믿음
2016.08.13 17:36

(믿음 75강) 믿음과 천국

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요 14:1-4http://onlycross.net/videos/faith/joh-140104.wmv

설교듣기(클릭하세요)

 

 

<본문>

1.너희는 마음에 근심하지 말라 하나님을 믿으니 또 나를 믿으라

2.내 아버지 집에 거할 곳이 많도다 그렇지 않으면 너희에게 일렀으리라 내가 너희를 위하여 거처를 예비하러 가노니

3.가서 너희를 위하여 거처를 예비하면 내가 다시 와서 너희를 내게로 영접하여 나 있는 곳에 너희도 있게 하리라

4.내가 어디로 가는지 그 길을 너희가 아느니라

 

 

<설교>

하나님에 대한 전통적인 생각 중의 하나가 ‘하나님은 하늘에 계신다’는 것입니다. 그래서 하나님의 나라인 천국도 하늘에 존재 한다 인식이 강하다고 할 수 있습니다. 하늘 어딘가에 있는 좋은 곳, 즉 장소적인 의미로 이해하는 것입니다. 그래서 천국은 신자가 죽은 후에 그 영혼이 들어가는 곳으로 인식하기도 합니다. 하지만 이로 인해서 현재적인 천국을 놓치게 된다는 것을 염두에 두어야 합니다.

 

 

현재적인 천국을 놓친다면 그의 삶은 결국 보이는 세상에 집착될 수밖에 없습니다. 천국을 죽은 후에 가는 곳으로만 생각하고 막연하게 기대하고 기다리는 것으로는 세상을 향한 집착에서 헤어날 수 없기 때문입니다. 그래서 중요한 것은 현재적인 천국을 아는 것입니다.

 

 

세상에 비할 바 없는 천국이 이미 임했고, 그 천국이 어떤 나라인가를 알며, 그 나라를 살아가는 것의 기쁨이 있을 때 세상을 향한 집착에서 해방됨을 경험할 수 있는 것입니다. 오늘 제가 말씀드리고자 하는 천국도 죽어서 들어가는 것으로 생각하는 천국이 아니라 우리에게 이미 임해있는 천국에 대한 것입니다.

 

 

현재적인 천국에 관심 없는 사람이 세상의 마지막 때 임할 영원한 생명의 나라인 천국에 관심 둔다는 것은 제가 생각할 때는 신뢰할 수 없습니다. 살아서는 세상의 좋은 곳을 누리고 살다가 죽은 후에도 좋은 것을 누리겠다는 욕망에 의한 것일 수 있기 때문입니다.

 

 

또 한편으로는 장차 임할 천국이 어떤 상태의 나라인지에 대해서 정확하게 말씀드릴 수도 없습니다. 성경이 그에 대해 언급하고 있지 않기 때문입니다. 성경을 문자적으로 해석하는 사람들은 요한계시록에서 말하는 거룩한 성 예루살렘에 대한 내용을 언급하면서 천국이 보석으로 장식되어 있다고도 하지만 그것은 성경을 잘못 이해한 것일 뿐입니다.

 

 

또한 앞서 말씀드린 것처럼 신자가 죽은 후에 영혼이 천국에 들어가는 것으로 이해하는 것도 무리가 있습니다. 왜냐하면 영혼이 천국에 들어가는 것이라면 인간의 몸 어딘가에 영혼이 존재하고 있다가 죽으면 몸에서 빠져나온다는 뜻인데 성경은 인간의 몸과 영혼을 그런 의미로 말하지 않기 때문입니다.

 

 

겔 18:4절에 보면 “모든 영혼이 다 내게 속한지라 아버지의 영혼이 내게 속함 같이 그의 아들의 영혼도 내게 속하였나니 범죄하는 그 영혼은 죽으리라”고 말합니다.

 

 

영혼이 천국에 간다면 지옥 가는 영혼도 있다는 뜻입니다. 그것이 범죄 하는 영혼이라면 위에서 말한 범죄 하는 영혼이 죽는다는 것은 어떻게 이해할까요?

 

 

약 2:26절에서는 “영혼 없는 몸이 죽은 것 같이 행함이 없는 믿음은 죽은 것이니라”는 말을 합니다.

