 대개는 부담을 가질 것입니다. 실천이 쉽지 않다는 생각이 지배적이기 때문입니다. 물론 용서나 사랑을 우리의 상식 수준에서 이해한다면 부담이 가벼워질 수도 있습니다. 용서할 만한 일을 용서하고 적당히 이웃을 위해 봉사하고 구제하는 것으로 ‘사랑을 실천 한다’고 자위하면 되기 때문입니다.

 

 

하지만 그러한 수준의 실천은 신자라는 존재를 초월하여 누구나 가능합니다. 신자와 불신자의 구별이 없이 누구에게나 가능한 일을 성경이 ‘하라’라는 말씀으로 요구하는 것은 있을 수 없음을 염두에 둔다면 성경은 신자에게만 가능한 일에 대해 말씀한다는 기준부터 확고히 세울 수 있습니다. 그렇다면 본문에서 말하는 용서는 세상의 상식적 기준에서 이해할 수 없는 문제입니다.

 

 

예수님은 제자들에게 기도를 가르쳐주신 후에 “너희가 사람의 잘못을 용서하면 너희 하늘 아버지께서도 너희 잘못을 용서하시려니와 너희가 사람의 잘못을 용서하지 아니하면 너희 아버지께서도 너희 잘못을 용서하지 아니하시리라”고 말씀합니다.

 

 

이 말씀에서 우리를 의아하게 하는 것은 우리가 사람의 잘못을 용서하면 하나님도 우리 잘못을 용서해 주신다는 의미로 들리는 내용입니다. 본문은 분명 그러한 의미의 문구로 되어 있습니다. ‘하나님께서 너희 잘못을 용서하셨으니 너희도 사람의 잘못을 용서하라’가 아니라 ‘너희가 용서하면 나도 용서 한다’는 의미로 되어 있는 것입니다.

 

 

성경을 이해하는 우리의 상식으로는 하나님의 용서가 먼저 전제되어야 합니다. 앞에서 말씀드린 것처럼 ‘하나님이 용서 하셨으니 너희도 용서해야 한다’는 순서로 이해하는 것이 성경적으로 자연스럽다 할 수 있는데 용서라는 우리의 행위가 먼저 등장하면서 ‘우리가 용서하면 하나님도 용서하시고 우리가 용서하지 않으면 하나님도 용서하지 않으신다’는 의미로 이해되기 때문에 의아함과 당혹감이 있게 되는 것입니다.

 

 

용서는 윤리적 기준은 물론이고 신앙적인 면에서도 자기의 인격과 신앙의 정도를 보여줄 수 있는 수준 높은 행함으로 인정됩니다. 그렇기 때문에 때로는 용서라는 행위를 이용하여 자신의 인격과 신앙됨을 보여주고자 하는 유혹의 가능성도 농후한 것입니다. 이러한 인간에게 용서의 행위가 가능한지가 의문입니다.

 

 

먼저 생각할 것은 ‘용서하라’는 말은 용서자의 위치에서 용서자로서의 할 일을 하라는 의미로 이해할 수 있는데, 문제는 그 누구도 용서자의 위치에 있을 수 없다는 것입니다. 용서하는 용서자가 아니라 용서를 받아야 할 위치에 있는 것이 죄인 된 우리입니다. 용서자의 위치에 있을 분은 예수님 밖에 없습니다. 그런데도 불구하고 예수님은 어떤 의미로 우리에게 용서하라는 말씀을 하시는 것일까요? 그것도 용서하면 용서하고 용서하지 않으면 용서하지 않겠다는 조건부식으로 말입니다.

 

 

만약 우리가 용서를 실천하고자 한다면 우리의 용서는 예수님의 용서를 흉내 내지도 못하는 수준에 머물 것입니다. 오히려 예수님의 용서의 의미를 훼방하는 죄가 될 뿐입니다. 왜냐하면 예수님의 용서는 무조건적이며 영원하고 그 어떤 보상이나 대가를 생각하지 않는 반면, 우리의 용서는 조건적이고 보상이나 대가도 기대하기 때문입니다.

 

 

우리는 타인을 용서할 자격이 없을뿐더러 용서할 입장에 있지도 않습니다. 도리어 용서를 받아야 합니다. 그런데 왜 용서 하면 용서하겠다고 말씀하실까요?

 

 

용서하면 용서하겠다는 말씀에는 율법적 의미가 담겨 있습니다. 하나님은 이스라엘 백성에게 율법을 주시고 지켜 행하면 복을 주겠다고 하신 말씀이 그것입니다.