 

 

야고보가 말한 ‘영혼 없는 몸’은 영혼이 있다가 빠져 나온 상태의 몸이 아니라 본래부터 영혼이 없는 몸을 의미합니다. 이러한 내용들을 보면 사람의 몸에 영혼이라는 것이 존재하다가 죽은 후에는 영혼이 빠져나와 신자의 영혼은 천국으로 불신자의 영혼으로 지옥으로 간다는 것은 성경에서 벗어난 무리한 이해라고 말씀드릴 수 있습니다.

 

 

물론 어떻게 생각하든 그것이 중요한 것은 아닙니다. 영혼을 어떻게 이해하고 천국을 어떻게 이해하는지가 구원을 결정하는 것은 아니기 때문입니다. 다만 좀 다 바른 이해를 통해서 그리스도의 피로 죄가 용서된 하나님의 백성으로 존재하게 된 것이 얼마나 큰 기쁨인가를 깨닫고 그 기쁨을 누리는 믿음의 세계를 살아가는 것이 더 큰 유익이 되기에 성경적인 바른 이해를 돕기 위해 이 말씀을 드리는 것입니다.

 

 

본문 2,3절을 보면 “내 아버지 집에 거할 곳이 많도다 그렇지 않으면 너희에게 일렀으리라 내가 너희를 위하여 거처를 예비하러 가노니 가서 너희를 위하여 거처를 예비하면 내가 다시 와서 너희를 내게로 영접하여 나 있는 곳에 너희도 있게 하리라”고 말씀합니다.

 

 

이 내용을 부활하신 예수님이 하늘로 가셔서 신자가 거할 천국을 준비하시고 천국이 완성되면 재림하셔서 자기 백성들을 천국으로 불러 올리셔서 영원히 함께 하신다는 의미로 이해하기 쉽습니다.

 

 

하지만 그렇게 이해하게 되면 예수님이 재림하지 않은 지금은 천국이 아직 완성이 되지 않았다는 뜻이 되고, 그러면 죽은 신자들은 지금 어디에 있는가? 라는 의문이 있게 됩니다. 그래서 등장하는 것이 ‘중간상태’입니다. 예수님이 재림하실 때까지 천국이 아닌 다른 곳에 대기하다가 재림하시면 완성된 천국으로 들어간다는 것입니다. 이러한 중간상태를 천주교는 연옥으로 말합니다. 이 역시도 성경에 대한 잘못된 이해의 결과라는 것이 제 생각입니다.

 

 

예수님이 말씀한 거처를 예비하러 가신다는 것은 그런 의미가 아닙니다. 예수님이 거처에 대해 말씀하시는 이유를 13장에서 찾아볼 수 있습니다. 13:33절에 보면 “작은 자들아 내가 아직 잠시 너희와 함께 있겠노라 너희가 나를 찾을 것이나 일찍이 내가 유대인들에게 너희는 내가 가는 곳에 올 수 없다고 말한 것과 같이 지금 너희에게도 이르노라”고 말씀합니다.

 

 

예수님이 어디론가 가신다는 말이 제자들에게는 근심이 되었을 것입니다. 예수님이 떠나면 자신들만 남게 되기 때문입니다. 그래서 베드로가 ‘주여 어디로 가십니까’라고 묻고 예수님이 “내가 가는 곳에 네가 지금은 따라올 수 없으나 후에는 따라오리라”고 답하십니다.

 

 

베드로는 지금은 따라 올 수 없다는 말을 이해할 수 없었습니다. 자신은 예수님이 어디로 가시든 따라갈 각오가 있었기 때문입니다. 그래서 “내가 지금은 어찌하여 따라갈 수 없나이까 주를 위하여 내 목숨을 버리겠나이다”라고 말한 것입니다.

 

 

이처럼 자기 각오를 드러낸 베드로에게 예수님은 “네가 나를 위하여 네 목숨을 버리겠느냐 내가 진실로 진실로 네게 이르노니 닭 울기 전에 네가 세 번 나를 부인하리라”고 말씀합니다.

 

 

예수님이 가시는 길을 목숨을 버리는 길인데 그 길을 목숨을 아까워하는 베드로 자신으로는 갈 수 없다는 것입니다. 그리고 근심하지 말라고 하시며 거처에 대한 말씀을 하십니다.

 

 

베드로는 주를 위해 목숨을 버리겠다고 하는데 예수님은 버리지 않을 것으로 말씀합니다. 결국 베드로는 자기에 대해 알지 못했고 자기의 자신감을 예수님에 대한 믿음으로 착각한 것입니다. 이것이 예수님이 말씀한 거처와 어떤 연관이 있을까요?

 

 

신자에게 가장 복된 거처가 있다면 무엇일까요? 몇 백억 몇 천 억짜리 저택일까요? 세상에서의 거처가 아무리 크고 좋다고 해도 하나님이 함께 하는 거처는 될 수 없습니다. 왜냐하면 우린 하나님과 함께 할 수 없는 불의한 존재이기 때문입니다. 그렇게 보면 신자에게 가장 복된 거처는 하나님이 함께 하시는 거처라고 할 수 있습니다. 이 거처를 위해서 예수님이 아버지께로 가신다는 것입니다.

 

 

따라서 거처는 예수님이 우리에게 함께 하심으로 우리가 아버지와 함께 하게 되는 것을 의미합니다. 즉 거처는 하늘 어딘가에 고정되어 있는 장소적인 천국을 말하는 것이 아니라 그리스도와 함께 하는 신자의 상태를 의미하는 것으로 이해할 수 있습니다.

 

 

지금까지의 내용을 정리해 보면 거처에 대한 말씀의 의미는 죄인이 의인이 되어야만 들어갈 수 있는 하나님과 함께 하는 거처를 위해 떠나신다는 것입니다. 이것은 십자가 사건을 뜻합니다. 예수님이 가셔서 거처를 예비하지 않으면 누구도 하나님이 계신 곳에 갈 수 없습니다. 죄인이기 때문입니다.

 

 

거처를 위해서 예수님이 하신 일이 성령을 보내신 것입니다. 따라서 성령이 오셨다는 것은 거처가 마련되었다는 증거입니다. 하나님이 우리와 함께 하시기 위해 성령을 보내신 것입니다. 이것을 요 14:20절에서 “그 날에는 내가 아버지 안에, 너희가 내 안에, 내가 너희 안에 있는 것을 너희가 알리라”고 말씀합니다.

 

 

아버지가 계신 곳에 예수님이 함께 계신 것처럼 우리 또한 아버지이신 하나님께 함께 할 수 있도록 거처를 만들어 주신 것입니다. 그것이 성령이 우리에게 오시고 성령 안에서 살게 된 것을 말하는 것입니다. 이처럼 성령으로 인해서 아버지와 함께 하는 이것을 거처라고 하고, 이곳이 곧 현재적 천국인 것입니다.

 

 

그렇다면 현재적 천국을 사는 것은 삶의 환경이나 형편이 좋은 것을 말하는 것이 아니라 죄인 된 내가 예수님의 피의 은혜로 죄가 용서 되고 거룩한 백성이라는 신분으로 하나님이 함께 해주시는 복됨과 영광을 감사하는 것이라고 할 수 있습니다. 이러한 현재적 천국을 알고 감사하는 그가 영원한 영광의 세계에 들어갈 수 있지 않겠습니까?

 

 

그러므로 여러분이 알아야 하는 천국은 막연하게 죽어서 가는 어떤 장소에 고정되어 있는 좋은 곳이라는 개념의 천국이 아니라 성령이 오심으로 거룩한 자라 여김 받으며 하나님이 함께 하시는 하늘에 앉힌바 된 지금의 영광됨입니다.

 

 

이처럼 예수님이 마련하신 거처에서 하나님과 함께 하는 천국을 살아가는 신자는 수고하고 무거운 모든 짐을 내려놓게 됩니다. 왜냐하면 하나님이 함께 하시는 거처에서는 ‘되어라’는 요구가 없고‘되어야 한다’는 자기 목표도 내려놓을 수 있기 때문입니다.

 

 

성령의 세계, 즉 예수님이 마련하신 거처는 하나님의 언약 안에서 이미 완성된 것을 누리는 것만 있습니다. ‘이렇게 되어라’는 요구가 있다면 완성의 세계라 할 수 없습니다. 그런데 우리가 나 자신을 봄으로 해서 ‘난 부족하다’는 생각에 붙들리고 부족함을 채우기 위해 자신의 행함을 동원하는 것입니다. 이것이 우리를 근심에 매몰되게 하는 것입니다.