 

 

가령 신 7:11-12절에서 “그런즉 너는 오늘 내가 네게 명하는 명령과 규례와 법도를 지켜 행할지니라 너희가 이 모든 법도를 듣고 지켜 행하면 네 하나님 여호와께서 네 조상들에게 맹세하신 언약을 지켜 네게 인애를 베푸실 것이라”고 말씀하신 것을 보면 먼저 하나님의 명령과 규례와 법도를 지켜 행하는 실천이 요구됩니다. 그리고 하나님의 요구를 이스라엘이 만족시켰을 때 하나님도 언약을 지켜 인애를 베푸신다고 하십니다.

 

 

이스라엘은 하나님의 요구에 당연히 실패했습니다. 이스라엘의 실패로 부각되는 것은 인간은 하나님의 요구에 부응할 수 없는 존재이고 따라서 하나님의 언약에 의해 인애를 베푸실 가치도 없다는 것입니다. 그럼에도 하나님이 언약을 지키셨고 인애를 베푸셨다면, 인간은 어떤 경우에도 실천과 행함을 이용하여 자신의 공로를 높이거나 자기 자랑으로 나아가서는 안됩니다. 인간이 높이고 자랑할 것은 오직 하나님의 행하심뿐이기 때문입니다.

 

 

이와 같은 시각에서 본문의 내용을 보면 우리가 용서를 실천했을 때 그것이 조건이 되어 용서하신다는 의미의 말씀은 아님을 알 수 있습니다. 물론 그런 의미로 이해할 분은 없겠지만 문장 자체를 무시하고 무조건 자기 이해를 주장할 수는 없기 때문에 이해의 방향의 실마리를 찾는다는 의미에서 율법적 시각에서 먼저 접근하는 것이 필요하다 할 수 있습니다.

 

 

본문 앞에는 우리가 ‘주기도문’이라고 일컫는 예수님이 가르치신 기도가 있습니다. 그리고 12절에서 “우리가 우리에게 죄 지은 자를 사하여 준 것 같이 우리 죄를 사하여 주시옵고”라고 말씀을 보면 예수님은 이미 용서에 대한 기도를 말씀하셨음을 볼 수 있습니다. 그런데 왜 또 다시 용서에 대한 말씀을 하시는 것일까요?

 

 

용서에 대한 본문의 내용은 예수님이 가르치신 기도의 결론이라고 할 수 있습니다. 다시 말해서 예수님이 가르치신 기도에 담긴 하나님의 진정한 뜻은 용서에 있다는 것입니다.

 

 

여러분은 예수님이 가르치신 기도, 주기도문의 내용대로 살 수 있습니까? 우리는 주기도문의 내용대로 살지 못합니다. 아예 그렇게 살고자 하는 의도조차 없다고 할 수 있습니다.

 

 

주기도문의 시작은 ‘하늘에 계신 우리 아버지여’입니다. 많은 사람들은 이 기도를 단지 하나님을 하늘에 계신 분으로 인정해주는 의미로만 생각합니다. 하지만 하나님이 하늘에 계신다는 것은 하나님을 살아계신 분으로 믿는 것이고, 아버지라는 것은 자신을 아버지의 자식으로 간주하는 것입니다.

 

 

아버지의 자식은 아버지의 뜻에 순종해야 합니다. 따라서 ‘하늘에 계신 우리 아버지여’라는 짧은 기도에는 우리의 아버지로 지금도 살아계셔서 우리를 다스리시는 하나님의 뜻 앞에서 나의 뜻은 존재할 수 없음을 믿고 온전히 아버지의 뜻에만 이끌려 순종하게 해달라는 의미가 담겨 있습니다. 그런데 과연 우리가 나의 뜻을 내려놓은 길로 가고자 할까요?

 

 

거룩하신 하나님의 이름 앞에서 내 이름은 높임 받을 가치가 없는 것이고, 하나님의 은혜 안에서는 일용할 양식만으로도 감사할 수밖에 없는 존재일 뿐이라는 것이 주기도문에 담겨 있습니다.

 

 

그렇다면 우리는 주기도문을 하면서 무엇을 알아야 합니까? 아무리 발버둥 쳐도 아버지의 뜻대로 살아가지 못하고, 그렇게 살려는 의도조차 없는 것이 나 자신이라는 사실입니다. 결국 주기도문은 우리가 하나님의 용서를 받지 않으면 영원한 저주로 끝날 비참한 운명임을 보게 함으로써 그 같은 우리를 용서로 대접하신 하나님의 은혜와 자비에 감사하는 것으로 하나님이 높임 받고자 하시는 것입니다.

 

 

신자가 ‘죄를 사하여 주시옵고’라고 기도한다면 그것은 자신의 죄의 심각성을 안다는 것을 전제하는 것입니다. 하나님의 용서 밖에 있는 자의 처지가 어떠함을 알기 때문에 ‘죄를 사하여 주시옵고’라는 기도에 간절함이 있게 되는 것입니다.

 

 

물론 아직 죄를 용서 받지 못했기 때문에 용서 받기 위해 기도하라는 뜻이 아닙니다. 하나님의 용서의 세계가 얼마나 크고 깊은 은혜와 사랑의 세계인가를 깨닫게 됨으로써 하나님의 용서 아래 있다는 것만으로 기쁨과 감사가 되고 그로 인해 사람의 잘못도 용서하게 됨을 경험하게 되는 것을 말씀하는 것입니다.

 

 

그래서 사람의 잘못을 용서하라는 말씀에서 여러분이 먼저 진심으로 생각해야 하는 것은 ‘나에게는 하나님의 용서가 존귀한 은총으로 자리하고 있는가?’입니다. 여러분에게 하나님의 용서가 존귀한 은총으로 자리하고 있다면 여러분은 하나님의 용서에 의해 사람의 잘못을 용서하게 되는 은총의 세계를 경험할 수 있을 것입니다.

 

 

그래서 용서하라는 말씀은 실천을 요구하는 것이 아니라 ‘용서의 은총을 아는가?’라는 깊은 물음으로 받아들여야 하는 것입니다. 그리고 그 물음 앞에서 우리는 또 다시 용서 받을 이유도 가치도 없는 것이 나라는 사실을 알게 될 것입니다.

 

 

이처럼 자신의 존재성을 알게 된 사람은 용서자의 위치에 있지 않습니다. 항상 용서 받을 자로 자신을 바라보기 때문입니다. 따라서 잘못이 있는 사람에 대해서도 용서자의 위치에서 판단하는 것이 아니라 그와 동일하게 용서받아야 할 위치에서 바라보는 그것이 그리스도 안에서의 용서로 드러나는 것입니다.

 

 

그럼에도 불구하고 우리는 항상 용서가 아닌 판단과 비판으로 흘러갑니다. 그것이 우리의 습성입니다. 비판 받지 않으려면 비판하지 말라고 하셨고, 정죄 받지 않으려면 정죄하지 말라고 하셨고 용서 받으려면 용서하라고 하셨음에도 불구하고 우리는 너무 쉽게 비판하고 정죄하고 사람의 잘못을 용서할 마음도 없는 사람들입니다. 마치 예수님께 비판을 받을지언정 내 마음에 들지 않는 사람을 비판하겠다는 완악한 마음으로 살아가는 것 같습니다.

 

 

이 같은 우리의 인간성을 놓고 보면 우리는 하나님의 나라에 들어갈 수 없는 자들에 지나지 않습니다. 하나님의 나라는 비판이 없고 정죄가 없고 용서만 있는 나라인데 그 같은 나라에 마음을 두지 않고 있습니다. 그럼에도 하나님은 변함없이 우리를 사랑하시고 용서 아래 있게 하시고 하나님 나라의 백성으로 붙들어 놓겠다고 하십니다.

 

 

우리의 심령이 이 같은 하나님의 은혜와 사랑과 자비에 열광하며 하나님의 용서의 은총으로 채워지기를 바랄 뿐입니다. 하나님의 용서가 여러분으로 하여금 사람의 잘못을 용서하는 기적으로 증거 되기를 열망하시고 소원하기 바랍니다.

 

Chapter 72

 

Faith and Forgiveness

 

For if ye forgive men their trespasses, your heavenly Father will also forgive you:

But if ye forgive not men their trespasses, neither will your Father forgive your trespasses. (Matthew 6:14-15 KJV)

 

(Sermon)

 

The expressions in the Bible, 'forgive', 'love your enemies', sound a burden to us because these are the things we can't easily do. Of course, it might be easier at our level of love and forgiveness because we can forgive things forgivable and help and serve others, showing love.

 

However, it can be done out of Christianity as well. Knowing that the Bible doesn't say 'do something' to believers and non-believers without differentiation, we mustn't forget, first of all, that the Bible is speaking of things that are only possible to believers. Consequently, 'forgiveness' in the passage can't be understood at the level of common sense in the world.

 

After the Lord taught the disciples how to pray, He said, "For if ye forgive men their trespasses, your heavenly Father will also forgive you. But if ye forgive not men their trespasses, neither will your Father forgive your trespasses."

 

What sounds strange in the passage is that God's forgiveness depends on our act of forgiveness. The verses are written in the way, 'if you forgive others, God will forgive you also', and not the way, 'forgive trespasses of others since God has forgiven your trespasses.'

 

According to our knowledge of the Bible, God's forgiveness is supposed to be done first. As mentioned, 'you should forgive others as God has forgiven you' sounds more natural, but it is confounding that the passage puts our act of forgiveness ahead of God's, 'if you forgive, God will, and if you don't, God won't, either.'

 

Forgiveness is considered a prominent act of faith in depth, including ethics. Thus, we should be aware that there is possibility of temptation for people to show how good they are by the act of forgiving others. It is doubtful for such to forgive others truly.