 

 

천국은 완성된 세계입니다. 현재적 천국은 아직 미완성이기에 완성의 천국을 기다리는 것이 아닙니다. 완성된 천국을 조금이나마 알고 누리게 되면서 감추어진 영광의 완성된 천국이 도래하는 것을 기다리는 것입니다. 이것이 천국을 사는 것입니다.

 

 

지금까지 말씀드린 천국 이야기가 여러분의 귀에 들리고 마음에 남겨지면 좋겠습니다. 천국 이야기가 마음에 남겨지는 그들이 하나님과 영원이 함께 하는 천국에 소망을 두게 되고 예수님의 오심을 기다리게 될 것입니다. 이것이 천국을 사는 것입니다. 그래서 신자는 이미 자기 속에 천국을 두고 사는 사람입니다. 그리고 그 천국을 증거 하게 될 것입니다.

 

Chapter 75

 

Faith and the Kingdom of Heaven

 

Let not your heart be troubled: ye believe in God, believe also in me.

In my Father's house are many mansions: if it were not so, I would have told you. I go to prepare a place for you.

And if I go and prepare a place for you, I will come again, and receive you unto myself; that where I am, there ye may be also.

And whither I go ye know, and the way ye know. (John 14:1-4 KJV)

 

(Sermon)

 

One of the traditional thoughts of God is 'God is in heaven', so we strongly think the kingdom of heaven is also in heaven. We might say it is a place like paradise somewhere in heaven, resulting in a thought that it is a good place for believers to go after death. Yet, we should notice that we are missing the current meaning of the kingdom of heaven due to our common sense.

 

If one isn't aware of the present meaning of the kingdom of heaven, one can't help being obsessed with visible things because an idea that it is a place to go after death is not strong enough to get one out of the visible world. Thus, it is important that we understand what the kingdom of heaven means to us now.

 

When we know the matchless kingdom of heaven has already come, what it is, and the joy of living in it, we can be free from the obsession of the world. What I would like to talk about today is not the heaven we go after death but the heaven that is already with us.

 

I doubt a person who isn't interested in the kingdom of heaven now can look for the kingdom of heaven that is coming at the end of the world because it may be the greed that he or she wants to be guaranteed for heaven all after enjoying things in the world.

 

In addition, I can't exactly tell you what the coming kingdom of heaven looks like because the Bible doesn't mention it. Some who interpret the Bible literally say that the heaven is adorned with jewels by quoting the Holy City Jerusalem in the Book of Revelation, but it is a mere misunderstanding of the Bible.

 

Furthermore, as spoken earlier, it is too much to stretch the Bible to think that a believer's soul goes to heaven after death. If a believer goes to heaven in the form of a soul or spirit or both out of the body, it should be supported by the Bible, but the Bible doesn't teach the body and the soul in that physical way.

 

In Ezekiel 18:4, it says, "Behold, all souls are mine; as the soul of the father, so also the soul of the son is mine: the soul that sinneth, it shall die."

 

If a soul goes to heaven, it means there must be another soul going to hell. If that soul is a soul that sins, how can we understand the verse, saying, "the soul will die"?

 

In James 2:26, it says, "For as the body without the spirit is dead, so faith without works is dead also."

 

'The body without the spirit', James is saying, is not the body after the spirit leaves the body, but the body that has no spirit from the beginning. In such understanding, it is an interpretation with too much guess involved that a person with a body and a soul lives on earth and dies, and after the person dies, the soul gets out of the body, going to heaven if the person is a believer and going to hell if the person is non-believer.

 

Whichever is right, that's not the point because our salvation doesn't depend on how we understand our soul and heaven, but what I am saying is that it is good for us to understand the Bible in a right manner on the issue to have the joy of being in Christ as a child of God with the forgiveness of sin and live in the faith.

 

Verses 2 and 3 of the passage say, "In my Father's house are many mansions: if it were not so, I would have told you. I go to prepare a place for you.

And if I go and prepare a place for you, I will come again, and receive you unto myself; that where I am, there ye may be also."

 

Most people understand the verses as the resurrected Lord goes back to heaven and prepare the place for the believers and comes back after the completion of the preparation of the place for them.

 

However, this understanding gives us a question of where the dead believers are now since the place for them hasn't been completed, resulting in a product of 'the medial condition', saying they are in an interim place now to wait for the completion of the kingdom of heaven when the Lord comes back. Catholics call it 'purgatory.' This is a misunderstanding of the Bible.

 

The Lord's saying that He goes to prepare a place for us doesn't mean what is described above. The reason why He is saying a place can be found in Chapter 13. In 13:33, it says, "Little children, yet a little while I am with you. Ye shall seek me: and as I said unto the Jews, Whither I go, ye cannot come; so now I say to you."

 

What the Lord said in the verse must have worried the disciples because they would be left alone without Him. So, Peter asked Him, "where art Thou going?", and the Lord answered him, ""Where I am going, you cannot follow now, but you will follow later."

 

Peter couldn't understand, "you can't follow me now" because he was ready to go wherever He goes. That's why he said, "Lord, why can't I follow you now? I will lay down my life for you."

 

The Lord said to him, "Will you really lay down your life for me? I tell you the truth, before the rooster crows, you will disown me three times!"

 

The Lord meant His way was to go to death on the cross and Peter, who was afraid to die, couldn't follow Him. Then, the Lord said to them not to worry in Chapter 14 and mention the place.

 

Peter said he would die for the Lord but the Lord said he wouldn't. Peter didn't know himself and he thought his own conviction was his faith for the Lord. Then, how can it be related to the place the Lord mentioned?

 

What do you think would be the most precious place for believers? Would it be a million and billion dollar mansion? No matter how good it is, it can't be a place where God can dwell because God can't be with the unrighteous like us. The Lord meant He would go to Father for the place.

 

Therefore, the place means where God can be with us. In other words, the place is not a physical meaning of a place but it can be understood as a state that Christ be with believers.

 

If I summarize what has been said so far, why the Lord mentioned the place is because He would go to make a place where sinners can be the righteous in order for them to be with God. He meant the cross. If He hadn't gone to prepare a place, no one would go to where God is because all are sinners.

 

What the Lord did for the place was to send the Holy Spirit. Thus, the fact that the Holy Spirit came means the completion of the place, vouched by John 14:20, "On that day you will realize that I am in my Father, and you are in me, and I am in you."

 

The Lord prepared the place for us to be with Father as He can be with Father, which means that the Holy Spirit came into us and He dwells in us. Consequently, our state that we are with God the Father by coming of the Holy Spirit is the place the Lord said, and this is the current meaning of the kingdom of heaven.

 

Then, living in the kingdom of heaven doesn't mean to be in a good and happy environment, but it means to give thanks to God for the heavenly status and glory by the blood of Christ with the forgiveness of sin. Don't you think such, who are living in the present meaning of the kingdom of heaven, can enter the eternal glory of heaven?

 

Thus, what you should know is not the heaven where we ideologically think we will go after death, but the present glorious seat where we are seated by the Holy Spirit.

 

Likewise, those who are living in the place where Jesus has prepared come to lay down all labor and things heavy laden because where God be with us has no requirement for us to be 'something', but lets us put aside what we have to be and do.

 

The world of the Holy Spirit, the place where the Lord has prepared, has the only completion in the covenant of God. If there is, 'be something' or 'do something', it is not complete. But, alas, by looking at ourselves, we think we are lacking something and trying to do something to make up for it, which means that worries are pressuring us down.

 

The kingdom of heaven is the world of completion. It is incorrect that we are waiting for the coming eternal kingdom of heaven because the present kingdom of heave in incomplete. We are waiting for the coming, yet hidden kingdom of heaven by getting to know the complete present kingdom of heaven bit by bit and day by day. This is how we live in the kingdom of heaven now.

 

I really hope the kingdom of heaven that I have been telling you so far will remain deeply in your mind. Those who come to keep remembering the meaning of the present kingdom of heaven will desire to be in the eternal kingdom and enthusiastically wait for the Lord's second coming. This is to live in heaven. Therefore, believers are the ones who are already living in heaven and testifying the kingdom of heaven to the world!




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