 

Above all, 'forgive men' can be understood, 'show forgiveness to others as a forgiver at the level of forgiving qualification, but no one is actually qualified as a forgiver. No one is at the position of forgiver but the position of being forgiven since all are sinners. The only forgiver is the Lord. Nonetheless, what does the Lord mean by that? Moreover, He sounds very conditional.

 

If we try to forgive, our forgiveness is far short of the Lord's. Our forgiveness is rather sin against His because His is unconditional and no expectation of rewards while ours is conditional and expects something to get for rewards.

 

Not only are we disqualified, but we are also at no position of forgiveness. We would rather be forgiven. Then, why is the Lord saying if we forgive men, He will forgive us?

 

'If you forgive, I will' contains the meaning of the law. In other words, this is what God said to the Israelites, 'if you keep the law, I will bless you.'

 

For instance, in Deuteronomy 7:11-12, "Thou shalt therefore keep the commandments, and the statutes, and the judgments, which I command thee this day, to do them. Wherefore it shall come to pass, if ye hearken to these judgments, and keep, and do them, that the LORD thy God shall keep unto thee the covenant and the mercy which he sware unto thy fathers", God requires them to keep the law first. His mercy is followed afterwards.

 

They failed to do so, which reveals that men are not qualified to obey God in His requirements, resulting in the fact that there is no reason for God to show them His mercy. In spite of that, if God kept His covenant and showed mercy, that means men mustn't boast or try to lift themselves up for their labor of anything because the only thing they can boast is what God did.

 

In this sense, we can find that the passage doesn't mean conditional. I am sure no one will understand it conditionally, but we can't ignore the literal meaning of the sentences to approach the understanding of the passage only for the interpretation. That's why there is a need to think of the law first to get illuminated by it.

 

Prior to the passage, there is 'the Lord's prayer.' In Verse 12, He says, "And forgive us our debts, as we forgive our debtors." We can see that the Lord has already mentioned 'forgiveness.' Then, why is He saying it again?

 

We can say 'forgiveness' is the conclusion of the Lord's prayer. In other words, the will of God that the Lord's prayer contains lies in forgiveness.

 

Do you think you can live according to the Lord's prayer? We can't. It may rather be true that we don't even have an intention to live so.

 

The Lord's prayer begins with 'our Father, who art in heaven.' Many think this means we acknowledge God as our Father. Yet, 'who are in heaven' means we believe in God as a living God in heaven, and 'our Father' means we believe that we are children of the Father.

 

Children must obey their father. Thus, the very short phrase, 'our Father, who art in heaven' implies the meaning that there is nothing of our will before the will of Father, who is alive and there is only a desire that we obey the will of Father thoroughly. Then, would we like to go for the way of giving up on our wills?

 

The Lord's prayer includes that our names are not worthy before the holy name of God and we are no more than ones who only deserve to have daily food for thanksgiving.

 

If so, what should we learn from the prayer? It is the fact that we can never ever live according to the will of Father and we are never willing to do so. Therefore, the Lord's prayer is glorifying God by opening our eyes to see ourselves who can't help perishing without the forgiveness of God.

 

When one says, 'forgive our debts', it must be based on the fact that one is aware of one's sin seriously. One says it because one knows how terrible one would be out of God's forgiveness.

 

Of course, it doesn't mean that we need to be forgiven because we haven't been forgiven, but it means we can even experience forgiving others by realizing how marvelous the world of God's forgiveness and knowing that only being in His forgiveness itself is joyful and thankful.

 

Thus, what you should ask yourselves through 'forgive others' is whether the forgiveness of God is the precious grace in your heart or not. If you say 'yes', you can experience of forgiving others by being forgiven by God.

 

Consequently, 'forgive' is not to require us to do something, but it rather asks if we know the grace of God's forgiveness. Then, we will know we never deserve to be forgiven by God.

 

Therefore, those who have come to know 'who they are before God' are not in the position of forgiving others because they see themselves who only need to be forgiven. This is the forgiveness in Christ that one sees trespasses of others in the same position of being forgiven, not judging as forgiver.

 

Nevertheless, we always tend to judge and criticize, not forgive. This is our nature in sin. We are quick to criticize, judge, and not forgive even though we are told the opposite. Our wickedness looks like we would criticize others who have done wrong to us even if we were judged by the Lord.

 

Taking a look at our nature, we never deserve to go to heaven. Heaven never allows criticism and judgement, but we wouldn't keep that in mind. In spite of all these, God never ceases His love toward us and lets us under His forgiveness and holds us as His people.

 

I just hope we will have such longing hearts for the grace and love of God's forgiveness. I pray that we all desire that the forgiveness of God will be testified by our forgiving others!

 




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